Преди седмица De Facto Legal информира, че с 2 срещу 1 гласа състав на ВКС намали с половин година присъдата на Диян Станчев, виновен за смъртта на Лоза Казанлиева на пешеходната пътека в ранните часове на 17 юли 2011 г- във Варна. На особено мнение остана председателят на състава Севдалин Мавров.
Съдебният състав намери,че е налице е съпричиняване, тъй като момичето е пресякло, без да се огледа, да прецени скоростта на приближаващия мотоциклет и така е попаднало в опасната зона за спиране, смятат съдиите Атанасова и Паунова. Те цитират Решение №1089/77г. по н. д. № 928/77 г. на Върховния съд: „Правото на предимство на пешеходците, както и на водачите на пътни превозни средства, е абсолютно по своето съдържание, но относително по своя ефект. А това означава, че никога не може да загуби своите права носителят на това право, което законът му е предоставил, но когато безопасността на носителя на правото е застрашена и той има възможност да се откаже от неговото осъществяване, възниква задължението да не го осъществи на всяка цена”. Съдиите допълват, че в случая пострадалата е трябвало да се огледа и да прецени, че мотоциклетът е съвсем близо. Това е направило друго момиче от компанията, което се е отказало да пресече.
На обратното мнение остана съдия Севдали Мавров. Възможността пешеходецът да направи преценка касае случаите на „правомерно движение на водачите на МПС, а в голяма част – движение с разрешена, но несъобразена с пътните условия скорост”, заявява той. В случая Станчев е карал с близо 90 км/ч при разрешена 50 км/ч и при наличието на ясни знаци за пешеходна пътека. Ако той се е движел със скорост, близка до разрешената, е можел да спре и да предотврати удара, смята несъгласният.
Твърдението за съпричиняване е „житейски нелогично“ и противоречи на духа на закона, заявява Мавров. „Не може да се изисква от пешеходците вярна преценка за всички характеристики на приближаващи МПС, които могат да рефлектират върху спирането им преди пешеходната пътека. Още по-малко, да са в състояние да преценят скоростта им на движение, поради възрастови особености, житейска зрялост, умствена недоразвитост, болестно състояние, умора, разсеяност и др. Противното би означавало пешеходците никога да нямат възможност да упражнят абсолютното си право на предимство при преминаване по пешеходна пътека при поведение на всички водачи или на част от тях, грубо несъобразено с правилата за движение”, категоричен е съдията.
Пълният текст на решението можете да прочетете тук.
3 коментара
Pingback: Майки призовават: ВКС да разтълкува как се наказва смърт на пешеходна пътека – De Facto Legal
Pingback: Майки призовават: ВКС да разтълкува как се наказва смърт на пешеходна пътека – De Facto Legal
Pingback: Майки призовават: ВКС да разтълкува как се наказва смърт на пешеходна пътека (обновена) – De Facto Legal