Последни новини
Home / Законът / Загуба на работни места и трайна безработица, ако бъде ратифицирано споразумението с Канада

Загуба на работни места и трайна безработица, ако бъде ратифицирано споразумението с Канада

Defakto.bg

%d0%b2%d0%b0%d0%bb%d0%be%d0%bd%d0%b8%d1%8f-3-%d0%b0%d0%b7-%d1%81%d1%8a%d0%bc-%d0%b2%d0%b0%d0%bb%d0%be%d0%bd%d0%b8%d1%8fТова сочи становището  на Социалната комисия в Европейския парламент, която е срещу ратификацията на споразумението с Канада, съобщи Солидарна България

Загуба на работни места, трайна безработица и социални дисбаланси – това са част от аргументите на  Комисията по заетост и социални въпроси на Европейския парламент (ЕП)  за отхвърляне  на споразумението с Канада. Социалната комисия призовава още водещата Комисия по международна търговия да не дава на този етап съгласието си за споразумението.

 Председател на социалната комисията е българския евродепутат Георги Пирински.   Становището е изготвено по повод процедурата за  ратификация на търговското споразумение между ЕС и Канада в ЕП.  Отделните   комисии са задължени  да изложат становища как договърт ще се отрази върху секторите, които те наблюдават. Публикуваме превод на проекта за позиция на Комисията по заетост и социални въпроси. 

По отношение на очакването създаването за  достойни работни места обаче емпиричните доказателства, базирани на модели от реалния свят, в най-добрия случай показват незначително общо увеличение на заетостта в ЕС с не повече от 0.018% след 6-10 години действие на договора.

Скорошни изследвания, използващи такива модели, прогнозират загуба на 204 000 работни места за целия ЕС, включително 45 000 във Франция, 42 000 в Италия и 19 000 в Германия. Нещо повече – оценката за ефекта върху устойчивото развитие показва значителни размествания по сектори, което в крайна сметка води до увеличение на дългосрочната безработица.

Що се отнася до доходите, проучванията сочат, че споразумението ще допринесе за увеличаване на разликата в доходите на квалифицираната и неквалифицираната работна ръка, а по този начин ще се увеличи неравенството и социалното напрежение.  В допълнение се очаква промяна и в структурата на доходите в рамките на националните икономики, за ЕС очакваният ефект е 0.66% увеличение в полза на собствениците на капитал, а по този начин още повече се задълбочават социалните дисбаланси.

Споразумението не съдържа отделна глава с конкретни мерки в подкрепа на малките и средните предприятия (МСП).

В ЕС към момента има 20,9 милиона МСП (93% с по-малко от 10 служители), но само 619 хил. изнасят продукция извън ЕС. В либерализираната среда, която ще създаде СЕТА, тези предприятия ще бъдат изправени пред огромна конкуренция от страна на големите северноамерикански транснационални корпорации, а това ще застраши 90-те милиона работни места (67% от общата заетост), които те осигуряват.

Въпреки че СЕТА съдържа специална глава за търговията и труда, налице е явен дисбаланс между нивата на защита, които се предвиждат за инвеститорите и за интересите и правата на работещите. Привилегированият статус, който се дава на инвеститорите със системата ИСС (бел. ред. – механизмът за съдене на държави), е в ярък контраст с консултационния механизъм, предвиден за защита на интересите и правата на работещите.

Доказан е ефектът на отслабване на търговията с развиващи се страни, в този случай основно африкански, когато се улесни търговията Север-Север. Това е особено вредно, ако се вземе предвид належащото постигане на целите за устойчиво развитие на ООН за 2030 г. като единствен начин да се преодолее задълбочаващото се неравенство между развити и развиващи се страни и да се противодейства на бързо ескалиращото миграционно напрежение.

Налице са също така сериозни съмнения относно съвместимостта на клаузата за ИСС със съществуващото законодателство на ЕС, както и относно принципа на временно прилагане.

Затова Комисията по заетостта и социалните въпроси призовава Комисията за международна търговия, като водеща комисия, да препоръча на Парламента да не дава съгласието си за предложението за решение на Съвета за сключването на Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (ВИТС, или СЕТА) между Канада, от една страна, и Европейския съюз и неговите държави-членки, от друга.


Ако бъде прието, това становище би трябвало да се вземе предвид от Комисията по международна търговия, каквато е обичайната практика. Водещата комисия също трябва да разгледа споразумението и на свой ред да изкаже мнението си за него, преди да влезе в пленарна зала за гласуване.  

Междувременно активисти на влиятелната неправителствена организация „Friends of the Earth“ алармираха, че ръководството на Европейския парламент е готово да приложи апаратна хватка – становищата на всички комисии, с изключение на водещата, да не се разглеждат поради кратките срокове за действие.

 

About De Fakto

Проверете също

ВКС отхвърли касационно обжалване на Агенцията по вписванията, осъдена за загубени имоти заради неин гаф

  Върховният касационен съд  недопусна до касационно обжалване жалба на  Агенцията по вписвания срещу осъждане …

Проф. Янаки Стоилов: От юридическа гледна точка въпросът за референдум за еврото все още не е приключил

Парламентът не може чрез бездействие да решава такива въпроси, категоричен е Янаки Стоилов Защо никой …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.