Става дума за решение от април т.г. на арбитрите Валентина Зартова, Станимир Цоцов и Дончо Хрусанов, които уважиха искането на частната компания на братя Домусчиеви да се промени ангажиментът им да поддържат определен тонаж на корабите заради „стопанска непоносимост“. След решението на държавата бяха спестени неустойки от над 55 млн. лв.
Вицепремиерът е категоричен, че решението на Арбитражния съд се базира върху неправилно тълкуване и приложение на чл. 307 от Търговския закон, който визира стопанската непоносимост и е неприложим за приватизационните договори. Освен това, Арбитражният съд е зачел неверни експертизи, въз основа на които се правят заключения за приложението на чл. 307 от Търговския закон. И така е излязъл с незаконно решение да се промени приватизационния договор за Български морски флот, както и да се приеме за допустимо и необходимо скрапирането на значителна част от корабите в БМФ, твърди Симеонов.
Според него, взетото решение от Арбитражния съд е не просто незаконно и обслужващо частните интереси на приватизаторите на БМФ, но и създава рискове за националната сигурност.
В началото на септември Симеонов обяви, че ще внесе документи в прокуратурата за оспорване на приватизационния договор за Параходство БМФ. В телевизионно интервю той обяви, че условията за приватизацията не се изпълняват – повечето кораби са нарязани на скрап, а вместо 2360 служители сега в компанията работели само 124.Собственик на параходството е компания на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Кирил Домусчиев обясни намалението на броя на корабите и на персонала с икономическата криза и опонира на вицепремиера, че за разлика от други флотове като тези в Румъния и Украйна, които са фалирали, БМФ е бил спасен. Освен това, част от корабите отишли за скрап, но не отговаряли на международните конвенции. „Над 10 кораба на възраст над 40 години, които бяха опасни, както за екипажите , така и за околната среда“, заяви Домусчиев.
Симеонов напомни, че лично е настоял правителството да намери 2.6 млн. лв., за да оспори решението на арбитража. В момента делото е във Върховния касационен съд (ВКС), таксата е платена и се чака произнасянето по обжалването. „Искрено ми се ще да вярвам, че ВКС ще защити интересите на държавата и ще отхвърли иска на БМФ“, заяви вицепремиерът, цитиран от БТА.
Компанията е приватизирана през 2008 г. от компанията KG Maritime Shipping, собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви, и по думите на Симеонов през юни т.г. половината кораби са нарязани на скрап. „От персонал 2360 човека, които трябва да имат на десетата година – догодина, 2018 г., към момента имат 124 работещи и всичко това не е основание за прекратяване на приватизацията, можете ли да си представите?“, възмути се Симеонов.
В началото на април 2017 г. Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата, ( наречен „продажен“ от Симеонов) излезе с решение, което позволи договорът за приватизация на Параходство „Български морски флот“ (БМФ) да бъде променен. Основното желание на собствениците е да се промени ангажиментът им да поддържат определен тонаж на корабите. Това стана с аргумента, че има „стопанска непоносимост“, тъй като корабният бизнес е изпаднал в криза малко след приватизацията на БМФ.Арбитражът в състав Валентина Зартова, Станимир Цоцов и Дончо Хрусанов уважи искането, а държавата трябва да заплати и част от разноските на частната компания по делото в размер на 3.7 млн. лв.
С решението на собствениците на флота са спестени неустойки от над 55 млн. лв., които иначе би трябвало да се платят през лятото на 2018 г. за неизпълнението на условията по приватизационния договор.