Последни новини
Home / Избрано / Не е добре България да остане единствена в ЕС под наблюдение*

Не е добре България да остане единствена в ЕС под наблюдение*

Defakto.bg
Иван Тодоров, адвокат
Какво ни казва новият доклад на Брюксел?  ЧЕ БЪЛГАРИЯ и Румъния бяха твърде назад във всяко отношение, когато влязохме в ЕС, е безспорен факт.
За съжаление, преди 25 г. в икономическо отношение Румъния беше след нас. А сега е преди нас и ни изпревари отдавна.  И през 2016 г. Румъния има малко по-висок темп на развитие от България. Нормално е двете най-изостанали страни в ЕС да имат най-високи темпове на развитие. Но и при тези темпове ще ни трябват доста години, за да настигнем държавите със среден доход в ЕС.
 Много е странно да се мисли, че след като сме най-изостанали в ЕС, правораздаването ни ще се окаже в перфектно състояние. При правосъдието нещата се виждат по-ясно от другите направления, и там недостатъците се разбират веднага. Ето защо са верни едновременно две неща. Държавата трябва да работи за по-добро правораздаване, но едновременно с това не може да се мисли, че правораздаването е в състояние  да изпревари съществено развитието на страната ни като цяло. Няма как в общество, където има проблеми в цялата държавна администрация, има изключителен демографски срив, масово изтичане на квалифицирани кадри и читави хора, да се очаква, че изведнъж правораздаването ще има във висока степен независимост, ефикасност и етика на съдебната власт. Няма как и нивото на борбата срещу корупцията и организираната престъпност да е изключително успешно.  За съжаление, чудеса не стават.
Европейската комисия заключава, че “необходимо е постигането на трайни резултати, изразяващи се в успешно приключване в съда на делата за корупция по високите етажи на властта, за да се приеме, че действието на реформата наистина е устойчиво”.
 Всъщност с това ЕК дава обобщен отговор на въпроса  кога ще има основания да спре  мониторинга.
Не може да се отрече, че прокуратурата повдигна множество такива обвинения. С това първата важна крачка е направена. Някои от обвинителните актове са внесени. Сега трябва да се види дали ще има резултати. Защото все пак България е достатъчно цивилизована, за да важи в пълна сила правилото всеки обвиняем или подсъдим да се счита за невинен до доказване на противното. В доклада на ЕК се дава положителна оценка на конституционните промени и промените във ВСС и по-специално относно разделянето му на съдийска и прокурорска колегия. Отправят се критики за липсата на достатъчно съществени промени в наказателното законодателство. Изрично се казва, че “наказателното производство в България продължава да създава сериозни проблеми за ефективното наказателно преследване по сложни дела, които включват делата за корупция по високите етажи на властта и за тежка организирана престъпност”.  Критикува се липсата на промени в НК, които да дават ефективни възможности за борба с корупцията. Крайно време е такива промени да бъдат направени. Например наложително е отпадането на престъплението“провокация къмподкуп”.
Както досега, ЕК не отправя нито една критика към административното законодателство и в частност към АПК. Даже се хвали по-прозрачното дисциплинарно производство във ВСС, което по българското законодателство е административно. За да бъде така и занапред, административното законодателство не бива да изостава от времето си.  ЕК отново поставя въпроса да се предприемат конкретни мерки за намаляване на натовареността на съдилищата. И това не е толкова сложно.  В нашия век на информационните технологии и интернет няма съществено значение дали съдът е на по-голямо разстояние от дадени населени места.
     Поради това е крайно време
    да се затворят малки съдилища,
където няма специализация на съдиите и случайното разпределение е безсмислено.
 Едновременно с това е грехота да се поддържа безумната натовареност на най-големия български съд – Софийския районен съд.Това важи и за няколко други съдилища. Никъде в цивилизованите страни по света няма толкова натоварени върховни съдилища.  Държавата трябва да разбере, че тези съдилища трябва да се занимават основно с тълкуване и уеднаквяване на закона и поради това е в интерес на гражданите и фирмите да има разумни ограничения на обжалването пред тези съдилища.
 Предвижда се нов доклад в края на 2017 г. Мониторингът продължава. Естествено, че за България ще е положителна оценка, ако спре наблюдението. Но за да стане, трябват още немалко стъпки. И това не е толкова страшно.
 Мониторингът притиска българските
  власти да правят реформи.
Поради това засега той е полезен. От друга страна, той все пак ни поставя в категорията на втора ръка държави членки, които се нуждаят от напътствия, за да функционират. Ще бъде много неприятно България да остане единствена под мониторинг. Нали все пак живеем в тази държава и трябва да направим така, че тук да е добре за всички. Доброто правораздаване е една от основните предпоставки да се привлекат повече чужди инвестиции. И младите и кадърни хора да не напускат България.
*Източник:  в.24 часа,  публикуваме със съгласие на автора.
*Заглавието е на редакцията

About De Fakto

Проверете също

ВКС отхвърли касационно обжалване на Агенцията по вписванията, осъдена за загубени имоти заради неин гаф

  Върховният касационен съд  недопусна до касационно обжалване жалба на  Агенцията по вписвания срещу осъждане …

Проф. Янаки Стоилов: От юридическа гледна точка въпросът за референдум за еврото все още не е приключил

Парламентът не може чрез бездействие да решава такива въпроси, категоричен е Янаки Стоилов Защо никой …

Един коментар

  1. Zasto, i sega ima zakoni, no ne se spazvat. Dokato ima korumpirani sadii, delata ste se otlagat, za pari!! Sled vsiako delo proverka, Sadiite v zatvora, i konfiskasia na imotite! ?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.