Проектите на нормативни актове занапред задължително трябва да се съпътстват от оценка на тяхното въздействие. А проектите на закон или кодекс с вносител Министерски съвет, ще се придружават и от справка за съответствието им с евроконвенцията за правата на човека и с практиката на Евросъда в Страсбург. Всички проекти задължително трябва да бъдат подложени и на предварително обществено обсъждане.
Това постановяват промени в Закона за нормативните актове, обнародвани в последния брой на „Държавен вестник” от 3 май. Идеята да се вкара разум, прогнозируемост и ред в законодателния хаос изглежда похвална. Но у нас, както знаем, и най-доброто намерение се спъва в изпълнението. А рискът в случая е то да се изроди в чиста формалност. Защото и досега имаше изисквания към проектите за нормативни актове – да се посочат причините, целите и очакваните резултати от тяхното приемане, разходите за тяхното прилагане, както и съответствието им с правото на Европейския съюз. Но от това законите, уви, не са станали по-добри. Е, в новия вариант изискванията са повече и по-детайлни.
Оценка за въздействието
Оценката за въздействието е предварителна и последваща, тя изследва резултатите между поставените цели и очакваните или постигнати резултати, обяснява законът. Методологията за извършването й се определя от Народното събрание – за проектите, внесени от депутати, и от Министерския съвет – за неговите нормативни актове.
Предварителната оценка, от своя страна е частична и цялостна – задължителна при изработването на нови кодекси и закони. Без нея проектът на нормативен акт не може да бъде разглеждан и приеман.
Последващата оценка на въздействието се извършва 5 години след влизането в сила на новия закон, кодекс или подзаконов нормативен акт на Министерския съвет от органа, натоварен с изпълнението на новите норми. Тя задължително се публикува на интернет-страницата или в Портала за обществени консултации.
Публично обсъждане
При изработването на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. И се дава минимум 14 дни срок за предложения и становища както по проекта, така и по предварителната оценка за въздействието му. Когато вносител е МС, срокът е 30 дни.
Изключения
И от тези правила, разбира се, има изключения. Изискванията за оценка и публично обсъждане не важат за проектите за държавния бюджет, за промяна на Конституцията, за ратифицирането и денонсирането на международни договори. Както и ако проектите са свързани с „предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства“.
Законът влиза в сила 6 месеца след обнародването му, т.е. през ноември. Изработените и съгласувани до влизането му в сила проекти на нормативни актове се одобряват и приемат по досегашния ред.