С текстовете се дава възможност за временно ограничаване на определени граждански права при терористичен акт или потенциална опасност от такъв. Също така се въвежда задължението в училища и детски градини, както и в редица сгради и съоръжения, където има струпване на много хора, да има разработен план за противодействие на тероризма.
Текстовете уреждат и правата на различните структури спрямо хората, за които има обосновано предположение, че могат да участват в подготовката на атентат. Регламентира се и участието на въоръжените сили, които се сдобиват с полицейски правомощия, както и функциите на местните власти.
Целта на законопроекта е да създаде ефективен механизъм за взаимодействие между институциите при прилагане на мерките за превенция и отговор на потенциалните терористични заплахи. Той въвежда основни правила за провеждане на антитерористична операция при наличието на данни за конкретна заплаха от или при извършен терористичен акт, като в тези случаи е допустимо частично и временно ограничаване на отделни права на гражданите. Законопроектът определя три нива на заплаха от терористичен акт и четири нива на готовност на компетентните органи за противодействие.
Това пише в мотивите на законопроекта.
На практика според, според заложените правила полицията и армията ще могат да влизат в в жилищата, както и да използват личните автомобили на гражданите, ако това се налага по време на антитерористична операция. Това са например случаите, когато е наложително транспортирането на човек до болница или преследването на потенциални терористи. Достъпни трябва да бъдат и колите на организации, с изключение на дипломатическите мисии и на международните организации.
Органите ще могат също да задържат лица с неустановена самоличност, да контролират техническите средства на интернет – доставчиците, както и да поискат унищожаване на информация в зоната на операцията, ако тя застрашава живота и здравето на населението.
Законопроектът предвижда също обезщетяване на физическите и юридическите лица при реално причинени имуществени вреди при или по повод извършване на нормативно установените действия за предотвратяване и пресичане на заплаха от тероризъм или за преодоляване на последствията от тероризъм. В закона е записано, че лицата, засегнати от антитерористичните мерки, имат право на обезщетение, но само за имуществените щети. Ще има някаква формула за определяне на имуществените вреди, например за разбита врата, за отнета кола и други.
Редът за изчисляване на обезщетениета ще бъде определян от Министерския съвет. В законопроекта обаче не се споменават моралните вреди от тези т.нар. превантивни мерки, не е предвидена и регресна отговорност от виновните длъжностни лица, които неоправдано са нарушили правата на гражданите, предупреждават правозащитници.