Да се отмени постановлението на Министерския съвет от ноември 2015 г., с което цените на годишните винетки за леки автомобили скочиха от 67 на 97 лв. За това настоява Върховната административна прокуратура пред Върховния административен съд. Поскъпването е в сила от 10 декември м.г.
Делото във ВАС е образувано по жалби на Николай Филев, Тодор Тодоров, Борислав Райчев, Сдружение “Силна икономика Лоялна алтернатива (СИЛА)“, Центъра за законодателни оценки и други с мотива, че тарифата е променена без обосновка и обществено обсъждане. обжалва този акт, защото промените са направени потайно, без обосновка и без обществено обсъждане.
А Върховната административна прокуратура разпространи становището си по казуса.
Оспореният подзаконов нормативен акт да се отмени и преписката да се изпрати на съответния компетентен административен орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, настоява ВАП.
Аргументите
Според чл.10, ал.6 от Закона за пътищата, размерът на таксите се определя от Министерския съвет с тарифа по предложение на министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството. Предложението до МС за изменение на Тарифата не е изготвено съвместно от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството, а еднолично от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Споед чл. 26, ал.2 от Закона за нормативните актове и чл. 77 от АПК съставителят на проекта трябва да го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая фазата на обсъждане на проекта изобщо липсва. Съответно няма предложения, становища и възражения по проекта. А изготвената по делото съдебно-техническа експертиза не може да установи еднозначно дали са били налични мотивите по проекта на сайта на МРРБ към 26.10.2015 г.
“Процедурата по приемане на нормативния административен акт е разписана императивно в защита на публичния интерес, ето защо допуснатото нарушение е съществено”, заявява прокуратурата.
Не е спазено и изискването за съгласуване на проекта с останалите ангажирани институции. Така например липсва съгласуване с МФ, МВР, социалното министерство, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и др.
Липсват мотиви за промяната на цените. “Доводите в доклада на министъра на регионалното развитие и благоустройството за необходимост от осигуряване на дългосрочно и предвидимо финансиране за реализиране на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на пътищата не могат да заместят липсата на обоснованост на причините, които налагат приемането на акта, на целите, които се поставят, на финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба и на очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива”, се казва в становището на ВАП.
Очаква се решението на Върховния административен съд.