На своя пленарна сесия в четвъртък Европейският парламент гласува „за“ създаването на Европейска прокуратура с изключителна юрисдикция в целия ЕС.
След одобрението на парламента, Съветът вече ще може официално да приеме регламента за Европейската прокуратура, която ще заработи през 2020 или 2021 г. Основната задача на Европрокуратура ще е да разследва и повдига обвинения за престъпления срещу бюджета на Европейския съюз. До момента само националните власти могат да поддържат обвинения за злоупотреби с бюджетите на ЕС.
Eфективното сътрудничество между държавите членки обаче е затруднено поради различните наказателноправни системи, неяснотите около компетентността, времеемките процедури за предоставяне на правна помощ, езиковите проблеми, липсата на ресурси и различаващите се приоритети.
В резултат на посоченото на национално ниво може да се счете, че измамите против бюджета на ЕС отнемат твърде много време и ресурси, вследствие на което случаите на такива измами въобще да не се разглеждат или да се изоставят, щом възникнат затруднения. В някои случаи националните органи може да решат да разследват само „собствената си“ национална част от престъплението, без да вземат предвид потенциално много по-широкомащабните последствия от схемата за измама.
Измамите с европейски средства включват умишлени злоупотреби със структурните фондове на ЕС или трансграничните измами с ДДС.
Замисълът е Европрокуратурата да има бърз обмен на информация, да прави координирани полицейски разследвания, бързо замразяване и конфискуване на активи, както и да налага арести на заподозрени зад граница. Тя ще си сътрудничи тясно с агенцията за криминално правосъдие на ЕС Евроджъст и офиса за борба с измамите ОЛАФ, за да осигурят по-успешното преследване и възстановяване на средствата, загубени от измами.
Докладчикът на Парламента Барбара Матера (ЕНП, Италия) заяви: „Благодарение на Европейската прокуратура, която ще обедини усилията на националните прокуратури в един европейски орган, ще се справим с недостатъците на некоординираните национални разследвания на злоупотребите със средства на ЕС. Надявам се, че в бъдеще правомощията на Европейската прокуратура ще бъдат разширени и до трансгранични престъпления като тероризъм и трафик на хора.“
България е сред 20-те със засилено сътрудничество
Европейската прокуратура ще бъде създадена по процедурата за засилено сътрудничество между 20 държави членки: Австрия, Белгия, България, Хърватия, Кипър, Чехия, Естония, Германия, Гърция, Италия, Финландия, Франция, Латвия, Литва, Люксембург, Португалия, Румъния, Словения, Словакия и Испания. Другите държави членки могат да се присъединят по всяко време.
Главният офис на Европейската прокуратура ще бъде в Люксембург с главен прокурор и прокурори от всички участващи държави. Те ще ръководят ежедневните криминални разследвания, извършвани от делегирани прокурори в държавите членки.
Гаранции за независимостта на Европейската прокуратура
На първо място, регламентът постановява, че персоналът на Европейската прокуратура действа в интерес на съюза като цяло и не търси, нито приема указания от която и да било външна инстанция. Тази разпоредба гарантира, че институциите, органите, службите и агенциите на съюза и държавите членки зачитат независимостта на Европейската прокуратура и не се стремят да ѝ оказват влияние при изпълнение на нейните функции.
На второ място, Европейската прокуратура ще бъде структурно независима, защото няма да бъде интегрирана в друга институция или служба на ЕС.
Трето, назначаването на европейския главен прокурор ще стане вследствие на открита покана за представяне на кандидатури и ще бъде извършено от Европейския парламент и от съвета. Комитет, съставен от бивши членове на Съда на ЕС, членове на националните върховни съдилища и националните прокуратури и/или юристи с призната компетентност, ще спомогне за изготвянето на списък с подбрани кандидати. Мандатът на европейския главен прокурор е ограничен до седем години и не може да бъде подновяван, което гарантира, че той няма да се ръководи от съображения за преназначаване. Европейският главен прокурор може да бъде освободен от длъжност само с решение на Съда на ЕС по искане на Европейския парламент, съвета или комисията.
На четвърто място, по отношение на европейските делегирани прокурори регламентът гарантира, че националните прокурори, назначени да работят за Европейската прокуратура, са напълно независими от националните прокурорски органи.
На 5 юли 2017 г. Парламентът прие общите определения на престъпления, свързани с измама, които ще попадат под юрисдикцията на Европейската прокуратура. Списъкът може да бъде разширен в бъдеще, за да бъде включен например тероризмът.