De facto legal днес ( 10 февруари) публикува нова част т Гражданскоправната поема на проф. Огнян Герджиков. Вчера представихме любопитната рецензия на поета Недялко Йорданов за таланта на професора по гражданско и търговско право.
Какво мисли за способностите и ума на автораq днес ще прочетете в коментара на проф. Васил Мръчков, един от корифеите на правото у нас.
ЗАКОН, ВЪЗПЯТ В СТИХОВЕ
Мълвата отдавна разнасяше в северното крило на родната Алма Матер, че известният български юрист-цивилист, университетски професор, изявен учен с национално признание, председател на 39-то Народно събрание (2001-2005 г.) – Огнян Герджиков е тайно изкушен в изящната словесност. То си му и личеше по грижливото и култивирано говорене. Той сам изненадващо се разкри, изпреварвайки мълвата с 350 четиристишия, посветени на общата част на гражданското право.
Попадение в десетката при избора на темата!
Не е взел някой нов, модерен по предмет на регулиране закон от българския преход,за да демонстрира своята привързаност към демократичните реформи, които ни дебнат отвсякъде, като например Закона за обществените поръчки с неговите 34 изменения за 11 години. При това този закон би могъл да му бъде и професионално близък, като се има предвид, че е пълен с любимите на автора смесени юридически състави. А се е прицелил в Закона за задълженията и договорите от 1950 г. – перлата на българското законодателство през ХХ век, с около само двайсетина изменения за 65 години. При това през последните цели 7 години, като по чудо, не е променян.
Професор Герджиков е възхитен от езиковото и логическо съвършенство на Закона за задълженията и договорите. Продължител на едноименния закон от 1892 г., интелектуален потомък на Френския Граждански кодекс от 1804 г., чрез посредничеството на двата италиански граждански кодекса от 1865 и 1942 г., този закон десетилетия наред печели неизменно признанието на поколения български юристи с пестеливото си използване на думите, щедро наситени с богат мисловен потенциал, използване на нюансите на граматическите наклонения, те му придават особена сила с лапидарно формулираните разпоредби. Вещ познавач на нормативното му съдържание, авторът владее не само правното му съдържание, но и хармонията на думите и тяхното благозвучие в блестящо подредените изречения, структурирани в членове с по не повече от 2-3 алинеи. Тяхното езиково съчетаване изразява не само дълбока и многопластова мисъл, но възбужда и преклонение, като пред всяко голямо творение на човешкия дух в слово и звук.
Авторът притежава, както таланта на ума на школувания юрист да вникне в силата на думите в правото, така и дарбата на други сетива – да го преживее емоционално и да нареди до мисловната, и поетична енергия, като превърне думите от нормативния изказ, в рими, които оказват емоционално въздействие. А то по неведоми пътища възбужда други сензори и центрове на необятното пространство на човешкия мозък.
Професорът събира в стихове думите, които се обичат и привличат в римувани строфи. Така правните норми, призвани да отправят предписания, се превръщат в благозвучни четиристишия с послания, които достъпно –леко и меко склоняват и убеждават.
Тази магия е присъща само на постигналия съвършенство закон, който се е превърнал в право. Него има предвид Публий Ювениций Целз, когато във ІІ в. от новата ера елегантно определя правото като изкуство на справедливото и доброто. Нашият Закон за задълженията и договорите е достигнал правното съвършенство. Той излъчва вдъхновение и поетична енергия. Това е заслуга на закона и на тези, които са го сътворили – съзвездието български юристи, формирани в периода между двете световни войни. Европейци по дух и култура.
Заслугата на професор Герджиков е, че има сетива за непреходната сила и красота на Закона за задълженията и договорите – да я открие и улови, да я изрази и подреди в римувани редове, да я преживее и сподели. Друга заслуга на автора е, че е успял да запази автентичното нормативно съдържание на закона. Останал му е верен в рими. Нещо повече. Разказва ни Закона за задълженията и договорите като приказка, с емоционална привързаност и доброта към него като към голямо човешко дело. И с вроденото си чувство за лек ефирен хумор, усмихнато ни ободрява и води по пътя на правото, като ни приобщава към доброто и справедливото. Едно изкуство се е превърнало в друго, защото са еднородни.
