Народното събрание обсъди на първо четене промени в Закона за движение по пътищата, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 02 юни 2017 г.
Досега законът е променян над 60 пъти, като последната поправка е в сила от януари 2017 г.
Новият проект получи одоборение на първо четене, знаменателно бе подкрепен и от БСП, само ДПС гласува с „въздържали се“. Боряна Георгиева от „Воля“ се изказа против премахването на указателната табела и се усъмни, че отново ще зачести криенето в храстите на органите на КАТ: С премахването на знаците няма да променим нищо към по-добро. Ще унищожим прекрасна превантивна мярка. От една страна, нарушителите ще карат с каквато си искат скорост, а това няма да намали, само ще увеличи риска от катастрофи. Да, ще има повече глоби. И какво от това, господа вносители?
Павел Христов от ГЕРБ обясни, че по пътя Варна – София има 7 камери и единствено там се намалява скоростта:
Премахвайки знаците, казваме на водачите на моторни превозни средства: „Законът е този, ограниченията са тези. Спазвайте ги навсякъде, не само на седемте места Варна – София, или ако ползваме други пътища, други географски понятия.
Този закон е безполезен, прибързан и не решава обществените взаимоотношения, заяви Рамадан Аталай от ДПС и така обясни, че парламентарната му група ще се въздържи при гласуването.
Едно от важните изменения предвижда отпадане на знака, който информира водачите за камери по пътищата.
В тази посока се предлага отпадането на точка 8 от член 165, ал. 2, която води до премахването на пътен знак Е24, в случаите когато се извършва контрол с автоматизирани технически средства или системи (АТСС). Според вносителите, когато водачите биват уведомявани чрез поставянето на знак пред полицейския автомобил, оборудван с АТСС, те намаляват скоростта само в зоната на знака и след това продължават движението си с превишена скорост. По този начин се губел възпитателния ефект върху всички водачи на МПС, като по този начин развиват чувство за безнаказаност.
Като аргумент в полза на предлаганите промени се посочва, че през последните години като основна причина за настъпване на тежки ПТП с пострадали и убити, според статистиката на МВР, е движението с несъобразена или превишена скорост.
Предвижда се още КАТ да има право да използва автомобили, оборудвани с аудио и видео техника. На собствениците, чиито превозни средства се управляват без свидетелство за правоуправление, ще се налага санкция „прекратяване на регистрацията на колата“ за срок от 6 месеца до една година. Сега наказанието за това нарушение е спиране от движение до 1 месец.
Законопроектът предвижда още да се свалят регистрационните табели на автомобил, управляван от неправоспособен водач за срок от половин до една година. Сега санкцията е спиране от движение само за месец.
Цветан Цветанов пред БНР: До 2009 година годишно имахме по 1000 човека, които загиваха по българските пътища. Стигнахме нива от 600 човека през 2011 година и 2012 година. В момента сме с нива 708. Нашата цел е жертвите по пътищата през 2020 година да бъдат на половина към 2010 г.