Последни новини
Home / Законът / Винаги ли пешеходецът е прав при пресичане, пита Лозан Панов

Винаги ли пешеходецът е прав при пресичане, пита Лозан Панов

Defakto.bg

Председателят на ВКС със свои 3 въпроса към  върховните съдии

Председателят на ВКС Лозан Панов е задал свои три въпроса по образуваното вече тълкувателно дело в наказателната колегия на върховния съд, свързано със смъртта на пътя.

Повод бе решението по казуса „Лора“, загинала на пешеходна пътека и последвал протест на майки на жертви на джигитите по пътя. Тълкувателното дело във ВКС бе образувано по въпроси, зададени от главния прокурор Сотир Цацаров и правосъдния министър Екатерина Захариева. Сред тях е питането може ли да се говори за съпричиняване от страна на жертвата при пресичане на пешеходна пътека. Целта е да се уеднакви съдебната практика по пътнотранспортните произшествия с фатален изход. Сега въпросите на Панов се добавят към делото и също чакат решение от върховните съдии.

За това съобщиха от ВКС. Ето пълният текст:

„С разпореждане на председателя на Върховния касационен съд (ВКС) и по негово искане бяха добавени още три въпроса към тези, на които Общото събрание на Наказателната колегия (ОСНК) трябва да отговори в рамките на вече образуваното Тълкувателно дело № 2/2016 г. Първото заседание по делото е насрочено за 12.07.2016 г.

След направен задълбочен анализ на практиката на съдилищата в страната по делата, свързани с транспортните престъпления, председателят на ВКС иска ОСНК да приеме тълкувателно решение, с което:

1. Да констатира наличието на неправилна съдебна практика по въпроса за излагане на мотиви в съдебните актове за точния вид на непредпазливата форма на вината при осъществяване на престъпленията по чл. 343 и чл. 343а от НК, като укаже на съдилищата как да бъде отстранена тя.

Председателят на ВКС иска ОСНК да даде отговор и на следните въпроси:

2. Абсолютно ли е правото на пешеходеца при пресичане на пътното платно в зависимост от мястото на пресичането му: а) на специално очертана за целта пешеходна пътека; б) на регулирано със светофарна уредба място; в) на място, което е продължение на тротоара или бордюра и г) на нерегламентирано за тази цел място. В случай че правото на пешеходеца в някоя или във всички хипотези не е абсолютно, с кои фактори трябва да се съобразява той при предприемане на пресичане на пътното платно?;

3. Компетентен ли е съдът да даде правилната квалификация на нарушението, запълващо бланкетната правна норма на чл. 343 от НК, ако в обстоятелствената част на обвинителния акт са описани фактическите обстоятелства по извършването му?

В мотивите на искането си Лозан Панов пише: „Човешкият живот е най-висша ценност, която трябва да се брани с всички средства на правото. Въпреки това броят на убитите пешеходци при ПТП нараства с всяка изминала година. Санкцията, която всъщност играе най-съществената роля за предотвратяването на тези изключително опасни за цялото ни общество явления, много често е със спорен ефект. Причината затова е наличието на противоречива съдебна практика по редица казуси, в които страна в пътнотранспортно произшествие е пешеходецът. Въпросът кой е по-раним – човекът или автомобилът, има еднозначен отговор. Водачите на МПС често се възползват от правото си на по-силния и това в немалко случаи завършва с фатален изход за пешеходеца. Когато обаче тази несправедливост е облечена в съдебно решение, то няма как обществото да вярва в основния принцип на правораздаването, че правото е изкуство за доброто и справедливото. Правораздаване, което съществува без необходимото обществено доверие, е изпразнено от съдържание. Във връзка с това изключително притеснително е, когато граждани, изгубили своите близки в ПТП, се обединяват и застават пред вратите на Темида, за да протестират срещу липсата на справедливост. Още повече че значителна част от експертите по пътна безопасност намират пряка причинно-следствена връзка между наказателната политика на държавата и количеството на произшествията, включително такива с фатален край. Стойността на човешкия живот в едно общество е индикация и за неговата зрялост. Затова Върховният касационен съд като висша съдебна инстанция, носеща най-голяма отговорност за тържествуването на доброто и справедливото в страната, трябва да прояви онази мъдрост и опит при анализа на съдебната практика по пътнотранспортните престъпления и да достигне до решение, което да доведе до осъзнаване от общество ни на стойността на човешкия живот, а не само на неговата цена”.

About De Fakto

Проверете също

Съдийската колегия кани съдия Цариградска да информира за наказателното производство по заплахите срещу нея

Съдийската колегия взе решение да покани съдия Цариградска да представи информация относно развитието на наказателното …

Поради липса на доказателства АС – Пловдив пусна от ареста обвиняеми за източване на театъра в Разград

Обвиняемите по разследването за източването на Разградския театър Петър Писков и Атанас Георгиев излизат от …

Един коментар

  1. Тодор Бойчев

    Винаги пешеходецът е прав, когато е на пешеходна пътека. Това е постулат за водачите на МПС!

    Чл. 119. (1) При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
    (2) При заобикаляне на спряло пред пешеходна пътека пътно превозно средство водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да се движи с такава скорост, която да му позволи да спре, за да пропусне преминаващите по пешеходната пътека пешеходци.
    (3) (Отм. – ДВ, бр. 51 от 2007 г.)
    (4) (Нова – ДВ, бр. 51 от 2007 г., доп. – ДВ, бр. 54 от 2010 г.) Водачите на завиващите нерелсови пътни превозни средства са длъжни да пропуснат пешеходците./ЗДвП/

    Водачът трябва да бъде готов във всеки момент да спре пред пешеходната пътека!
    Законът задължава водачите да съобразят скоростта си или приемат пешеходната пътека като препятствие по смисъла на чл.20, ал.2 от ЗДвП

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.