Автор Мартина Леонидас, юрист
С приятелката ми поръчахме от български сайт скъпа спортна екипировка за ваканцията. Когато пристигна, се оказа, че качеството не ни удовлетворява, макар че продуктите не бяха дефектни. Още същия ден изпратих имейл на търговеца с молба да ги върна, ако трябва – на мои разноски, и да си получа обратно парите. Отговориха ми, че щом няма основание за рекламация, нищо не могат да направят. В условията за ползване на сайта им обаче се споменава за „право на отказ“ от договора. Мога ли да върна стоките в този случай? Момчил Петров, София
Имате право да се откажете от договора, а търговецът е длъжен да ви възстанови платената сума в 14-дневен срок от получаване на съобщението за отказа. Ако той не предложи сам да прибере стоките си, в рамките на две седмици трябва да му ги изпратите, като разходите са за ваша сметка.
Популярна напоследък търговска практика е на клиента да се предоставя срок за размисъл, в който той може да върне покупката и да получи обратно парите си. При интернет пазаруването такъв срок има винаги, независимо дали търговецът го е обявил изрично.
Според чл. 50 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) потребителят винаги има право да се откаже от направената онлайн покупка, при това без да посочва причина и без да дължи обезщетения или неустойки. Срокът, в който може да го направи, е 14 дни. При договора за продажба той тече от приемане на стоката от потребителя, а при договор за услуга – от неговото сключване.
Още преди сключването на сделката търговецът е длъжен да информира потребителя, че има право на отказ, както и за срока и условията за това. Когато тази информация се предостави със закъснение, но не по-късно от една година от приемането на стоката, потребителят може да се откаже от нея в 14-дневен срок от уведомлението.
Ако и след изтичането на една година продавачът не е изпълнил задължението си да информира купувача, общият срок за размисъл се удължава с една година.
Когато потребителят се откаже от сделката, търговецът е длъжен да възстанови платените суми, включително разходите за доставка не по-късно от 14 дни от датата, на която е бил уведомен за отказа. Това не важи за случаите, когато потребителят е поискал да получи стоката по начин, различен от най-евтиния вид стандартна доставка, предлагана от търговеца.
Отказът от договора поражда за купувача задължението да върне закупените стоки. Когато търговецът не предложи да ги прибере сам, потребителят трябва да му ги изпрати в 14-дневен срок от датата, на която е уведомил продавача за отказа си.
По правило разноските за връщането на стоката са за сметка на потребителя. Но това важи само ако търговецът изрично го е уведомил преди сключването на договора. В противен случай продавачът понася тези разходи съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 2 от ЗЗП
Важно е да се знае, че според чл. 57 от ЗЗП правилата за отказ от онлайн покупки не се прилагат при продажба на стоки, изработени по поръчка на потребителя; стоки с кратък срок на годност; такива, които не могат да бъдат върнати по хигиенни съображения; разпечатани звукозаписи и компютърен софтуер и др.