Последни новини
Home / Законът / Мая Манолова: За една година 28 420 граждани потърсиха помощ от омбудсмана  

Мая Манолова: За една година 28 420 граждани потърсиха помощ от омбудсмана  

Defakto.bg

 

Жалбите срещу „Топлофикация“ София са скочили с над 200 %, отчете общественият защитник

Мая Манолова отчете една година на горещия стол на омбудсмана. „Отмина една година от момента, в който притеснената „червена“ Мая Манолова влезе за първи път в институцията на омбудсмана. Мисля, че за тази една година успях да докажа на всички и на себе си, че към този цвят можем да прибавим бяло и зелено, за да са спокойни всички, че съм национален омбудсман на България и защитавам еднакво ефективно и активно всички български граждани.“ Това каза  Манолова на пресконференция по повод една година на поста омбудсман.

Националният обществен защитник представи дейността на институцията в цифри, от които става ясно, че 28 420 граждани са потърсили съдействие от омбудсмана. 17 919 са консултираните граждани в приемната на Манолова, като 1 112 от тях са изслушани лично от нея.

„Жалбите и сигналите за този период са 10 501 бр., което е абсолютен рекорд в историята на институцията и е 100% повече от постъпилите жалби за предходния период. 8 784 жалби са приключени, което също е с 60% повече от приключеното за предната година“, допълни омбудсманът.

Манолова е  категорична, че най-голям брой български граждани са се жалвали срещу доставчиците на обществени услуги и монополните дружества.

„Първенци с отрицателен знак са „Топлофикация“, жалбите срещу тях са нараснали с 216% и за този период са 908. С 200% са нараснали и жалбите срещу банките. Сериозен ръст на жалбите има и срещу арбитражните съдилища – 505%“, очерта тъжната статистика Мая Манолова.

По думите й за  една година в работата на институцията е въведен стандарт 24 часа в денонощието да се изкарват на повърхността проблемите на гражданите, като се търси решение за всеки казус.

„Ако обичайната фраза за 7 години, която звучеше от тази институция, е  ние ви разбираме, ние сме на ваша страна, но нямаме  правомощия, от нас не зависи, то фразата, която сега бе наложена в институцията, е от нас зависи, ние решаваме проблемите“, посочи още омбудсманът.

Мая Манолова аргументира тезата си с цифри – 2379 са отправените от омбудсмана препоръки към държавни и общински органи. 9 законопроекта са внесени в Народното събрание, като част от тях са приети от депутатите на първо четене. Изготвени са 5 специални доклада по важни за обществото теми и са организирани 16 дискусии и кръгли маси.

„Проведохме 3 успешни национални кампании, 4 пъти сезирахме Конституционния съд, 2 пъти ВКС и ВАС за противоречива практика, предоставихме 4 становища по образувани конституционни дела и 5 становища до върховните съдилища по проблеми, които се отнасят до българските граждани“,

6 броя са значимите кампании за българските граждани, които омбудсманът открои. Сред тях е „Великден за всеки“ в подкрепа на възрастните хора, надградена с кампанията за отпадане на ДДС върху дарените храни – „Великден – Всеки ден“, което от 1 януари 2017 г. ще стане факт. Другата кампания, която бе цитирана от омбудсмана бе срещу злоупотребите на арбитражните съдилища, реализирана в законопроекта за изключване на потребителските спорове от арбитражите, който бе приет на първо четене от НС. Сред 6-те кампании, върху които Манолова обърна внимание бе и тази за детското правосъдие и закриване на специализираните интернати в спешен порядък, както и тази за гласуването на българските граждани в чужбина.

„Ние сме институцията, която имаше последователно поведение и направи много, за това да бъде дадена възможност на нашите сънародници в чужбина да гласуват на предстоящите президентски избори“, заяви  Манолова. Тя бе категорична, че промените, които сега се правят в изборното законодателство са безкрайно закъснели, в „12 и 1“. „Те ще влязат в сила буквално седмица преди вота. Но въпреки това, смятам, че тези промени са за добро, защото ще дадат възможност на повече наши съграждани в чужбина да упражнят конституционното си право на глас“, каза омбудсманът.

Сред активите на институцията, които омбудсманът открои, бе и подписването на Истанбулската конвенция, която начерта конкретни стъпки срещу домашното насилие над жени.

Националният обществен защитник посочи още, че през тази една година е посетила над 50 места в страната, като в 29 от тях е организирала изнесени приемни, за да помогне на място на българските граждани по конкретни техни проблеми и казуси.

„Ясно е, че всичко това не се случва от само себе си и не става лесно. Много често се изисква няколко посещения в една и съща община, отправяне на няколко препоръки към отговорните институции в крайна сметка да се реши даден проблем, но това са случва“, допълни Манолова.

 

Видео и презентация на: http://www.ombudsman.bg/reports/

 

About De Fakto

Проверете също

Правната комисия обсъжда ветото на президента върху “кариерните бонуси” за членовете на ВСС

Правна комисия ще разгледа президентското вето върху Закона за съдебната власт.  Президентът Румен Радев върна …

Прокламацията на Независимостта е рядък миг на единомислие и желание на граждани и управници в името на Родината (обновена)

      Поздравление на президента Румен Радев до българския народ по случай Деня на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.