Щом няма воля за противоконституционност, значи законът е конституционен, смята съдията на особено мнение Филип Димитров

Подялбата на медицинските услуги в „основен” и „допълнителен” пакет, записана в чл.45,ал.2 от Закона за здравното осигуряване, противоречи на правото на българите на достъпна медицинска помощ и здравно осигуряване. Самата разпоредба е неясна, създава условия за противоречиво правоприлагане „сега и в бъдеще”. Никъде в закона не са дадени легални определения на понятията „основен” и „допълнителен” пакет, които да пояснят същностно им съдържание и разликата между тях.
Това е записано в мотивите на решението на Конституционния съд по дело №6 от 2015 г, с което съдът обяви за противоконституционен чл. 45, ал 2 от ЗЗО и на практика върна реформата на министър Москов на поправителен.
Позицията на 11-те съдии, които отхвърлиха неясната поправка в закона, е изложена обективна и логично на 25 страници. Мотивите могат да служат за учебник по конституционно право на депутатите заради припомнените правила за разделението на властите, задълженията на избраниците да творят ясно законодателство и да гарантират човешките права.
Колко формалистично е подходил парламентът при разделянето на медицинските услуги на „основен“ и „допълнителен“ пакет, личи и от извода на съда, че “ съществуващата в закона неяснота относно критериите за разграничаване на пакетите и последиците от това, предопределя и непълнотата на уредбата относно финансовото обезпечаване на медицинските дейности,особено за допълнителния пакет“ . Това води до затрудненния на гражданите да се ориентират в уредбата и да упражнят правото си на здравно осигуряване, а също и на изпълнителите ( медицинските власти ), които трябва да „прилагат пакетите“, сочи съдът.
От мотивите му се вижда,че повечето становища на заинтересуваните страни по делото , почиват на предположения относно разграничителните критерии между двата пакета. Това е несъвместимо с принципите на правовата държава, която е длъжна да създава предвидимо и ясно законодателство, е категоричната позиция в мотивите на 11-те.
Още повече, че: „Правата на гражданите на достъпна медицинска помощ чрез здравно осигуряване и безплатно медицинско обслужване са основни конституционни права и са неотменими съгласно чл. 57 ал,1 от Конституцията”. От мотивите се разбира, че според някои защитници на реформата, подялбата на медицинските грижи в два пакета, е оправдано, тъй като в „основния” пакет се отделяли по-тежките, рискови състояния на нуждаещите от по-бързо задействане на съответните медицински дейности. „Възможно е и точно такава да е била идеята на законодателя, но на практика тя е останала лишена от всякаква правна регламентация“, заявява съдът.
В същото време казва, че няма конституционна забрана осигурените граждани с по-сериозни заболявания да ползват медицински дейности с предимство във времето, но “по този въпрос в Закона за здравното осигуряване съществува абсолютна празнота“.
Съдът напомня, че според Конституцията обществените отношения, свързани с правото на здравно осигуряване и медицинска помощ, трябва да бъдат уреждани със закон.
Съдиите не споделят разбирането, че^ критериите за разделяне на два пакета и последиците от това, било невъзможно да бъдат уредени в закон поради „динамичност на материята” и затова това станало с наредба, която министърът веднъж в годината може дори да актуализира.
Материята, свързана с основното право на гражданите на достъпна медицинска помощ, не е по-динамична от материите, свързани с останалите основни права, за да е налице изключение, което да налага подзаконова уредба, категорично е мнозинството. „След като уредбата може да се извърши еднолично от министъра на здравеопазването с наредба, на още по-голямо основание тя може са се извърши в синтезиран вид от парламента, заявяват 11-те. Законодателната празнота не може да бъде запълвана от подзаконов нормативен акт, концепции и намерения, категорични са те.
Нещо повече, при такъв подход на законотворчество, гражданите биват лишавани и от съдебна защита, защото Върховният административен съд не може да провери валидността и законосъобразността на наредбата ( №11 от 2015 г) „поради липсата“ в закона на “ същностното съдържание на пакетите за медицинска помощ”, казва съдът. Така се изключва съдебният контрол и се засягат и интересите на гражданите да защитят правото си на достъпна медицинска помощ.
Затова „приетото законодателно решение за директното възлагане на подзаконова нормотворческа не удовлетворява конституционните изисквания на чл. 8 и чл. 52, ал. 1 от Конституцията и на тези основания следва да бъде обявена за противоконституционна”, е записано в мотивите на решението на 11-те конституционни съд. Противоречи и на принципите на правовата държава, заложени в чл.4 от Конституцията, според който разпоредбите на нормативните актове трябва да са ясни, точни и непротиворечиви, за да няма опасност те да се запълват с произволно съдържание.
Конституционният съд подробно аргументира и отказа да обяви за противоконституционна разпоредбата на чл.40, ал.4а от ЗЗО, според която държавата ще плаща 55% от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица , като всяка следваща година размерът се увеличава с 5 на сто до достигане на пълния размер на вноската през 2026 година. Сред множеството аргументи на съда е и доводът, че втози случай осигуряваните от държавата лица, не губят достъп до медицински услуги в пълен обем, независимо от по- малките осигурителни вноски от бюджета й.
Пълните мотиви може да прочетете тук http://constcourt.bg
Из особеното мнение на Филип Димитров, единственият съдия „за“: Щом няма воля за противоконституционност, значи законът е констиуционен!
Правната норма е израз на воля – на законодателя или суверена-учредител, а при подзаконовите нормативни актове – на изпълнителната власт в рамките на възложеното й от законодателя. Противоконституционността на една разпоредба следователно се определя от вложената в нея воля за създаване на уредба, отклоняваща се от конституционните правила и принципи. Доколкото такава воля не е намерила израз в оспорваната разпоредба на новата алинея втора на чл. 45 от Закона за здравното осигуряване, тя не може да се счита за противоконституционна. Това се казва в публикуваното особено мнение на съдия Филип Димитров.
“Хипотезата, че на базата на допустима от Конституцията и закона делегация някой би могъл да създаде подзаконов акт с противоконституционно съдържание, е правно неубедителна – винаги в някаква степен е възможно орган да действува противоконституционно, но тогава ще следва да се решава по съществуващия ред въпросът за противозаконността или противоконституционността на неговия акт“, казва той.
“Конституционният съд няма дидактична функция и дори и когато граматиката на законовата разпоредба далеч не е пример за подражание, но смисълът й е разбираем, литературните й недостатъци не са основание за обявяване на несъответствие с Конституцията“, завършва Димитров.
Цялото мнение на сайта на КС http://constcourt.bg/