Казусът е в юридически капан, не го хваща и „джобното” вето на държавния глава
![Image_978118_4071-150x150[1]](https://defakto.bg/wp-content/uploads/2017/01/Image_978118_4071-150x1501.jpg)
Действително, изненадващо парламентът почти без съпротива и дебати прие предложението на кабинета „Борисов 2” , с което отпадна таванът за продължителност на концесиите. Въведен бе максимален срок, който ще се определя от възложителя на концесията. Това бе най-спорната разпоредба от изцяло новия Закон за концесиите. Окончателното й гласуване в пленарната зала наистина изглеждаше неочаквано – при обсъждането на закона в правната комисия той получи подкрепа само от ГЕРБ. Логично преобладават апелите към новия президнет – да наложи вето!
Припряното приемане на закона може да се окаже обаче добре обмислен ход. Казусът е в юридически капан, а Радев няма на кого да върне закона, в случай, че има възражение по него, заявиха конституционалисти . Освен да си го сложи в джоба, тоест да наложи „джобно вето”, подсмихват се те. Това е популярно понятие в някои държави по света, но у нас няма правна стойност, бързат да уточнят конституционните спецове. В подобни случаи държавният глава просто задържа и не позволява законът да влезе в действие. Този акт обаче трябва да е законово регламентиран, а у нас – не е.
Според чл. 98, т. 4 от Конституцията президентът обнародва законите в „Държавен вестник”, когато няма възражения. Това той е длъжен да направи това в 15-дневен срок. (чл. 88, ал. 3 от Конституцията).
Сроковете текат от окончателното гласуване на законите, като денят на приемането не се брои (чл. 41, ал. 3 и 4). Когато обаче президентът е упражнил отлагателното си вето и парламентът е успял да го преодолее, повторно приетият закон се обнародва от президента в 7-дневен срок от получаването му.
Известно е, че с разпускането на Народното събрание приключва животът на всички внесени, но недовършени проекти за закони, решения, декларации (според дебелите книжки това е т.нар. дисконтинюитет на легислатурата – класическо неписано правило на парламентаризма) Приетите вече закони остават в сметката ( легислатурата) на отишлото си Народно събрание.
Конституцията не е предвидила процедура за налагане на вето върху закон на вече разпуснат парламент и връщането му за преосмисляне на новия.
Това правило не важи единствено за формите на пряката демокрация. Например, една законосъобразна подписка за провеждане на референдум, задължително се зачита от следващия парламент, ако междувременно действащият бъде разпуснат.
Така, според едни становища Законът за концесиите (и всички останали) не може да бъде върнат по реда на отлагателното вето на следващия парламент, не може да бъде прибран и в джоба на държавния глава.
И възможности са две – за да не наруши конституцията, Радев трябва да го обнародва в „Държавен вестник”, срокът изтича на 3 февруари.
След като влезе в сила, държавният глава може да се обърне към Конституционния съд, ако юридическият му екип намери основания за противоконституционност на закона.
Според други мнения, президентът винаги има право да наложи вето на един закон, независимо дали са прекратени или не правомощията на парламента. Той може да изтъква не само юридически съображения, но и аргументи по целесъобразност. Да му се отнеме това право означава да се „посегне“ на контролните функции, които Конституцията му е възложила на „изхода“ на законодателния процес, казват конституционни съдии, бивши и настоящи. Има логика и в тази позиция.
Чакаме с интерес решението на новия юридически екип в президенството.
Какво казва спорния Закон за концесиите
Според действащия закон концесията не може да продължи повече от 35 години. Въведеният нов максимален срок се дефинира като „времето, необходимо на концесионера за възвръщане на направените инвестиции и на разходите по експлоатация на строежа или на услугите, и за получаване на доход от вложения капитал“.
От ГЕРБ все пак склониха, ако максималният срок е 35 години или повече, процедурата по определяне на концесионер ще се открива след решение на Народното събрание. Първоначалното предложение бе този механизъм да се задейства при срок от 50 години. При общинска концесия за 20 години или повече, ще трябва предварително одобрение от 2/3 от членовете на съответния общински съвет. В проекта на МС бе 25 години.
Новият закон въвежда и т.нар. запазени концесии, които се изпълняват по програми за създаване на защитени работни места за хора с увреждания или в неравностойно положение. Условието е поне 30% от работещите във фирмата-концесионер да попадат в тези категории. Предлагаше се този дял да се увеличи на 70 на сто, за да се предотвратят злоупотреби. От ГЕРБ обаче не го подкрепиха.
Пълни глупости са поредните платени протести на хората на Иво Прокопиев покрай този закон!
Всички ни набивате в очите само срока ,но никой не споменава идиотските текстове,че държавата трябва да изплати всички вложени инвестиции на концесионера и евентуалните бъдещи печалби за срока на концесията,при разваляне на договора,дори и от страна на самият концесионер!
Ако концесионера не експлоатира законно даденият имот,държавата трябва да го санкционира,като му изплати всички инвестиции и евентуални будещи печалби!!!
Нищо по идиотско не съм чел,а всички ни набиват само и единствено,че видиш ли голям проблем,че от 35 щяло да стане на 50г….това е най-малкото зло!Това със срока е отвличане на вниманието!
Не-уважаеми Не-приятели,
1. Едни Дебили в парламента го предизвикаха, погледна ги и ги „отряза“ с:
– „Остава ви седмица“…!
3. Още преди да се срещне с брюкселските Дебили, ги „отряза“, като каза:
– „Санкцийте срещу Русия са „идиотщина“…!
(…и брюкселските дебили и нашите соросоиди още се оригват от жлъчна експлозия…!!!“
2. Други Дебили от парламента предизвикаха целия народ, а той, даже без да ги гледне, ги „отряза“ с:
– „Налагам ВЕТО“…!!
Вярно е, че Конституцията не е предвидила процедура за налагане на “вето” върху закон на вече разпуснат парламент и връщането му за преосмисляне на новия. ОЩЕ ПО-ВЯРНО Е, че никой не е отменил Правото на Президента да налага “вето”, защото такава е Процедурата по Конституция…! И след като закона с наложено вето на Президента се върне на адреса на Н.С., а то е разпуснато…, ВЕТОТО ОСТАВА В СИЛА И ЗАКОНА ОТПАДА…!!!
Ето така се чистят политически „Авгиеви обори“…
Има ли още идиоти, кретени, герберасти и соросоиди, които да не са разбрали, че…:
– За нищо на света не бива да се „ЕБАВАТ“ със „ШОФЬОР НА САМОЛЕТ“, СЛЕД КАТО ВЕЧЕ ГО Е „ВДИГНАЛ ВЪВ ВЪЗДУХА“…
(…А, ДА, …Това не се отнася за открито призналите обратните си наклонности…)
.
Големият проблем е това, че властта предава в ръцете на концесионерите всички държавни дейности, включително законодателната инициатива и изготвянето на закон -всички стоки и услуги отиват под един общ знаменател, съгласно Закона за администрацията и всички търговски дружества стават вътрешни администрации на административните органи и могат да извършват вътрешни услуги по изготвянето на подзаконови нормативни актове. Топлофикация става вътрешен административен орган на КЕВР и като такъв има право до изгонва подзоконовия нормативен административен акт „общи условия за продажба на топлинна енергия“ с който се суспендира самия закон за енергетиката. ето тава е обратната страна на медала концесия, като предната са икономическите условия. Със Закона за концесиите, корумпираната власт слага в Държавата в подчинено положение спрямо концесионера! Няма друга такава Държава?