След намеса и проверка на Върховна административна прокуратура (по повод тежкото произшествие в тунел „Ечемишка“ на АМ „Хемус през февруари), бе установен броят на тунелите, които се нуждаят от сериозен ремонт, съобщи пресцентъра на държавното обвинение.
От основен ремонт се нуждаят шест тунела от трансевропейската пътна мрежа, а именно: тунел „Витиня“ при км 32+230 на АМ Хемус – лява тръба; тунел „Топли дол“ при км 39+562 на АМ Хемус – две тръби; тунел „Ечемишка“ при км 41+922 на АМ Хемус-лява тръба; тунел „Правешки ханове“ при км 54+686 на АМ Хемус- две тръби; тунел „Траянови врата“ при км 53+297 на АМ Тракия – две тръби; тунел „Големо Бучино“ при км 14+680 на АМ Люлин – две тръби и осем тунела от републиканската пътна мрежа, а именно: тунели на път I-1 „Видин – Кулата“ на км 370+430, км 383+604 и км 388+897; тунели на път I-5 „Русе – Маказа“ на км 103+524, км 103+814, км 133+387, км 150+814; полутунел на път III 197 „Гоце Делчев –Девин“ на км 83+488.
Ето пълният текст на съобщението:
В хода на проверката за спазване на законността е възложено на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ да организира инспекции за установяване състоянието на тунелите в страната. Отделно от това, чрез съответните окръжни прокуратури е възложено на кметовете на общини извършването на проверки по отношение на състоянието на тунелите по общинските пътища в съответствие със задълженията и компетентността на местните органи на власт.
В изпълнение на разпорежданията на ВАП, Агенция „Пътна инфраструктура“ е предприела действия като са издадени заповед от 07.02.2017 г. за спешна проверка и оценка за състоянието на тунелите по републиканските пътища; заповед от 15.02.2017 г. за назначаване на специализирано звено от представители на АПИ, МТИТС, МВР, УАСГ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища, които съвпадат с трансевропейската пътна мрежа на територията на РБ и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние, съгласно изискванията на Наредбата и заповед от 15.02.2017 г., на чиято основа директорите на съответните ОПУ да назначат комисии /с участие на представители на местните структури на МВР, ПБЗН, ИААА, КИИП, служител по безопасност/ за проверка и експертна оценка на състоянието на тунелите по републиканските пътища извън трансевропейската пътна мрежа и предложения за краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на технико-експлоатационното им състояние.
В резултат на извършените множество проверки е установен броят на тунелите, нуждаещи се от ремонт и са определени краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване технико-експлоатационните качества на съоръженията. Извършено е и преструктуриране на бюджета на съответния държавен орган, определен за проектиране и текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.
От основен ремонт се нуждаят шест тунела от трансевропейската пътна мрежа, а именно: тунел „Витиня“ при км 32+230 на АМ Хемус – лява тръба; тунел „Топли дол“ при км 39+562 на АМ Хемус – две тръби; тунел „Ечемишка“ при км 41+922 на АМ Хемус-лява тръба; тунел „Правешки ханове“ при км 54+686 на АМ Хемус- две тръби; тунел „Траянови врата“ при км 53+297 на АМ Тракия – две тръби; тунел „Големо Бучино“ при км 14+680 на АМ Люлин – две тръби и осем тунела от републиканската пътна мрежа, а именно: тунели на път I-1 „Видин – Кулата“ на км 370+430, км 383+604 и км 388+897; тунели на път I-5 „Русе – Маказа“ на км 103+524, км 103+814, км 133+387, км 150+814; полутунел на път III 197 „Гоце Делчев –Девин“ на км 83+488.
След намесата на ВАП от оправомощения орган – АПИ са организирани и са поети ангажименти за действия съобразно компетентността, а от териториалните прокуратури са реализирани съответните правомощия.