Последни новини
Home / Законът / Жалбите до омбудсмана срещу ЧСИ и нарушени социални права бележат над  200 % ръст  

Жалбите до омбудсмана срещу ЧСИ и нарушени социални права бележат над  200 % ръст  

Defakto.bg

   За две години с усърдна работа Манолова спечели битката с арбитражите, скъси правомощията на  ЧСИ,   защити работниците от некоректни работодатели  

Две години след избора на  Мая Манолова за омбудсман ( на 28 юли 2015 г.),  равносметката за дейността на ръководената от нея институция е недвусмислена-   от 20 октомври 2015 г., когато реално Манолова встъпи в длъжност, до сега, са подадени 19 994 жалби.

Най-чести са оплакванията на граждани срещу топлофикационни дружества и особено срещу „Топлофикация София“ ЕАД,  мобилните оператори, електро услуги, ВиК, банки, арбитражи, ЧСИ и др. – 6 939. Особено впечатление прави сериозният ръст при жалбите срещу ЧСИ. От началото на годината досега техният брой е 825, като за същия период през 2016 г. те са 354.

Второто място заемат  хората, потърсили помощ и съдействие от омбудсмана  заради нарушени социални права – 2 826. Ръстът на жалбите, свързани с трудови възнаграждения и обезщетения за първите седем месеца на 2016 г. (191 бр.) спрямо същия период за 2017 г. (386 бр.) е 202 %.  По предложение на омбудсмана и синдикатите , депутатите от всички политически цветове на първо четене защитиха в КТ  заплатите на работниците и служителите от некоректните работодатели,  които забравят да ги плащат.

Огромният ръст на жалбите срещу ЧСИ, както и срещу нарушени социални права, е красноречив показател за необходимостта от окончателното приемане на пакета от законодателни мерки срещу ограничаване правомощията на частните съдебни изпълнители, както и на „модерното робство“, които омбудсманът Мая Манолова инициира още през м. април т.г. И този законопроект заедон с КТ,  мина на първо четене, като народните представители декларираха, че още през септември промените ще бъдат финализирани.

На трето място са оплакванията свързани с право на собственост – 2 160 за периода от избора на Мая Манолова до днес.

Останалите жалби се разпределят между „право на здравеопазване“, „права на децата“, „право на хората с увреждане“, „право на образование“, „право на чиста околна среда“ и др.

Продължена бе установената през годините практика за прием на граждани от омбудсмана всеки четвъртък в институцията, като общият брой на лично консултираните от Манолова граждани е над 1 300.

След встъпването в длъжност на зам.-омбудсмана Диана Ковачева през 2016 г., започна провеждането на приемни дни и с нейно участие всяка сряда.

Отделно, поне един ден от седмицата, омбудсманът задължително организира изнесени приемни в страната, като са посетени  27 областни центрове, без гр. Силистра, където предстои да бъде дадена такава и още над 30 общини и по-малки населени места. Оказано е съдействие на близо 28 000 души в страната, по телефона и на място в институцията.

Три мащабни кампании под егидата на омбудсмана бяха реализирани до този момент. В две поредни години се проведе „Великден за всеки – дари празник на баба и дядо“, ориентирана към възрастните хора. В резултат бяха събрани общо 1 185 780 лева, които под формата на ваучери за храна зарадваха 46 220 пенсионери за големия християнски празник, 153  560 лева или 7 678 от непотърсените ваучера бяха дарени на миньорите от Бобов дол, а още 550 талона, на стойност 11 100 лева, отидоха при пострадалите семейства в с. Хитрино. Отделно над 80 000 тона храна, на стойност 500 000 лева, бе дарена през 2017 г. и раздадена по инициатива на омбудсмана на социално слаби семейства в цялата страна.

Друга кампания, наречена „В нашите ръце“, която и в момента тече,  е насочена към популяризиране защитата правата на децата от омбудсмана. Във фокуса й са децата в институции, на разведени или разделени родители, в конфликт със закона, деца в риск, или т.нар. самотни деца, чиито баща и майка са на гурбет в чужбина, деца – бежанци и др.

Третата кауза, с която се ангажира институцията на омбудсмана – „Не хаби, дари“, бе насочена срещу пилеенето на храна и завърши с успех – ДДС върху дарените храни отпадна, така че тонове храна, която досега се унищожаваше, има шанс да стигне до социално слаби хора и семейства.

Един от най-големите “удари” на Манолова е спечелената битка с  арбитражите и изваждането на потребителските спорове от обсега им.  След направените промени в ГПК, предложени отново от омбудсмана,  вече е факт и намаляването шест пъти на юрисконсултските възнаграждения.

 

About De Fakto

Проверете също

Очаквано: КС прекрати делото за комисията “Десислава Атанасова”, от която управляващите “навреме” се отказаха

Очаквано, КС единодушно прекрати делото за установяване на противоконституционност на решението на Народното събрание от …

Добавката за абсолютната 10-годишна давност за задължения излезе в “Държавен вестник”

Допълненията в Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), въвеждащи абсолютна 10-годишна давност за парични задължения …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.