Последни новини
На този имейл можете да се свързвате с нашия данъчно-правен консултант: consult@defakto.bg
Home / Законът / След смъртта в тунел „Ечемишка“ – много въпроси без отговор

След смъртта в тунел „Ечемишка“ – много въпроси без отговор

Defakto.bg

Кой е виновен за трагедията в тунел „Ечемишка“ на автомагистрала „Хемус“? Въпросът гневно буни духовете от вчера, когато паднал върху кола панел с осветително тяло уби на място пътувалата в нея жена, шофьорът бе ранен.

Служебният премиер Огнян Герджиков поиска изясняване на вините и търсене на отговорност на виновните. В публичното пространство заваляха предположения.

Днес търсенето на отговор продължава.

Трагичният случай в тунел „Ечемишка“ показва, че повечето от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно, коментира инж. Ясен Ишев, цитиран от dir.bg.
Експерът, който е член на Научно-техническите съюзи по транспорта, смята, че има вероятност корозията на конструкцията на тунела, която предизвика трагичния случай в неделя, да се е случила след обследването през есента.
„Съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината – пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти„, каза инж. Ишев.
Тунел „Ечемишка“ не е ремонтиран от 1984 г., когато всъщност е бил пуснат в експлоатация. Едната тръба на тунела беше затворена за ремонт едва миналата година.
„Лятото и есента на миналата година, преди да се затвори дясна тръба, лява тръба е била затворена на тунел „Ечемишка“, направени са всички обследвания на металната конструкция, която носи осветителните тела и след това се е знаело, че шест месеца дясната тръба ще бъде затворена, движението – двупосочно в лявата тръба… И предполагам, че са дали това разрешение“, обясни инж. Ишев.
„Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението“, обясни Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране пред БНР.
По думите му в този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще.
Тук трябва да се търси отговорът на въпроса – дали е съставен такъв технически паспорт, и какво е записано в него. Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията“, смята Тужаров.
Според инж. Ишев отговорността трябва да се търси първо от във фирмата, която отговаря за поддръжката и експлоатацията на тунелите и съоръженията и от възложителя.
„Всички знаем, че тази метална конструкция работи в много тежки условия на влага, на ниски температури, замърсеност от автомобилите… и за съжаление, обръщаме внимание на тези неща, когато се случи нещо. Неща, които биха могли да бъдат предотвратени, ако наистина има едно по-добро поддържане, едно по-добро обследване на съоръженията“, коментира инж. Ишев.

АПИ знаели от 2015 г. за тежкото състояние

През 2015 г. е направено цялостно обследване на конструкцията и на самите осветители, през 2016 г. основната задача беше да се провери осветеносттта в тунела, да се подменят осветителите, успоредно с това да се прегледа конструкцията, каза шефът на Пътната агенция Георги Златев.

По думите му те са били наясно още от 2015-а, че и двете конструкции – и в лявата, и в дясната тръба, която се ремонтира, са в тежко състояние, налагащо ремонти. Дясната тръба е била в по-лошо състояние, затова именно оттам е започнал ремонтът.

„Към тогавашна дата не са установени критични състояния, за да се извършват други или допълнителни ремонти, така че да е гарантирана безопасността“, твърди Златев.

„За нас е важно днес експертизата недвусмислено да покаже, конкретното моментно състояние на конструкцията, да предпише краткосрочни действия – такива, които да бъдат предприети в рамките на дни, така че след изпълнението им да бъде безопасно възстановяването на трафика в тази тръба на тунела“, каза още Златев.

Той увери, че АПИ отделя целия необходим ресурс за обезопасяване на тунел „Ечемишка“, за да облекчи трафика през автомагистрала „Хемус“ в близките дни.

About De Fakto

Вижте също

Бившият кмет на Галиче Ценко Чоков обратно в ареста, иска спецпрокуратурата

Апелативна специализирана прокуратура поиска от съда изменение на мярката за неотклонение на Ценко Чоков от …

Доц. Ива Пушкарова: НК набъбва с престъпления, наказанията растат, а това намалява ефективността на наказателния закон

Неизползваните текстове от Наказателния кодекс растат и в момента надхвърлят 220 – това  каза доц. …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *