Последни новини
Home / Законът / Шестима от пътната агенция обвинени за смъртта в тунел „Ечемишка“

Шестима от пътната агенция обвинени за смъртта в тунел „Ечемишка“

Defakto.bg

Шест длъжностни лица от Агенция Пътна инфраструктура (АПИ), включително двама бивши нейни шефове, са обвинени за трагедията в тунел „Ечемишка“ преди близо година. На 5 февруари 2017 г. една жена загина, след като конструкция се стовари върху автомобила, в който пътуваше.

Дни по-късно прокуратурата повдигна обвинение на директора на „Пътна инфраструктура“ Георги Златев.

С днешна дата обвиняемите са станали шестима, в списъка са включително Лазар Лазаров и Димчо Атанасов, бивши шефове на АПИ. Обвиненията са за причиняване на смърт но непредпадливост заради нарушаване на правилата за експлоатация на пътно съоръжение.

Съобщението на прокуратурата:

Окръжна прокуратура – София привлече като обвиняеми 6 длъжностни лица от Агенция „Пътна инфраструктура“/АПИ/ за това, че при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение и по непредпазливост са причинили на смъртта на Е. Михайлова, при инцидента на 05.02.2017 г. в тунел „Ечемишка“ – престъпление по чл. 343, ал.1, б.“в“ във вр. с чл. 342, ал.2 във вр. с ал.1 от НК.

Длъжностните лица, чиято наказателна отговорност е ангажирана са:

– Л. Лазаров, в качеството му на Председател на Управителния съвет на АПИи служител по транспорта;

– И. Захариева, в качеството й на член на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта;

– Д. Атанасов, в качеството му на член на Управителния съвет и Председател на УС на АПИ и служител по транспорта;

– Г. Златев – директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИи служител по транспорта;

– Н. Сачанска – началник отдел „Основен ремонт и поддържане“ в дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта и

– Г. Фучеджиев – старши експерт в отдел „Основен ремонт“ на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта.

Разследването е установило следната фактическа обстановка:

На 05.02.2017 г. около 12.00 часа, в лявата транспортна тръба на тунел „Ечемишка“, намиращ се в района на 40- ти и 41 –ви километър на автомагистрала „Хемус“, е навлязъл лек автомобил м. „Ауди“, управляван от св. Н. Николов, а на предна дясна седалка се е возела Е. Михайлова – сестра на водача на автомобила. Установено е, че автомобилът се е движил със скорост около 50 км/час, която е максимално допустима. В този период от време в тази транспортна тръба е организирано временно двупосочно движение, тъй като дясната транспортна тръба на тунел „Ечемишка“ е била в ремонт.

Когато автомобилът м. „Ауди“ се е намирал на разстояние около 395 – 396 м. от началото на тунела в посока гр. Ботевград – гр. София, настъпва разрушаване на дясната надлъжна метална конструкция, върху която са окачени осветителните тела в тунела. То стартира с разрушаване на връзката между две съседни надлъжни греди. Надлъжната „П“-образна греда, разположена непосредствено зад разрушената връзка, заедно с монтираните върху нея осветителни тела падат върху пътната настилка. Последвало е частично разрушаване на двете съседно разположени връзки, при което две „П“- образни греди, заедно с монтираните върху тях осветителни тела, увлечени от първата греда, също са паднали. Една от гредите е попаднала върху покрива на автомобила. Поради напречно транслационно преместване, в посока обратна на посоката на движение на автомобила, гредата е пробила дясната част на панорамното стъкло, проникнала е в автомобила и сее забила в тялото на Е. Михайлова. Водачът на МПС не е имал каквато и да е възможност да избегне произшествието – установено е, че опасната зона на автомобила в конкретния случай е била в размер на 36-37 м., а когато разрушаването е започнало, той се е намирал на 13 м. от мястото на удара с падналата греда. От този удар пострадалата е получила съчетана тежка гръдна и коремна травма, с тежки увреждания на черния дроб, несъвместими с живота и остра кръвозагуба, довели до травматичен шок. Смъртта е настъпила в кратък времеви интервал след инцидента и предвид тежестта на уврежданията е била неизбежна.

