Последни новини
На този имейл можете да се свързвате с нашия данъчно-правен консултант: consult@defakto.bg
Home / Законът / Първата, но не последна поправка в антикорупционния закон, мина

Първата, но не последна поправка в антикорупционния закон, мина

Defakto.bg

БСП възразиха срещу две гласувания в един ден, Данаил Кирилов размаха решение на КС

Първата поправка на новия антикорупционен закон (чукнал солидния един месец съществуване) мина на две четения в парламента и стана факт. Тя няма да е последната, до месец ще има предложения за нов ремонт, обяви днес председателят на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ). Кирилов и Християн Митев (Обединени патриоти) са вносители на поправката.

А припряността на управляващите тя да мине бързо и веднага, получи своето обяснение – днес изтича срокът, в който 6 000 общински съветници от цялата страна е трябвало да декларират дали отговарят на въведените нови забрани да нямат никакъв бизнес с конкретните общини. За част от съветниците, очевидно, това условие в момента е неизпълнимо. За това изпълнението му се отлага за края на 2019 г., когато вече ще важи за новите общински съветници, с мандат 2019-2023 г.

Дебатът бе цветист и изпъстрен с обобщения за нефелност на „Закона на законите“, за това, че от „цветя и рози“ той се е превърнал в „шок и ужас“, както и с призиви: „Дръж се, корупцийо, ГЕРБ те гази!“. Извън това обаче лъснаха две неща – първо, прехваленият нов закон даде пробойни още при прохождането си, второ, проблеми с интересите на общинските съветници явно има, те са сериозни и само механичното отлагане не ги решава. (За това и Кирилов ще прави нови поправки, според заявката му).

А в самата процедура по вота БСП категорично оспори гласуването на поправката и на второ четене днес с аргумента, че искат да внесат предложения за второ четене. В отговор Данаил Кирилов пък се позова на конституционно дело 2 от 2010 г. с докладчик Пламен Киров, в което е обсъждан сходен проблем и КС не е открил противоконституционност.

Данаил Кирилов

В крайна сметка, със 113 „за“, 43 „против“ и 5 „въздържали се“ депутатите окончателно приеха промяната, която отлага изпълнението на новите изисквания към общинските съветници за 1 декември 2019 г. За тогава бе отложено и подаването на новите декларации за имущество и интереси от тях.

Със 117 „за“, 41 „против“ и 1 „въздържал се“ мнозинството окончателно записа и че новият антикорупционен закон е влязъл в сила на 23 януари тази година.

Ако забраним на общинските съветници да въртят бизнес с общините, нямало да останат съветници?!

Конкретно от 1 декември 2019 г. ще заработят забраните за общинските съветници да са еднолични търговци, съдружници, акционери, членове на управителни, контролни надзорни съвети на търговски дружества, които имат сключени договори с общината, с дружества с общинско участие и общински предприятия.

Като примери в мотивите към оправките се сочиха ситуации, в които лични лекари, общински съветници, наемат кабинети в сградите на общините.

Съвносителят Данаил Кирилов обяви, че се била получила реакции от различни общински съвети с различни мнозинства в тях, както и писмо от Националното сдружение на обините, с основен въпрос: редно ли е по време на текущия мандат да се поставят нови, по-тежки изисквания към статута на общинските съветници?

„Става дума за повече от 6000 общински съветници. Опитахме се да реагираме адекватно и да предложим отлагане поне за следващия мандат. Като отлагането ще ни даде възможност да прецизиравме новите изисквания“, каза Кирилов.

Крум Зарков

„Ще поправяме Закона на законите, който трябваше да пребори корупцията, едва влязъл в сила!  Предупреждавахме, че той е недомислен, няма да проработи, ще създава повече проблеми, отколкото решенията. И къде е Министерството на правосъдието, вносителят, къде е Националното сдружение на общините, които вдигнаха врява, но чак след като го приехме, а не докато го обсъждахме? Защото всичко беше силно политизирано и не смееха да се обадят, за да не излезе, че видите ли, подкрепят опозицията! 6 000 общински съветници са застрашени ако не подадат декларация да им поверяват имуществото за 10 г. назад. Ама нали изпратихме закона в Брюксел, какво ни интересува? Преди няколко дни отгоорен фактор от сдружението на общините  обяви – ако направите това, България ще остане без общински съветници! Наистина ли, ако забраним общински съетник да е в търговски отношения с общински дружества, ще останем без съветници?!“, скочи Крум Зарков от БСП.

