Правосъдният министър обяснява на заседание на правителството резултатите от проверката на европрокурорите. Интересът към темата е голям, любопитни са и оценките на министър Екатерина Захариева за анализа на европрокурорите.
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Докладът дойде вчера преди обяд в 11,30 ч. и получихме писмено разрешение да публикуваме резюмето малко след това.
В момента правим анализ. Има препоръки към различни институции, не само към прокуратурата. Разбира се, отчитайки спецификата на техните системи, първо, благодаря на експертите за конструктивната работа, благодаря и на Европейската комисия.
Вероятно експертите черпят опит от структурите на прокуратурите в собствените им държави. Част от препоръките са свързани със законодателни изменения. Има препоръки за отпадането на формализма в Наказателно-процесуалния кодекс и директни препоръки към съдържанието на обвинителните актове. Те буквално ни казаха, че такива обвинителни актове досега не са виждали в техните системи. Това, според тях, е и пречка за осъдителни присъди във връзка с организираната престъпност и с корупцията. Препоръчват въвеждане на ясни и прозрачни правила по отношение на това, когато главен прокурор извърши тежко престъпление, как да се извърши разследването. Също така, препоръчват и промяна в Инспектората – или звено към него, или създаването на малък външен инспекторат, който да може да осъществява контрол по важни дела.
Подкрепят измененията в НПК, с които бяхме напълно готови, и приветстват звеното, което от 2015 година беше създадено към Софийската градска прокуратура и под надзора на заместник-главен прокурор, а именно точно по отношение на борба с корупцията, като отчитат, че има някои постигнати резултати след съществуването на звеното и считат, че тази експертиза трябва да се разшири и да се запази, като се намеква, че е добра идея да се прехвърли към специализирания съд и прокуратура.
Също така се дават, бих казала, препоръки, които са свързани с различен ред за специалните разузнавателни средства по отношение на организираната престъпност и борба с корупцията, като считат, че срокът който в момента нашето законодателство предвижда, е твърде кратък и следва след изтичането на 6 месеца да може да се подава допълнително искане за още 3 месеца. Предвиждат и препоръчват искането за специалните разузнавателни средства за всички заподозрени лица по едно дело да се подава пред един съд.
Също така, приветстват и разширяването на парламентарния контрол по отношение на прокуратурата, който въведохме с последните изменения в Закона за съдебната власт. Даже предлагат да се засили. Считат, че следва да има периодичност върху тези доклади и изобщо въпроси в парламента, на които главният прокурор може да отговаря, като изрично подчертават, че, разбира се, това няма как да става по отношение на конкретни дела, но все пак по отношение на конкретни политики би трябвало да се прави.
Препоръчват повече публичност в работата на прокуратурата чрез публикуване на вътрешните им правила. Препоръчват, също така, отпадане на поемните лица, вие ще ме разберете, повечето от вас. По-скоро това пак е във връзка с голямата формалност в нашия процес. Освен обвинителният акт, че е твърде сложен, дълъг и твърде формален, считат, че това не може да бъде по този начин. Не знам изобщо в Европа дали има поемни лица, всъщност препоръчват да преосмислим дали не следва те да отпаднат.
По отношение на така наречените предварителни проверки считат, че срокът, който сме предвидили – ние в Закона за съдебната власт го ограничихме на три месеца, е добра стъпка, но следва да се помисли дали изобщо да не отпаднат, а ако останат доказателствата, които се събират по тях, да могат да се използват в досъдебното производство, а не само по отношение на проверката, като подчертават, че ако останат предварителни проверки трябва да предвидим механизъм, по който да няма възможност, от една страна, да се извършва проверка, след което да се прекрати и пак да се възобнови.
Също така – странно, но факт, изрично подчертават, че по отношение, нещо, което обаче искам да подчертая, че е изменяно в нашите закони, било е така до 2007 година, но в резултат на препоръките в механизъма за сътрудничество и оценка е отпаднало, а именно административните ръководители да имат много по-големи правомощия при отношението на кариерното развитие, атестирането, изобщо оценката и назначаването на прокурорите.
Не намират нищо лошо, даже приветстват по формата създаденото специализирано звено по отношение на корупцията под ръководството на заместник-главен прокурор по сложни дела да се създават екипи, тоест, те не считат, че това е намеса във вътрешното убеждение на конкретния прокурор, даже считат, че е нормално да се докладва нагоре и сложните казуси да се решават с намеса на административните ръководители дори и на главния прокурор.
Също така, има редица други препоръки, нещо което си знаем, самите ние казахме, че имаме недостиг на вещи лица. Работим в момента по Закона за съдебната експертиза. Считат, че това е съществен проблем и следва да го преодолеем съвсем скоро, но в Министерството на правосъдието има създадена работна група, надявахме се да приключи до началото на следващата година.
Имат и препоръки към МВР, че трябва да се обучават полицаите как да събират доказателства, изрично са посочени пътно-транспортните произшествия. За финансовите престъпления наистина да има специализирани следователи и съответно разследващи полицаи, които да могат да ги извършват, и редица други препоръки, които разбира се ще направим анализ, част от тях са и към съда. Например, че връщат обвинителните актове за несъществени грешки, даже има и препоръка, която е трудно изпълнима – министърът на правосъдието и главният прокурор да изискат от ВСС да дава някакви указания на съдиите по прилагането на закона. Ние имаме тълкувателни решения на ВКС в този смисъл. Може би това са имали предвид.
Изрично даже препоръчват на министъра на правосъдието да внесе такива изменения, които да не допускат неимоверно дългото забавяне на постановяване на мотиви от страна на съдиите, след като се произнесе присъдата, защото това нарушава и правото на защита на страните. Нещо, което ние сме предвидили в изменението на НПК, което се надявам наистина да имаме възможност да приемем, дори да разширим като изменение, защото те имат доста повече препоръки, а именно: да имат някакъв конкретен срок за произнасяне на мотивите и да има последици, когато това не се случва. Изобщо, те препоръчват Висшият съдебен съвет и Инспекторатът да предприемат мерки тогава, когато прокурори не изпълняват указания на съдии, да има повече контрол по отношение на качеството на работата на магистратите като цяло.
Припомням ви, че Министерството на правосъдието беше предложило и изрични текстове Инспекторатът да проверява качеството на актовете, но в работната група и в Съвета по съдебна реформа абсолютно всички – и съдии, и прокурори, възразиха. Трябва да помислим дали да не се върнем към идеята на Министерството на правосъдието.
Докладът е експертен и съдържа редица препоръки.
Считам, че има доста добри предложения, но и предложения обаче, които не съответстват на актуализираната Стратегия за съдебна реформа и изобщо на посоката, в която сме тръгнали, дори която ни е била препоръчвана през годините. Например, атестирането да се извършва от преките ръководители, те да участват и в комисиите за конкурсите, което в ЗСВ решихме по съвсем различен начин.
БОЙКО БОРИСОВ: Хубаво е да си направите срещи, да се обсъди и да се намери най-доброто решение.
ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Препоръките са не само към прокуратурата, те са и към Министерството на правосъдието, към Висшия съдебен съвет, към Инспектората, към съда и мислим наистина да го изпратим официално на всички органи, до които са препоръките, и да се съберем и да обсъдим този доклад.
БОЙКО БОРИСОВ: Добре, благодаря. Чудесна работа си свършила.