В основата на вдъхновението на проф. Герджиков е Законът за задълженията и договорите. На неговите уредби е посветено поетичното изложение за упражняването на правата, правните сделки, тяхната недействителност, субективните права, представителството, сроковете, давността, обезпечаване на вземанията и др. Но за да остане верен на темата в същия дух и стил на приказно разказване основателно и сполучливо са включени и съответни уредби от Конституцията, Закона за лицата и семейството, Закона за нормативните актове и други по въпросите на източниците и тълкуването на правото, гражданскоправните субекти с правоспособността, дееспособността, юридическите лица и т.н., които са част и от гражданското право. Навсякъде е успял да запази познавателното правно съдържание на изложението.
И обобщава поетичното си вдъхновение:
Това е гражданското право,
представено във стих,със чувство.
То заслужава го, понеже
самото право е изкуство.
В Заключението, с присъщото на всеки учен съмнение, Авторът се пита:
Обзет от мания невнятна,
творих със пламък във сърцето.
И с неувереност си мисля:
май се получи, общо взето?!
Отговарям му без рими: Да, получило се е нещо ново, закачливо и игриво, умно сътворено и вдъхновено изразено преклонение пред правото. То го заслужава. И поздравявам автора за това!
Из Гражданскоправната поема, част трета
[Тълкуване]
Но как прилага се законът?
Тук нужна е прецизна мисъл.
На туй тълкуването учи – Чл. 46, ал.1 ЗНА
разкрива истинския смисъл.
Започва се със граматично,
то винаги е първа стъпка,
чрез него бързо получаваш
необходимата ти тръпка.
С функционално продължаваш,
като логическо известно,
владееш ли ги тез прийоми
на тебе ще ти бъде лесно.
Да редуцираш ad absurdum,
да овладял си тъждеството,
на ти с изключеното трето –
на смисъла е тържеството.
Науката познава още
тълкуване систематично.
Без него няма как да бъде
по резултат да е прилично.
Че тука изводът зависи
от мястото на правилата.
Затуй е то систематично –
това го знаят и децата.
Най-просто е, когато има
покритие на дух и буква –
тогава лесно се тълкува
и мисълта спокойно руква.
Но, ако буквата е тясна,
налага се да я тълкуваш,
да търсиш скритата повеля,
на буквата да не робуваш.
Обратното – и то възможно –
широка формула буквална,
не трябва да ѝ имаш вяра,
щом тя е толкова нахална.
Оттука изводът какъв е?
Когато дух се с буква бие,
не трябва ти да се съмняваш
кой всъщност трябва да надвие.
А щом законът се тълкува
от органа – творец на акта,
то задължително ще бъде,
изисква го закон, не такта. Чл.51, ал.1 ЗНА
[Празнините в правото]
Дори и много да се пъне,
то правото не ще обхване
живота в цялото богатство.
Защото няма как да стане.
Има способи обаче хитри
да преодоляваш празнините.
Ако ги владееш съвършено,
със финес ги превъзмогваш всите.
Наясно ли си що е аrgumentum?
Логически прийом, за да докажеш.
Когато овладееш го ще можеш
противника си лесно ще размажеш.
Per argumentum a contrario, например.
Чрез него от противното извличаш
неуредения, но верен извод.
Умееш ли го – на юрист приличаш.
А другият звучи – a fortiori Per argumentum
Приложиш ли го – страшна сила дава. a fortiori
В основата – логична симетричност,
която празнината побеждава.
И аналогиите не забравяй,
чрез тях издирваш твоя случай сходен,
единият е със уредба ясна.
Откриваш изхода от него воден.
Едната аналогия е legis. Чл.46, ал. 2 ЗНА
При нея подпомага те закона. Analogia legis
Със iuris аналогия обаче Analogia iuris
напускаш твърдо на закона трона.
Извеждаш принцип от уредби сходни –
намираш общия им знаменател,
и чрез дедукция на резултата
ти влизаш в ролята на вещ ваятел
(Утре – за гражданските правоотношения)