Нови промени в Закона за съдебната власт, вече „поправян“ тази година, е на вниманието на правната комисия на НС днес.
Вносителите са 7 депутати от ГЕРБ, ДПС, Обединени патриоти и „Воля“, сред които и шефът на правната комисия Данаил Кирилов. А най-впечатляващите предложения са за специални материални стимули на магистратите и служителите в спецправосъдието – до 6 заплати отгоре годишно.
Конкретно седмината от парламента предлагат занапред съдиите от специализирания и апелативния специализиран съдилища, както и спецпрокурорите от двете нива и следователите към спецпрокуратурата да получават „допълнително възнаграждение“ на всеки 3 месеца в размер, определен по утвърдени от ВСС правила за индивидуална оценка на резултатите от дейността, но не повече от 6 основни месечни заплати годишно. Същият „бонус“ ще получават и съдебните служители в спецюрисдикциите.
Любопитното е, че предоставянето на въпросните привилегии (а те са точно такива – подобно „стимулиране“ не е предвидено за никой друг съд или прокуратура, независимо от тяхната натовареност) е мотивирано с прехвърлянето на делата за „високата корупция“ срещу министри, депутати, магистрати, членове на ВСС и др. на спецправосъдието. Това стана тази година с поправки в НПК, а ред юристи предупредиха, че така специализираните юрисдикции стават извънредни, което е в разрез с Конституцията.
Авторите на новите промени в ЗСВ обаче не изглеждат притеснени от евентуална противоконституционност, напротив. В мотивите си те заявяват: „Разширяването на компетентността на специализираните съдилища и прокуратури не кореспондира с тяхната кадрова и материална обезпеченост. Без законодателни и организационни мерки поемането на този нов огромен обем от специфични по своя характер дела би довело до съществено затруднение, респективно блокиране на цялата им дейност. Липсва каквато и да е стимулиране за привличане на магистрати и съдебни служители в специализираните юрисдикции„. И са се захванали да поправят тази „несправедливост“.
Друга група промени са свързани с командироването на магистратите. Те зачертават наложената не толкова отдавна забрана за командировки на свободни щатни длъжности, за които трябва да се обявят конкурси и позволяват това да става „по изключение“. Отпада и ограничението един и същ магистрат да не може повторно да бъде командирован на същата длъжност.
Тук мотивите на вносителите са, че конкурсните процедури продължават да са бавни и отнемат близо година, което понякога поставя съдилищата в кадрови колапс и невъзможност да функционират нормално. Уверяват, че промените нямало да доведат до злоупотреби с командироването (ограниченията бяха въведени именно, за да се спре „повишението“ без конкурс), тъй като в закона остават достатъчно предпазни механизми срещу това.
Има и предложение разпределението на сводобни щатни длъжности за първоначално назначаване да се извършва в органите, които не могат да попълнят щатовете си чрез конкурсите за преместване и повишаване.