Последни новини
Home / Законът / Конституционалисти озадачени от питането на Плевнелиев може ли да насрочва избори

Конституционалисти озадачени от питането на Плевнелиев може ли да насрочва избори

Defakto.bg
%d0%b3%d0%b5%d0%be%d1%80%d0%b3%d0%b8-%d0%b1%d0%bb%d0%b8%d0%b7%d0%bd%d0%b0%d1%88%d0%ba%d0%b8-1
Георги Близнашки

Бившият премиер проф. Георги Близнашки определи  като абсолютно безсмислено искането за тълкуване чл.99 , ал.7 от Конституцията на  президента Росен Плевнелиев, а именно –  дали  може да насрочва избори в последните три месеца от мандата си. Няма никакъв смисъл от тълкуване, текстът е пределно ясен, президентът няма право да насрочва избори в последните три месеца от мандата си,  заяви Близнашки пред Би Ти Ви.

Бившият конституционен съдия, Пламен Киров не изключи възможността пред De Fakto Конституционият съд да върне питането на президента под предлог, че текстът в конституцията е ясен и няма публични противоречия за  прилагането му.

Други  конституционалисти пък допуснаха възможността  върху държавния глава да е оказван натиск да насрочи бързо избори и той да е принуден да се застрахова чрез искането си до КС.

%d0%bf%d0%bb%d0%b0%d0%bc%d0%b5%d0%bd-%d0%ba%d0%b8%d1%80%d0%be%d0%b23
Пламен Киров, вляво

В понеделник Плевнелиев сезира  КС с хипотезата на чл. 99, ал. 7, при която депутатите в действащо Народно събрание не могат да постигнат съгласие да формират правителство.  И когато и  трите опита на държавния глава да състави правителство са неуспешни, но това се случва в последните три месеца от мандата му, какъвто е сегашният случай, президентът  съставя служебно правителство, без да разпуска парламента. В текста не е посочено  правото му  да насрочва избори.

%d0%b5%d0%bc%d0%b8%d0%bb%d0%b8%d1%8f-%d0%b4%d1%80%d1%83%d0%bc%d0%b5%d0%b2%d0%b0
Емилия Друмева

Според проф. Емилия Друмева това право има новият държавен глава, Румен Радев, когато през януари встъпи в длъжност, но принципно тестът се нуждае от уточнения, които би могъл да направи КС, за да се предотвратят бъдещи спорове, заяви пред De Fakto проф. Друмева.

„Логично е,  че при този запис в конституцията, президентът няма право да насрочва избори“, подчерта и  проф. Близнашки.

Във вторник  КС образува дело по искането на държавния глава, предстои скорошно заседание по неговата допустимост, заявиха източници на De Fakto от съда.

По повод предстоящото гласуване на оставката  на правителство на Борисов, той заяви, че „слънцето ще изгрее и на другия ден“. Ще свикнем и без Бойко Борисов“, прогнозира той. Близнашки се обяви за незабавно въвеждане на мажоритарната избирателна система, макар, че по думите му „това ще е повече от зле“.  Партиите ще бъдат пометени, каза  той.

„Оставиха българският избирател в ръцете на един Шоумен, който всяка вечер се прави на Господ – Бог“,  критикува той  политическите партии, които не са обяснили на хората към какво водят въпросите на референдума.

„Да  дадем на избирателите възможност да разберат за какво става дума“, призова Близнашки.  И подчерта, че „единственият сигурен опит, е горчивият“.


Ако парламентът гласува оставката на Бойко Борисов и кабинета днес, ще се завърти рулетката на чл. 99 от Конституцията. Ето текстът  заедно със спорната алинея 7, на която се иска тълкуване.

Чл. 99. (1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.

(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.

(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.

(4) Когато проучвателният мандат е приключил успешно, президентът предлага на Народното събрание да избере кандидата за министър-председател.

(5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът назначава служебно правителство, разпуска Народното събрание и насрочва нови избори в срока по чл. 64, ал. 3. Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.

(6) Редът за съставяне на правителство по предходните алинеи се прилага и в случаите на чл. 111, ал. 1.

(7) В случаите на ал. 5 и 6 президентът не може да разпуска Народното събрание през последните три месеца от своя мандат. Ако в този срок парламентът не може да състави правителство, президентът назначава служебно правителство.

About De Fakto

Проверете също

Заключение на ген. адвокат: ИВСС с изтекъл мандат не може да контролира дейността на магистратите и тяхната почтеност

  Ако СЕС одобри заключението на генералния адвокат, това ще се отрази и на идеята  …

ЕСПЧ отхвърли жалби на Иво Прокопиев и Ценко Чоков, съдът у нас имал добра практика за защита на човешките права

 Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ) отхвърли като недопустими  жалби на Иво Прокопиев и …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.