Последни новини
На този имейл можете да се свързвате с нашия данъчно-правен консултант: consult@defakto.bg
Home / Законът / България е твърдо против евродирективата за командировките да важи и за шофьорите

България е твърдо против евродирективата за командировките да важи и за шофьорите

Defakto.bg

 България е твърдо против промените в евродирективата за командировките зад граница да обхванат и шофьорите от международния транспорт. Това съобщава сайтът financebg.com, като се позовава на изказване на социалния министър Бисер Петков, направено на конференция  „Социалният дъмпинг и трудовата мобилност“.

Предложените  поправките в директивата, които се обсъждат от години, навлизат в решителна фаза. В България най-засегнати ще бъдат автомобилните превозвачи, тъй като шофьорите на тирове са най-многобройната група българи, работещи в чужбина.

Още при посещението на френския президент  Еманюел Макрон у нас, който постави въпроса за подкрепа на промените,  премиерът Борисов направи уговорка, че България ще се въздържи от подкрепа на идеята в частта й,  която засяга шофьорите.Група западни държави начело с Франция настояват за промени, които засягат заплатите, командировъчните, осигуровките, работното време и достъпа до социални придобивки на хората, изпращани от своите фирми в други държави от ЕС. Основният аргумент е, че предприятията от Източна Европа правят „социален дъмпинг“, като пращат евтина работна ръка в западните държави и така „подбиват“ пазара на труда. Затова Франция и съмишлениците й настояват, ако командироването в друга страна продължава повече от 12 месеца, чужденецът да се третира като местен работник и работодателят му да плаща съответните заплата, данъци и осигуровки по местните правила.Според страните от Източна Европа обаче промените в директивата за командированите ще навредят на конкуренцията и ще накърнят принципните права на ЕС за свободно движение между различните държави членки.

Освен това българската позиция е, че шофьорите на тирове са особена категория мобилни работници и за тях трябва да важат специални правила за командироването им. Йордан Арабаджиев, шеф на Съюза на международните превозвачи, обясни, че шофьорите не могат да бъдат третирани както строителите или IТ специалистите например, защото непрекъснато са на път и минават граници. Според него целта на предложените промени е автотранспортните компании от Централна и Източна Европа да бъдат натоварени с по-високи разходи и да бъдат изместени от западни конкуренти.

Срокове

Европарламентът ще обсъди новите текстове в директивата на пленарно заседание на 26 октомври, когато се очаква депутатите да приемат обща позиция, преди да започнат преговорите със страните членки по промените, информира в.Сега. Самите държави от ЕС трябва да определят позицията си за предстоящото на 23 октомври заседание на министрите на труда в Брюксел. След това ще започнат преговори с ЕК и евродепутатите за изчистване на спорните моменти.

Недоумение

Странно е, че Франция е най-активна по темата, при положение че най-много чужденци работят в Германия, коментира икономистът Георги Ангелов. При това командированите чужденци са само 0.9% от всички работещи в ЕС (2 млн. от общо 235 млн. заети), а източноевропейците са едва 0.4-0.5%, което е пренебрежимо нисък процент, обясни той.

 

 

About De Fakto

Вижте също

Главният прокурор пита ВКС: Как точно се доказва престъпление по служба?

Какви са пределите на доказване на престъпленията по служба по чл. 282 от Наказателния кодекс …

Един от „Наглите“ – Любомир Димитров, пак поиска предсрочно освобождаване

Любомир Димитров-Гребеца от групата на „Наглите“ отново е внесъл в съда искане за условно предсрочно …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *