Добре платената съдебна система е гарант за работеща икономика
Автор Лилия Христовска
Миналата седмица De Facto legal съобщи, че в битката за директор на Националния институт на правосъдие се включва и бившият правосъден министър Антон Станков. Така участниците в конкурса за шеф на НИП ,на този етап са двама бивши министри на правосъдието, доколкото действащия директор Драгомир Йорданов, служебен министър в кабинета на Марин Райков, също ще се бори да запази поста. Горещият спор, който се очертава е повод за въпросите, които DFL постави на Антон Станков.
Антон Станков е роден на 17 февруари 1966 г. През 1988 г. завършва Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Започва кариерата си като стажант юрист в Софийския градски съд през 1990 г. До 2001`г., когато стана министър на правосъдието в кабинета “Сакскобургготски”, беше председател на Наказателната колегия на Софийския градски съд. Хоноруван асистент по наказателен процес в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
В момента е адвокат. Семеен, има две дъщери и двама сина.
– Г-н Станков, донякъде е изненада , че загърбвате добрата си адвокатска практика, за да заемете пост на държавна служба. Защо решихте да се кандидатирате за поста директор на Националния институт за правосъдие (НИП)?
– В качеството ми на министър на правосъдието четири години от живота ми бяха посветени на прословуватата съдебна реформа. Мисля,че опитът, който натрупах би помогнал за едни нов импулс в работтта на НИП. Аз съм един от създателите на този институт, тъй като в рамките на моя мандат като министър беше преобразуван центъра за обучение на магистрати от неправителствена организация в държавен орган. Такъв ангажимент беше поет още със стратегията за съдебна реформа, приета през есента на 2001 г., и той бе изпълнен. Така, мисля, че мога да бъда полезен в тази сфера.
Що се отнася до солидната ми адвокатска кариера – това наистина е един много добър професионален опит и възможност за човек сам да организира нещата си.
Държа да подчертая обаче, че съм си платил адвокатските такси за цялата година. С други думи, идеята да се включа в конкурса за директор на НИП , е сравнително отскоро.
– Имате ли вече концепция, с която ще се борите за поста?
– Работя по нея и честно казано, не бих искал да споделям нищо предварително. Конкурсът минава на два етапа, първо – по допустимост на кандидатите .Ако бъда допуснат в поставения срок ще представя и концепцията си.
– Как оценявате сегашното състояние на института, какво мислите за действащия директор Драгомир Йорданов?
– Аз се кандидатирам за поста “директор” и в никакъв случай срещу сегашния ръководител на НИП Драгомир Йорданов, който има огромни заслуги за създаването на този институт. Респектиран съм от големия опит, който той има в тази сфера.
Но се надявам моите идеи да дадат друг импулс за работа в тази институция.
– А очаквате ли подкрепа от 7-членния Управителен съвет, който трябва да избере новия директор на НИП?
– Въздържам се да отговоря. Лично за мен е най-важно да подготвя професионално концепцията за бъдещето на института, а и да не забравяме, че могат да се появят и други кандидати.
– Вие наистина бяхте двигател на сериозна реформа в Наказателно –процесуалния кодекс , съдебния закон и др. докато бяхте министър през 2001 – 2005 година, но сега стоите встрани от промените, които се извършват. Защо?
– Стара практика е хората да бъдат изрязвани от снимките.В България няма традиция бившите управленски кадри да бъдат ползвани за нуждите на управлението със знанието и опита си. Всеки върви с копието и конската опашка в ръка и мисли, че от него започва България. Възможно е и аз така да съм изглеждал преди години.
– Не бих казала. Останал ми е спомена, че когато бяхте министър успяхте да постигнете консенсус с политическите сили за първата поправка в конституцията. А бяхте и първият министър на правосъдието, който покани на среща всички бивши колеги, заемали този пост.
– Да, през 2003 г. наистина постигнахме консенсус с политичeските сили в парламента за първата промяна в конституцията. Тогава железният имунитет на на съдиите, прокурорите и следователите бе заменен с функционален. А в кръга на своята служебна дейност те носят гражданска и наказателна отговорност само при престъпления от общ характер. За първи път бяха записани правила за мандатността и несменяемостта. Така системата се вентилира от „вечните” началници в нея.
Срещата, за която говорите бе през 2002 г. , когато поканих всички бивши правосъдни министри, естествено живите, за да получа съгласието им да закача портретите им на стената в министреството на правосъдието.
Дойдоха почти всички колеги от новото време. Дойде обаче и Светла Даскалова, дългогодишен министър на правосъдието в България (1966-1990). Известно е,че след промените тя се бе оттеглила от обществения живот. Това беше една интересна и много приятна среща. Колегите, разбира се дадоха съгласието и знаете, че на първия етаж в министерството оттогава са окачени портретите на всички министри в правосъдието, които държавата е имала. Колегите, тогава най-вече се почустваха зачетени, а това, струва ми се, е най-важното признание за хората, които са работили за държавата.
– Одобрявате ли новите промени за разделяне на ВСС, прекия избор от професионалната квота на членове на съвета, квалифициран избор от страна на парламента и т.н.?
– Когато си отварях документите , за да описвам професионалната си биография намерих едно свое интервю в столичен вестник от 2006 г., в което доста внимание съм отделил на разделянето на ВСС на две – съдийски и прокурорски колегии.Така, че позицията ми е запечатана в старите вестници, всеки който иска- може да ги прочете.
– Имате ли мнение за идеята на българската прокуратура да бъде оказана експертна подкрепа, една идея, лансирана от бившия правосъден министър Христо Иванов, подкрепена и от наследника му Екатерина Захариева, както и от правителството. Питам ви и като бивш министър, който имаше доста главоболия с промените , които искаше да въведе в прокуратурата?
– Затруднявам се еднозначно да отговоря на въпроса, защото експертна помощ означава експертни знания. А това изисква познаваме в детайли на българското законодателство. Експертите, които евентуално ще дойдат би трябвало в един значителен период от време да се запознават и навлизат в проблемите, за да бъдат полезни. Просто няма универсални закони, всеки закон, свързан с правораздаването е специфичен за всяка страна.
В този смисъл подобна препоръка ми се струва неизпълнима. Външните експрети биха могли да се изкажат по структурата на прокуратурата и организацията на работата й. Но цялостен поглед върху работата на държавното обвинение, не съм уверен, че може да се получи.
– Промените в съдебния закон, при второто му четене, като че ли останаха на заден план заради конфликтното решение да се изравнят заплатите на членовете на ВСС с възнагражденията на тримата големи и конституционните съдии. Липсата на ясна аргументация, не донесе обществена подкрепа на това решение. А на фона на замразените социалните плащания за няколко години, заплатите от близо 7000 лева , не изглеждат ли неприлични, доколкото са бюджетни пари?
– Отговорът на този въпрос е дълъг. Може би , е трябвало наистина предложението за новите заплати във ВСС да мине в пакет с разделянето му на две колегии. Може би тогава щеше да звучи по обосновано това решение.
Аз обаче не съм фен на сиромахомилството. Винаги съм твърдял,че заплатите в цялата съдебна система са недостатъчни. Те трябва да бъдат такива,че да са възпиращ фактор за корупцията. Това, че заплатите във ВСС са вдигнати и изравнени с тези на тримата големи аз си обяснявам като отражение на разделянето на колегиите на две и изравняване на позициите на членовет с тирмата големи. Така или инак гласовете им са равни, защо и заплатите да не са?
Но що се отнася до това,че държавата не отделя средства за другите сектори, където това е крайно наложително, мога само да кажа, че работещата съдебна система е един от факторите за работеща икономика. Това означава – повече приходи в хазната и по-добри социални плащания.
Браво на Антон Станков.
Полезная фраза
–
дочка шлюшка росказ а также tetya иришка эро рассказ