Главният прокурор отказва пълната власт в прокуратурата и иска нейната децентрализация
Документът днес ще бъде изпратен на посланиците на страните – членки на ЕС. Предложенията на прокуратурата са придружени от проект за промени в Закона за съдебната власт.
В документа, с който „Преса“ разполага, никъде не се споменава стратегията на министъра на правосъдието Христо Иванов. Обяснението е, че тя е публикувана от името на служебното правителство, а кабинетът „Борисов 2“ още не я е припознал. Затова стратегията на министъра не е коментирана „ред по ред“, а обвинението е изложило в синтезиран вид своите виждания за реформа.
В прокурорската концепция не се споменава и за международна експертиза на работата на прокуратурата, каквато предлага в стратегията си министър Иванов. Според главния прокурор Сотир Цацаров такава експертна помощ може да се получи, но само в рамките на Механизма за сътрудничество и проверка. Неговата позиция е получила подкрепата на посланиците от ЕС, и от шефа на ОЛАФ Джовани Кеслер. Както и от британския държавен министър за Европа, с който главният прокурор се срещна при посещението наскоро във Великобритания.
ВСС поделен на съдии и прокурори
Очевидно обаче първоначалното недоверие между министъра и прокурорското съсловие e намаляло. Защото обвинението подкрепя предложението на Христо Иванов за преструктуриране на ВСС на две колегии от съдиите и от прокурорите и следователите.
„Въпросите на кариерното развитие, както и тези на дисциплинарната отговорност, следва да се обсъждат и да се решават отделно за съдии и отделно за прокурори и следователи в съответната колегия“, пише в становището на прокурорите. Този въпрос може да се реши само с промени в Закона за съдебната власт, казват те.
Постоянно действащ съвет
За разлика от Съюза на съдиите обвинителите настояват Висшият съдебен съвет „да продължи да работи като постоянно действащ орган“, защото действащият модел „има значителни предимства в сравнение със съществувалия преди години модел на колективен орган, който работи на сесии“. Тази позиция се подкрепя и от омбудсмана на републиката Константин Пенчев, който наскоро заяви пред „Преса“, че старият модел за работа на ВСС е по-неефективен.
Пряк избор
Прокурорите безусловно се обявяват за въвеждане на пряк избор на членовете на ВСС от магистратската квота, след като се проведе прозрачна процедура по номиниране на кандидатите и обсъждане на техните качества. (Сега членовете на ВСС се избират на делегатски принцип, а не чрез общо събрание на българските магистрати и пряк вот.)
Още през 2012 г. магистратите у нас и Европейската комисия настояваха новият ВСС да бъде излъчен чрез пряк избор, но тогавашният министър на правосъдието Диана Ковачева отклони предложението с мотива, че нямаме електронно правосъдие.
Инспекторатът – също на две
Разделянето на ВСС на отделни колегии води и до необходимост от промени в структурата на инспектората към съдебния съвет, се казва в становището. Инспекторските групи трябва да бъдат формирани по същия модел. „Проверките на дейността на съдилищата и на организацията по образуването и движението на съдебните дела следва да се осъществяват само от инспектори за съдии, а проверките на прокуратурите и следствените органи, както и на движението на преписките и делата – само от инспектори за прокурори и следователи.“ Промяната също може да се осъществи само с поправки в закона.
Дисциплинарен съд за магистратите
Една от най-критикуваните дейности на ВСС, дисциплинарната, се радва на сериозни подобрения. Предлага се дисциплинарните дела на магистратите да се разглеждат от дисциплинарен съд, чиито „съдии“ не са членове на ВСС, но се избират по същия ред от органите на самата съдебна власт. Съдниците в отделни колегии за съдии и прокурори, ще работят по еднакви правила и единни критерии за реализиране на дисциплинарната отговорност. Те ще продължават работата си в системата, като разглеждат дисциплинарни дела.
само след определянето им чрез жребий
Дисциплинарният съд ще постановява решение, с което предлага на ВСС да наложи наказанията „понижаване или освобождаване от длъжност“ или сам налага наказание измежду по-леките.
Разписани са и сериозни предложения, свързани с атестирането на магистратите, създаването на отдели етични кодекси и съвет за партньорство към ВСС за диалог между съсловните организации.
За първи път главен прокурор отказва пълната власт в прокуратурата
Черешка на тортата са идеите за отмяна на пълната централизация в прокуратурата. Държавните обвинители предлагат – да отпадне изцяло нормата в закона, според която: „Прокуратурата е единна и централизирана. Всички прокурори и следователи са подчинени на главния прокурор“ (ал. 3 на чл. 136 ЗСВ). Чрез серия от предложения за поправки в Закона за съдебната власт и НПК се разграничават функциите на административните ръководители от магистратските им задължения. „Така в рамките на единната прокуратура ще се постигне сериозна децентрализация, която ще повиши отговорностите на административните ръководители и ще се създадат допълнителни гаранции за независимост на всеки прокурор и следовател“, смятат в прокуратурата. Разпорежданията на по-горестоящите прокурори освен писмени вече трябва да са и мотивирани. Предлага се също наблюдаващите прокурори по закон да получат право да искат отмяна на указанията от горе, ако не са съгласни с тях. Повече контрол за обвинител номер едно Да се опише публична процедура за изслушване на главния прокурор от ВСС и Народното събрание при внасяне на годишния доклад за дейността на прокуратурата, настояват от обвинението. Нужна е и процедура при изслушването на доклада от членовете на ВСС и народните представители, при която те да могат да поставят и въпроси, зададени писмено от граждани, институции и неправителствени организации. Според концепцията обвинител №1 на всеки 6 месеца трябва да отчита пред ВСС резултатите от работата на прокуратурата по делата за корупционни престъпления, за организирана престъпност и по делата, водени срещу лица, заемащи висши държавни длъжности, включително магистрати. ВСС да има право да изисква допълнителна информация, а при необходимост – и да изслушва главния прокурор по тези теми.
|