Последни новини
Home / Законът / Ненчев – обвинен за шмекерии по служба с МиГ-овете (обновена)

Ненчев – обвинен за шмекерии по служба с МиГ-овете (обновена)

Defakto.bg
%d1%80%d1%83%d0%bc%d1%8f%d0%bd%d0%b0-%d0%b0%d1%80%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%b4%d0%be%d0%b2%d0%b0
Румяна Арнаудова

Министърът е довел ВВС до колапс, казва прокуратурата 

Гастролът на министрите от кабинета „Борисов -2“ пред Столичното следствие, днес  сряда,  се увенча с поредно обвинение, този път на министъра на отбраната за престъпление по служба.  Тази сутрин той престоя по-малко от час в Столичното следствие, съобщи БТА.

Софийска градска прокуратура съобщи, че е  привлякла като обвиняем министъра на отбраната Николай Ненчев за престъпление по служба, от което са настъпили значителни вредни последици за Българската армия и случаят е особено тежък – престъпление по чл. 282, ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1 от НК.

Както и на предишния разпит, като адвокат на Ненчев се яви  лидерът на ДСБ  Радан Кънев.  „Обвинението е във връзка с подписването на договора с Полша. На мен ми е малко странно, дори смешно, че съм нарушил интересите на РСК МиГ – една чужда компания“, коментира тази сутрин министърът.

Междувременно, някои служебно ангажирани медии с анти – руско интерпретиране на фактите,съобщиха,  че министърът на отбраната в оставка е обвинен, защото е накърнил руски интереси.  Така поставен въпросът удобно прикрива шмекериите,  които сочат злоупотреба с власт, каквато не може да си позволява нито един било анти – руски, било анти – натовски настроен министър, защото увреждат български интереси.

„Абсолютно не отговаря на истината твърдението, че СГП е повдигнала обвинение на Николай Ненчев заради сключените договори с Полша. “ Това заяви   по-късно говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова на брифинг в Съдебната палата.
Тя  разясни, че разследването на СГП не е установило нарушения при сключването на договорите за ремонтите на МиГ-29 в Полша. Обвиненията са за престъпление по служба, като случаят е особено тежък“, уточни Арнаудова.

Началното обвинение на Николай Ненчев е за това, че за времето от 5 май 2015 г. до 9 септември 2015 г., като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.

Разследването е установило, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и  руския гигант  АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 броя  двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 броя  двигатели РД – 33 и един брой кутия за самолетен агрегат – 2 (КСА-2) за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро (7 388 666 лв.). Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Николай Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“.

Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството. На 27 ноември 2015 година парламентът ратифицира споразумението между Полша и България за ремонта на самолетите МиГ-29. В подкрепа на споразумението гласуваха депутати от ГЕРБ, ДПС, Реформаторския блок и Патриотичния фронт. Против се обявиха БСП и Атака и независими, а АБВ не взе участие в гласуването, защото според парламентарната група Народното събрание не е компетентно да се произнася по търговски договори.  Споразумението предвижда ремонтирането на 6 самолетни двигателя за МиГ-29 в полски военен завод срещу сумата от 6,138 млн. евро. Това прави по 1,023 млн. евро за всеки. След ремонта ресурсът на всеки е удължен с 350 часа, като гаранцията е за 200 часа.

Тогава министърът на отбраната Николай Ненчев заяви, че България се стреми да ограничи зависимостта си от страни извън ЕС и НАТО и уточни, че споразумението, дава гаранция за това, че българската авиация ще продължи да изпълнява задълженията си за охраната на въздушното пространство, както и гарантира възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване.

В края на 2015 година държавното обвинение възложи на ДАНС да извърши проверка договора след сигнал на гражданин. Министър Ненчев веднъж вече бе разпитан по случая в Следствения отдел на Софийска градска прокуратура. Тогава той обясни пред журналисти, че проверката касае избора на компания за ремонт на двигателите, а не цената за това.

„Заради забавянето на ремонта на двигателите е намален нальотът на пилотите. При установен стандарт от 180 часа на година нальот според стандарти на НАТО, летателните часове са сведени до 33 часа на година. Това води до опасност от допускане на тежки грешки, опасност от разтренираност. Стигнало се е дотам, че пилоти са били готови за пенсиониране, а в същото време на е имало възможност за обучение на млади летци. Така България е можело да загуби въздушния си суверенитет“, обясни Арнаудова.

Принудителното приземяване на бойната авиация беше основна теза и на Радев. „Тръгнах си от армията, защото не мога да остана подчинен на министър на отбраната, който не се вслушва в моята експертиза и се отнася към такива важни проблеми с неглижиране“, каза бившият  шеф на ВВС ген. Румен Радев, когато подаде рапорт за напускане през август. Той посочи, че нашите летци летят около 5 пъти по-малко от стандартите на НАТО, и разкритикува МО за тежкото състояние на авиацията.

Прокуратурата  дори сега извика на разпит новоизбрания президент. Той е бил разпитан като свидетел по делото срещу Ненчев тази седмица.Това е вторият му разпит – за първи път е бил викан като свидетел преди повече от година, когато тръгна  разследване на  случая.

Ето как в. Сега припомня скандала, който тръгна след  интервю на Ненчев пред медията.

Договорите с РСК МИГ всъщност не са подписани от Ненчев, а от бившия шеф на дирекция „Отбранителна аквизиция“ Венислав Цанов. Според прокуратурата обаче това е направено по нареждане на министъра. Те са подписвани на 13 февруари 2015 г. Разследването срещу Ненчев на практика започва от негово интервю пред „Сега“ през април м. г., в което той заяви, че му бил предлаган подкуп, за да подпише ремонтите да се правят от руската страна. Заради тези думи прокуратурата се самосезира и започна проверка. Тя бе прекратена, без да прерасне в разследване. При разпитите заместничката на Ненчев Десислава Йосифова бе разказала за договорите с РСК-МиГ. В показанията си тя твърди, че след интервюто е скрила договорите в касата си, защото те силно се разминавали с твърденията на Ненчев. Според министъра руската оферта е била за 80 млн. лв., а в договорите е записано 7,5 млн. лв. След това многократно питала Ненчев какво да прави с договорите и предлагала те да бъдат изведени в деловодството на МО. Министърът обаче й наредил да не прави това.“

Официалното прессъобщение на СГП:

Началното  обвинение на Ненчев е за това, че за времето от 05.05.2015 г. до 09.09.2015 г., като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.

Разследването на СГП е установило, че на 26.04.2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 бр. двигатели РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 бр. двигатели РД – 33 и един брой кутия за самолетен агрегат – 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро /7 388 666/ лв.

Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Николай Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството.

От това деяние са настъпили значителни вредни последици за Българската армия – спаднал е през 2015 г. нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност. Действията на министър Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.

Спрямо министър Ненчев е взета мярка за неотклонение „Подписка“.

About De Fakto

Проверете също

Прокуратурата с нова опция за електронни услуги – срещу електронен подпис

Нова опция за електронни услуги е въведена на сайта на прокуратурата, съобщават оттам. Това е …

Съдът на ЕС „освободи“ българско дружество от претенциите на данъчните да плати близо 1 млн. лв. за дивиденти в Гибралтар

Според правото на ЕС понятията „дружества, включени в законодателството на Обединеното  Кралство “и„ корпоративен данък …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.