ВСС вече не иска евроанализ на административното правосъдие у нас и отмени собственото си решение отпреди две седмици за това.
Случи се в края на днешното заседание на съдийската колегия на съвета. За отмяната настояваше председателят на ВАС Георги Колев, а със 7 срещу 5 гласа искането му бе удовлетворено.
На 4 април, по предложение на комисията по натовареността, оглавявана от Калин Калпакчиев, колегията почти единодушно гласува евроексперти да анализират ефективността на административното правосъдие у нас и да предложат мерки за неговото оптимизиране. „Против” бе само Светла Петкова, но така и не се разбра защо. Георги Колев не присъстваше на тази част от заседанието, макар че той бе подписал този дневен ред. Тогава, на 4 април, бяха изложени аргументи защо отново да се потърси помощ от Службата за подкрепа на структурните реформи на ЕК, която провери българската прокуратура и написа доклад с препоръки. Бе изтъкнато, че оценката на ефективността на административните съдилища е залегнала в пътната карта по стратегията за съдебна реформа, одобрена от МС през 2016 г.и последвало решение на ВСС. Изпълнението на мярката предполага функционален анализ на ВАС и 28-те административни съдилища, сиреч оценка за работещите и „кухите” структури. Като отговорници са посочени ВАС и ВСС, а срокът за изпълнение е до края на 2017 г. Подобен анализ на 10-те години административно правосъдие у нас досега не е правен, няма и финансов ресурс за него. В същото време Службата за подкрепа на структурните реформи на Еврокомисията е създадена именно за оказване на подобна помощ на държавите-членки и има собствен бюджет. А препоръките за прокуратурата бяха високо оценени у нас. Конкретното решение бе: „Предлага на министъра на правосъдието да се отправи искане до Службата за подкрепа на структурните реформи на ЕК за оказване на техническа помощ по изпълнение на мярката „Оценка на ефективността на системата на административните съдилища и предложения за оптимизирането й”.
Защо, къде, как?
Да, ама не. Днес Георги Колев каза, че подобен функционален анализ в този му вид е абсолютно излишен, а ако комисията по натовареността няма капацитет, това си е неин проблем. Заяви също, че анализ на подсъдността на делата, разглеждани от ВАС, отдавна е изготвен от Върховния административен съд, представен е бил на всички политически сили, но решение няма и до днес. Мина и през темата за съкращаване на броя на административните съдилища, за които чува много да се говори напоследък „поради известни за мен причини”. В същото време административното правосъдие е най-високо оценявано и от ЕК. За какво точно се иска помощ, кой няма капацитет, запита финално Колев. И се поинтересува а какво точно е свършила комисията на Калпакчиев за четири години и половина?
За да искате отмяна на решението трябва да посочите мотиви, а такива няма, отвърна Калпакчиев. И увери, че лично той на края на мандата ще се отчете за свършеното от него като член на ВСС.
Един не бил, друг не разбрал
Галя Георгиева, която на 4 април беше в болница, поиска да се качат „всички материали, за да ни стане ясно на всички с какви мотиви е искан евроанализът”.
„Моят глас изразяваше несъгласие, за мен беше крайно унизително някой друг да ни прави анализа само защото имал собствен бюджет. Но нямах сили да се обяснявам, решението беше взето в края на заседанието”, обяви Светла Петкова.
После се сети и за друг „аргумент”- че подобен евроанализ можел да иска само пленумът, както го направил за прокуратурата. Нищо подобно, за прокуратурата помощта бе поискана от орган извън съдебната власт (правосъдният министър – б.р.), репликира Лозан Панов. На финала Петкова видя и „произвол” в действията на комисията на Калпакчиев.
Каролина Неделчева, присъствала на 4 април и гласувала „за”, пък заяви: „Никога не съм се притеснявала като греша да поправя грешката си. Да, участвах, гласувах „за” и това е било грешка. Комисията по натовареността никъде не беше посочила, че административното правосъдие има нужда от структурна реформа, а и ние никога не сме имали такива решения”.
Мария Кузманова – също неприсъствала, на свой ред започна да чете протокола от „онова” заседание, да го тълкува и да пита – след като Георги Колев казва, че имат капацитет за анализ, защо да не го направят ВАС и административните съдилища.
И решенията за избор на „тримата големи” ли ще отмените?
„Този дневен ред от 4 април е подписан лично от вас, г-н Колев. Какво се случи оттогава, та да се налага това решение да се отменя? Направим ли го, това означава, че оттук нататък работата на колегията става абсолютно непрогнозируема и може да отменим и решенията за избора на г-н Колев, на г-н Цацаров, на мен, защото след известно време някой нещо е проумял, за нещо се е сетил и т.н.”, избухна Лозан Панов. Не се съмнявам, че стигне ли се до гласуване, решението ще бъде отменено, добави той.
И аз не се съмнявам, заяви Галина Карагьозова. Но, за да има поне „привидност на законосъобразност”, внесе пояснения: не е вярно, че във всеки един момент един колективен орган може да отменя своите решения – става само на основания, изчерпателно изброени в АПК. Мотиви за отмяна днес не са представени. Никой никога не е целял да компрометира административното правосъдие, да го преобръща, да го съкращава, категорична бе Карагьозова. „Напротив, именно външните експерти могат да кажат, че е абсурдно един върховен съд да работи и като първа инстанция и тяхната дума може да послужи най-сетне за преосмисляне на този парадокс”, подчерта тя.
Соня Найденова отново напомни за мотивите да се иска евроанализ, както и че мярката трябва да се изпълни през тази година. Затова, алтернативно, настоя ако ще отменя решението си, колегията да задължи в 30-дневен срок да се изготви план за изпълнение на мярката от пътната карта, свързана с административтото правосъдие. Колегията се раздели 6 на 6 и срок не бе поставен.