Последни новини
Home / Законът / Съдът на ЕС: Гигантът в онлайн търговията „Амазон“ не е длъжен да предоставя телефон за пряка връзка с клиенти

Съдът на ЕС: Гигантът в онлайн търговията „Амазон“ не е длъжен да предоставя телефон за пряка връзка с клиенти

Defakto.bg

Гигантът в онлайн търговията „Амазон“ (Amazon) не е длъжен да осигурява телефонна или факс линия, за да отговаря на запитванията на клиентите си, обяви  Съдът на ЕС, съобщи пресслужбата му.

Онлайн магазините имат задължение да осигурят на купувачите ефективни средства за комуникация, посочва съдът, но допълва, че по-нетрадиционната услуга за обратна връзка на „Амазон“ отговаря на директивата на ЕС за потребителските права.

Дружеството Amazon EU продава различни стоки изключително посредством уебсайт, по-специално в Германия, чрез сайта www.amazon.de.(Федерален съюз на централите и сдруженията на потребителите предяви иск срещу него пред германските юрисдикции.   Федералният съюз поиска да бъде установено, че Amazon не изпълнява законовото си задължение да предостави на потребителя ефективни средства за установяване на контакт с него, тъй като не информира по ясен и разбираем начин потребителите за своя телефонен номер и номер на факс.  Посочи също, че  услугата за обратно обаждане не отговаря на изискванията за предоставяне на информация, тъй като потребителят трябва да направи множество стъпки, за да установи контакт с представител на това дружество.  Германският закон задължава търговеца, преди да сключи с потребител договор от разстояние или договор извън търговския обект, да предостави при всички обстоятелства своя телефонен номер.
В този контекст Федералният върховен съд на Германия),  сезиран със спора като последна инстанция, запита Съда  дали Директивата за правата на потребителите1 допуска такава национална правна уредба и дали търговецът е длъжен да открие телефонна или факс линия или да създаде нова електронна поща, за да позволи на потребителите да установят контакт с него.  Поиска да се установи и дали търговец като Amazon може да използва други средства за комуникация, като например система за съобщения в реално време или за обратни телефонни обаждания.
С решението си  Съдът отговаря, че Директивата не допуска такава национална правна уредба, като подчертава, че Директивата не задължава търговеца да открие телефонна или факс линия или да създаде нова електронна поща, за да позволи на потребителите да установят контакт с него при всички обстоятелства и че тази директива го задължава да съобщи този телефонен номер или номер на факс или своята електронна поща само ако вече разполага с тези средства за комуникация.  Според съда това, че купувачите трябва да кликнат на няколко страници в сайта, за да открият възможността за връзка, не означава задължително, че комуникацията е трудна.

Същевременно Съдът констатира, че Директивата задължава търговеца да предостави на разположение на потребителя средство за комуникация, което да осигури пряка и ефективна комуникация, като за да изпълни тези изисквания, търговецът може да използва други средства за комуникация, различни от предвидените в тази директива.

Съдът постанови, че макар осигуряването на ефективни начини за комуникация да е важно, все пак е необходимо същевременно търговците да имат свобода в бизнеса си. И върна  топката в полето на националните съдилища, за да определят какво точно означава бърза и ясна комуникация.

1 Директива 2011/83/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година относно правата на потребителите, за изменение на Директива 93/13/ЕИО на Съвета и Директива 1999/44/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 85/577/ЕИО на Съвета и Директива 97/7/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (ОВ L 304, 2011 г., стр. 64).


 

About De Fakto

Проверете също

И затворникът Будимир Куйович затъна в процедурни хватки и дела

Подобно на (бившия) затворник Джок Полфрийман, и настоящият затворник Будимир Куйович затъна в процедурни хватки …

Адв.Ивайло Данов: Компетентна и обединена адвокатура може да брани правата и законните интереси на гражданите

Националната есенна конференция на българската адвокатура, която се провежда в София, обсъжда теми и проблеми …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.