В хода на разследването на Окръжна прокуратура – София е установено, че стоманената конструкция за окачване на осветителните тела е монтирана през 1984 г. и е пусната в експлоатация в началото на 1985 г. В периода от пускането в експлоатация, до инцидента на 05.02.2017 г. са били извършвани редица огледи – през 1999г., през 2004г.,през 2008 г., през 2012г., през 2015 г. и през 2016г. При всички огледи, експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това нито веднъж не е било изпълнено. Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция на съоръжението е повредена и следва да се поднови, тъй като е подложена на активна корозия в изключително неблагоприятна среда /постоянна влага, вредни газове, прах и др./. От направения оглед на стоманената конструкция е установено, че корозията на елементите е неравномерна с характерните признаци на язвена /петниста/ корозия, т.е. проникване на голяма дълбочина в тесни зони, над 50%.

При извършеното изследване е установено, че след 2010 г.стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията сее намирала в аварийно състояние.

Според заключението на вещите лица основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години.

По делото са събраниданни за предхождащи произшествието пропадания на осветителни тела на пътното платно, както и за провиснали и паднали метални профили от носещата конструкция. През 2004г. и през септември 2009 г. са извършени технически прегледи на тунел „Ечемишка“, при които е констатирано лошото състояние на осветителната система, висока степен на корозия на носещата конструкция, чести повреди вследствие на къси съединения, пропадания на осветителни телаи опасност от пътно транспортни произшествия. От 2004 г. до настоящия момент от „Автомагистрали“ ЕАД /дружеството, осъществяващо поддръжка на тунела по договор/  до АПИ са изпратени множество писма, доклади, констативни протоколи и др. документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция. По докладите и сигналите ръководството на АПИ не е предприело съответни действия.

На 07.08.2015г. АПИ е сключила договор с „Ферокс Къмпани“ ЕООД, на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунел „Ечемишка“ и др. тунели. В изпълнение на този договор „Ферокс къмпани“ ЕООД, на 04.01.2016 г. изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че „осветителните тела падат върху платното, че  конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в „Ечемишка“ е най-зле, като там инсталацията може да се определи като ОПАСНА!“. В този доклад е отправена препоръка за подмяна на конструкцията и осветителните тела в тунела.

С решение от 20.01.2016 г. Управителният съвет на АПИ е приел доклада за извършения одит на функционалното и енергетично обследване на осветителните системи на тунелите, изготвен от „Ферокс Къмпани“ЕООД.Не са предприети каквито и да е действия за ремонт на осветителната система на тунела.

Така Д. Атанасов, Лазар Лазаров и И. Захариева, като членове на УС на АПИ са нарушили правилата за експлоатация на пътното съоръжение и не са изпълнили нормативно установените си задължения и тези произтичащи от характера на работата за:

-назначаване на  комисия от независими експерти със задача да направят анализ на рисковете при  установената промяна в условията за експлоатация в тунела;

-осигуряване на необходимите средства и възлагането на ремонт или отстраняване на крайно опасната силно корозирала, деформирана стоманена конструкция, на която е окачена осветителната уредба;

-предприемане на мерки за организиране отстраняването на констатираните неизправности в лявата тунелна тръба на тунела „Ечемишка“ след изтичане на проектния експлоатационен срок;

-гарантиране на  нормалната експлоатация и осигуряване  безопасността на автомобилния трафик в тунела.

Г.Златев, като директор на дирекция„Поддържане на пътната инфраструктура“– АПИ, Н.Сачанска, като началник отдел „Основен ремонт“ в дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ – АПИ и Г. Фучеджиев,като старши експерт в отдел „Основен ремонт“ на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ не са изпълнили задълженията си по изготвяне на становища и заключения относно фактическото състояние на тунела при установената промяна в експлоатацията му, по одобряване на задания, ръководство и контрол на дейността, свързана с ремонта и поддържането на пътното съоръжение-тунел, разработване на планове, бюджети и програми за ремонт и поддържане – при  установената промяна в условията за експлоатация в тунела -предприемане своевременни мерки за извършване на профилактични ремонтни дейности, предотвратяващи  или ограничаващи интензивността на корозията  по металната конструкция в лявата тръба на тунела или отстраняване на крайно опасната силно корозирала, деформирана стоманена конструкция, на която е окачена осветителната уредба, по предприемане на мерки за организиране отстраняването на констатираните неизправности в лявата тунелна тръба на тунела „Ечемишка“ след изтичане на проектния експлоатационен срок и по гарантиране на  нормалната експлоатация  и осигуряване  безопасността на автомобилния трафик в тунела.

 

About De Fakto

Проверете също

На втора инстанция: САС напълно оправда бившия прокурор Димитър Захариев

Невинен по всички обвинения, чете Софийският апелативен съд за бившия плевенски прокурор Димитър Захариев. Освен …

Честит празник на духовността, българи!

Честит 24 май – Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост! Ден, …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.