Последни новини
Home / Законът / Омбудсманът: Повече инвестиции в образованието,  по-малко пари за РПУ-та,  затвори  и социални помощи

Омбудсманът: Повече инвестиции в образованието,  по-малко пари за РПУ-та,  затвори  и социални помощи

Defakto.bg

  Над 21 000 деца са отпаднали от  училище за една година

  

„Образованието е единственият шанс за излизане от гетото, единственият шанс за работно място, за по-високи доходи, за успех, така че инвестициите трябва да бъдат направени на първо място в образованието.“ Това заяви  омбудсманът Мая Манолова  на  Националната кръгла маса за реална политика и ефективно решаване проблемите на етническата интеграция, която се проведе днес в Асеновград.

„Времето за празнословие и нищоправенето  по темата за интеграцията на ромите в България вече е изчерпано.  Безспорно, на тема стратегии и стратегически документи, както обикновено, ситуацията в България изглежда блестящо, за разлика от реалното положение, тъй  като практическите действия са далеч по-скромни“, посочи омбудсманът.  Манолова подчерта, че картината на образователната система у нас е тревожна, защото от нея най-често, поради липса на средства за дрехи, обувки, учебни помагала, отпадат децата от малцинствата и от бедните семейства.

„В момента всеки седми ученик между 15 и 18 възраст не е в училище, отпаднал е. През 2015/2016, последната завършена учебна година, отпадналите от образователната система деца са 21 146. България е на трето място в ЕС по брой на млади хора, които не работят, не учат, не се обучават, или те са 170 000. 64% от тези деца живеят в малки градове или в села. От друга страна, ако искаме да направим връзката между образование и реализация на младите хора, числата показват, че заетите с начално образование са едва 0,7%, с основно – 5,2%, докато със средно са 58,3%“, очерта картината в цифри Манолова.

Другата съществена причина, която омбудсманът посочи за ранно отпадане на децата от училище, е липсата на мотивация за част от ромските деца, поради затруднението им да учат на български език. Според статистиката само 14% от ромите говорят български език у дома. По-късно тя посети ромската махала в гр. Асеновград и се увери, че децата масово не знаят български език. Родителите, с които тя разговаря, признаха, че у дома говорят само на турски език и обвиниха учителите, че не ги учат в училище. Като друга причина те изтъкнаха факта, че в класовете няма българчета, с които техните синове и дъщери да си говорят и така по-лесно да усвояват езика.

Самата Манолова също отбеляза този проблем на дискусията, като заяви: „Има и друг проблем, който не трябва да бъде премълчаван и който трябва да кажем, свързан с факта, че когато ромските деца в едно училище надхвърлят 20% или 30% от всички ученици, родителите на останалите деца започват да преместват децата си в друго училище. Училището става практически ромско, пада качеството на образование, предвид факта, че учителите твърдят, че не могат да се справят с големи групи ромски деца, поради проблемите с тяхната подготовка, което има своите основания“.

Омбудсманът подчерта, че подкрепя обявяването на образованието от правителството и от парламента за основен приоритет и конкретния механизъм, който беше приет в началото на месец юли за координиране на усилията на всички институции за обхващане и задържане на всички деца в училище. Но предупреди, че „този механизъм изглежда чудесно на хартия, но той трябва да подпомага както семействата, така и училищата и детските градини в малките населени места, за да получат допълнително средства в случаите, в които обучават деца в отдалечени населени места, включително и такива, чиито майчин език не е български“. В тази връзка омбудсманът предложи на представителите на министерствата да спрат плащанията на кметове, които закриват училища, защото, по думите й, „това е нонсенс в контекста на механизъма за обхващане на всички деца в училище“.

„Моето разбиране като омбудсман е, че училищното образование може да бъде задължително, само когато е безплатно. Това означава, че би следвало да бъде осигурено финансиране за обхвата на 4-годишните деца в предучилищни форми. Издръжката на едно дете в предучилищна възраст е в рамките на 280 лв. годишно, което означава 18-19 млн. лв. от МОН, за да стане тази форма безплатна“, изчисли Манолова.

По думите й, инвестициите в образование означават по-малко пари за РПУ-та,  затвори, за силови мерки, за социалното министерство и социални помощи.

About De Fakto

Проверете също

Правната комисия обсъжда ветото на президента върху “кариерните бонуси” за членовете на ВСС

Правна комисия ще разгледа президентското вето върху Закона за съдебната власт.  Президентът Румен Радев върна …

Прокламацията на Независимостта е рядък миг на единомислие и желание на граждани и управници в името на Родината (обновена)

      Поздравление на президента Румен Радев до българския народ по случай Деня на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.