И продължи: „Много е хубав примерът за лекаря, който е общински съветник и има кабинет в общината, защото в малките населени места няма къде другаде. Но това са максимум 265 човека. Сещам се обаче и за охранителя с частни охранителни фирми, който  е и общински съветник, и за десетки други. И какво предлагат вносителите? Да го отложим с две години просто! Няма да решим проблема, просто ще го отложим, за да видят каниддатите за общински съветници на какъв огън ще бъдат сготвени. По-скоро ще стане друго – те ще си наредят нещата така, че хем формално да отговарят на изискванията, хем да си останат съветници. Дръж се, корупциийо, ГЕРБ те гази!“

„Всичко беше цветя и рози, сега изведнъж става шок и ужас. Днес съветниците трябва да подадат декларациите, а новата администрация, пред която да го правят, дори и не е формирана. Законът вече доказа своята нефелност“, включи се Филип Попов от БСП.

За демокрацията, управляващите и опозицията

Бившият председател на сдружението на общините Дора Янкова, сега депутат от левицата, даде идея за второ четене да се направи публичен регистър на наемателите в общините, „за да знаят гражданите общинските съветници в какви наемни отношения са и да могат да ги контролират“.

А къде е гледала бившата Комисия за конфликт на интереси (чийто председател Николай Николов БСП номинира за шеф на новата „Антикорупция“ – б.р.), не се даде Данаил Кирилов. И обяви: „В демокрацията не са само уравляващите, но и опозицията, а и вие мълчахте. Сега общински съветници от БСП казват – ама ние подкрепяме тази промяна, а аз – ами кажете си го на депутатите, че я подкрепяте!“

Няма как да санираш съборетина!, отвърна Филип Попов.

Крум Зарков додаде, че е създадена абсурдна конструкция, в която дали общинските съветници са в конфликт на интереси вече ще решава техният общински съвет.

Двете четения и законодателната инициатива

Последвалото предложение на Данаил Кирилов поправките да минат и на второ четене днес, понеже не били направени предложения за промени, опозицията от БСП срещна на нож.

Декларирам, че имаме желанието да направим предложения между първо и второ четене, обяви Иван Иванов от левицата. Бе категоричен – при това положение правилникът на НС не позволява двете гласувания да са в един ден (чл. 80, ал.2) и депутатите се лишават от правото им на законодателна инициатива.

Данаил Кирилов нарече твърдението спекулация и манипулация и прикани Иван Иванов да дава обяснения на 6000 общински съветници.

После се позова на конституционно дело 2 от 2010 г. на КС и прикани да се допусне второ четене днес, но и да се правят предложения. Мнозинството прие, а предложение направи само самият Кирилов, като включи в отлагането за 1 декември 2019 г. и подаването на новите декларации от общинарите (чийто срок изтичаше днес).

Понеже възникналият проблем с двете четения е интересен, ето част от решението на КС по цитираното дело с докладчик Пламен Киров:

Твърдението на вносителите на искането, че до провеждане на двете гласувания в едно заседание може да се стигне само при условие, че законопроектът е безспорен, кратък, има правно-технически характер или с него се ратифицира международен договор, не намира опора в конституционния текст. Цитираното по-горе изречение второ на чл. 88, ал. 1 от Конституцията не поставя условия или изисквания за прилагането му. Въпросът, дали по изключение двете гласувания могат да се извършат в едно заседание, е предоставен на свободната преценка на народните представители. В същото време, когато Народното събрание реши двете гласувания да се извършат в едно заседание, това не бива да отнема възможността народните представители да правят предложения по приетия на първо четене законопроект.

… Конституционно недопустимо е политическото мнозинство в Народното събрание да злоупотребява с възможността, предоставена от чл. 88, ал. 1, изречение второ от Конституцията, по изключение двете гласувания на законите да се извършват на едно заседание. Във всички случаи, когато се прибягва до тази възможност, това не трябва да води до ограничаване на плурализма на мненията в парламента. Правото на народните представители да внасят предложения по съдържанието на законопроектите между двете гласувания не може да бъде ограничавано под никаква форма, дори когато те се провеждат на едно заседание. Когато народен представител заяви желание да направи предложение по текстовете на законопроекта в процедурата на второто четене, то следва да му се предостави тази възможност. Противното е несъвместимо със същността на законодателството в демократичната държава (чл. 62 от Конституцията) и е отстъпление от принципа на политически плурализъм, установен в чл. 11, ал. 1 от основния закон на страната. Гласуването на законопроектите на две четения в едно заседание (чл. 88, ал. 1, изречение второ от Конституцията) не изключва възможността да се допускат предложения по текстовете на приет на първо четене законопроект и те да се обсъждат в пленарната зала преди окончателното гласуване на закона“.

About De Fakto

Вижте също

Адвокати на конференция: Може ли изкуственият интелект да замени защитника?

Има ли и кои са границите при въвеждането на новите технологии в адвокатската професия? Може …

Проверки, оценки и търсене на отговорности след поредното бягство на затворник (допълнена)

Сотир Цацаров иска законови промени След вчерашното бягство на затворник в Ловеч, в Министерството на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *