Последни новини
Home / Законът / Четири международни съдийски организации: Извънредното положение в Турция не е аргумент за уволнение на съдии!

Четири международни съдийски организации: Извънредното положение в Турция не е аргумент за уволнение на съдии!

Defakto.bg

Призив за спазване на международните и европейски стандарти, гарантиращи магистратската независимост и предвиждащи съдии да се уволняват само за действителни прегрешения, установени в честен процес, отправиха четири международни съдийски организации. Адресат е президентът на ВСС на съдиите и прокурорите в Турция. Поводът – искането за уволнение на над 3500 съдии и прокурори, които са отстранени, разследвани, арестувани след опита за преврат.

По повод масовите преследвания и чистки на магистрати в Турция, четирите организации са се обединили в Платформа за независима съдебна власт. Обръщението им бе разпространено от Съюза на съдиите в България – член на Европейската асоциация на съдиите и на МЕДЕЛ.

Ето пълният му текст:

От:

Асоциация на европейските административни съдии – AEAJ

Европейска асоциация на съдиите – EAJ

 Международна фондация „Съдии за съдии” – Judges for Judges

 Европейски магистрати за демокрация и свободи/МЕДЕЛ/ – Magistrats Européens pour la Démocratie et les Libertésе

До:

Уважаемия г-н Президент/ Представляващ Висшия съвет на съдиите и прокурорите в  Република Турция

 

Уважаеми г-н Президент,

Международните асоциации на съдиите, обединени в тази платформа, научиха, че Висшият съвет на съдиите и прокурорите в момента разглежда въпроса за освобождаване от длъжност и уволнението на 3500 съдии и прокурори, които са отстранени и срещу тях е започнало наказателно преследване. Повечето от тях понастоящем са и задържани под стража.

Във връзка с този труден, високо чувствителен и с важни последици акт, гореспоменатите международни организации силно призоваваме Висшия съвет на съдиите и прокурорите в  Република Турция решенията за отстраняване и уволнение да бъдат съобразени  с международните и европейски стандарти.

С оглед на факта, че несменяемостта на съдиите е основен елемент на съдебната независимост, тези стандарти позволяват само много ограничени и специфични изключения от този принцип да бъдат прилагани в рамките на надлежната процедура:

„Обвинение или жалба, направено срещу съдия в неговата съдебна и професионална компетентност, се разглежда експедитивно и безпристрастно според подходяща процедура. Съдията има право на справедлив процес.” (виж пар. 17 от Основните принципи за независимостта на съдебната власт на ООН).

Препоръка CM//REC (2010)12 на Комитета на министрите към Съвета на Европа поддържа в своя чл. 50, че: „Срокът на служба на съдиите се определя със закон. Постоянно назначение се прекратява само в случаите на сериозни нарушения на дисциплинарните или наказателните разпоредби установени от закона, или когато съдията вече не може да изпълнява съдебни функции…”

А чл. 69 от съответната Препоръка казва: „Дисциплинарно производство може да се предприеме, когато съдиите не успяват да изпълняват задълженията си по ефективен и подходящ начин. Такива процедури трябва да се провеждат от независим орган или съд с всички гаранции за честен процес и да се предостави на съдията правото да оспори решението и санкцията. Дисциплинарните санкции трябва да бъдат пропорционални.”

И: „Срокът на служба на всеки съдия може да бъде поставян под въпрос само ако някакво нарушение на дисциплинарните правила или наказателния закон от страна на съдията е ясно установено в съответствие с правилните съдебни процедури” (виж Мнение 18, пар. 44 на Консултативния съвет на европейските съдии – CCJE).

Следователно, според международното право, съдиите могат да бъдат отстранявани от длъжност или уволнявани само при сериозни основания за неправомерно поведение или некомпетентност след честен процес.

Въпреки че Турция се позовава на чл. 15 от Европейската конвенция за правата на човека, за да дерогира спазването на някои права, установени в конвенцията, държава може да предприеме мерки, освобождавайки я временно от задълженията да по същата конвенция само до необходимата степен, конкретно изисквана от ситуацията. Освен това дерогирането не трябва да бъде несъвместимо с останалите задължения на съответната държава според международното право. С оглед на това, съдиите не могат да бъдат отстранявани/уволнявани на базата на турския Закон за извънредната ситуация, без внимателна преценка на всеки отделен случа и по съответната правна процедура и защита.

Всички санкции, наложени без предварително надлежно разследване и доказване на обвиненията в неправомерно поведение на всеки засегнат съдия, са в несъответствие с международните и европейски стандарти за съдебна независимост. Ето защо, международните организации, изброени по-долу, силно апелират Висшият съвет на съдиите и прокурорите да приложи и спазва тези стандарти, когато взима решения за уволнение на съдии, които са разследвани.

Платформата за независима съдебна власт в Турция е на разположение да предостави помощ, ако е необходимо.

16.08.2016 г.

Едит Зелър,

Президент на Асоциация на европейските административни съдии

 Кристоф Ренард,

Президент на Европейска асоциация на съдиите

 Тамара Тротман,

Президент на Международна фондация „Съдии за съдии”

 Гуалтиеро Мишелини,

Президент на МЕДЕЛ

 

About De Fakto

Проверете също

„Цензът“ за митничарите – да не са обвиняеми и подсъдими, е противоконституционен, реши КС

Въведеното в края на 2018 г. ново изискване към митническите служители – да не са …

Втора комисия обяви Иван Гешев за „годен“ за главен прокурор. Той пък цитира Румен Янков и Венецианската комисия

Прокурорската етична комисия все пак зададе два въпроса на единствения кандидат Спрямо кандидата за главен …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.