Пленумът на ВСС прие Наредбата за конкурсите, с която се решават ред спорни въпроси и противоречия между съдийската и прокурорската колегии.
Наредбата урежда правилата за всички видове конкурси – за младши магистрати, първоначално назначаване, повишаване и преместване, избор на административни ръководители без „тримата големи”.
Основните спорни моменти бяха два.
Първият – – дали обжалването на избора на административни ръководители спира това решение и, съответно, встъпването в длъжност. Според прочита на съдийската колегия в случая трябва да се върви по общите правила и изборът да се спира, освен ако съдът реши друго. Според прокурорите би трябвало да е точно обратното – не се спира.
Пленумът гласува за спирането.
Вторият голям проблем бе за прилагането на чл. 193, ал. 6 от ЗСВ, в сила от 9 август м.г. Става дума за правилото, което трябваше да осигури по-бързо запълване на овакантени длъжности, ако за съответния съд или прокуратура в предните 9 месеца вече е бил проведен конкурс. Законът казва, че при това положение се назначава следващия класиран, ако има поне оценка 5,00. Проблемът беше дали правилото ще важи само за новите конкурси, които не са и тръгнали или и за предишни, от които не са изтекли 9 месеца.
Прокурорската колегия прие започна назначения по това правило, съдийската отхвърли няколко молбиб, а после спря произнасянето си по тях.
В крайна сметка в наредбата бе записано, правилото се прилага за всички конкурси, приключили по досегашния ред. Така записът е: „В деветмесечен срок от приключване на предходната конкурсна процедура и при наличие на освободена длъжност, съответната колегия приема решение за назначаване на следващия по ред кандидат, получил оценка не по-малко от 5,00”. Решението се взема на първото заседание след приключване на конкурсната процедура, а конкурсната процедура е приключила, когато конкурсните длъжности са заети чрез встъпване в длъжност.
Важен запис бе направен и за избора на административни ръководители. Очакванията са той да сложи край на разнобоя във ВСС, който прилага новите правила според случая. В наредбата бе записано, че за административен ръководител „по изключение може да бъде назначен съдия, прокурор, следовател от по-ниско ниво, когато няма друг кандидат от същото или по-горно ниво или ако има, то той не отговаря на законовите изисквания за заемане на длъжността”.
Оживление и суматоха настанаха при обсъждането как ще се проверяват нравствените качества на кандидатите за съдийски и прокурорски шефове.
В проекта за наредба бе записано, че при проверката се вземат предвид и „относими материали от медии”. От съдийската колегия обаче бяха направили предложение за допълнение – „проверени за обективност и достоверност”. Кадровиците известно време се забавляваха с питания как и какво точно ще се проверява. И, в крайна сметка не се разбра дали и кои медийни публикации ще се вземат предвид.
Май остана вариантът дописките да се проверяват за обективност и достоверност. Което на практика би трябвало да доведе до изключването на медиите от този процес, защото кадровиците са тотално разделени и в оценките си за тях.