Като че ли нарочно, броени минути след като се разбра как Борислав Сарафов е единствен кандидат за шеф на националното следствие, прокурорският пресцентър обяви: обвинителният акт за трагедията в „Хитрино“ е внесен в съда.
Връзката между двете събития вече описахме – заради квалификации към следователи по „Хитрино“ в началото на годината, срещу зам.-главния прокурор Сарафов бяха заведени гражданско и наказателно дела, впоследствие прекратени, защото имал „функционален имунитет“. А днес той стана кандидат за шеф на НСлС.
Ето съобщението на прокуратурата:
„Днес, 25.10.2017 г., Окръжна прокуратура – Шумен предаде на съд машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков за това, че на 10.12.2016 г. при управление на подвижен железопътен състав – товарен влак са нарушили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт, в Наредба № 58 от 02.08.2006 г. за правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и по непредпазливост са причинили смъртта на 7 лица, телесни повреди на 14 лица и случаят е особено тежък – чл.343, ал.4, вр. ал.3, б. „б”, предл. 2, вр. ал.1, б.“б“ и б.“в“, вр. чл.342, ал.1, пр.1 от НК.
При наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч. и не намалил скоростта до 40 км/ч.
Вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като Михнев не показал с действия, че управлява безопасно влака.
В резултат на допуснатите нарушения от двамата машинисти е последвало дерайлиране на влака и повреждане на вагон-цистерни от състава на композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив.
По непредпазливост и при независимо съпричиняване двамата са причинили смъртта на 7 лица и телесни повреди на 14 лица.
Разследването е установило, че произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктура; не се дължи на повреди в осигурителната техника; не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав; не се касае за техническа неизправност, свързана с превозвания товар – претоварване, респ. недостатъчно натоварване на вагоните цистерни. Причина за настъпилото жп произшествие е движението на влака с висока скорост –двойно по-висока от разрешената от 40 км/час по криви при влизане в отклонителния трети коловоз на гара Хитрино, което е довело до претоварване и разрушаване на железния път и дерайлиране на част от вагоните. При дерайлирането е настъпил пробив в десетата цистерна от влака, натоварена с пропилен, изтекъл е газ, който се е смесил с въздуха и се взривил, при което разрушил сгради и последвал пожар. Налице е пряка причинно-следствена връзка между допуснатите от двамата подсъдими нарушения на правилата за движението на подвижен състав и настъпилата смърт на повече от едно лице (на 7 лица) и съставомерни телесни повреди на повече от едно лице (на 14 лица).
Материалите по делото, което е от изключителна фактическа и правна сложност, са 40 тома, а обвинителният акт срещу двамата подсъдими – 75 страници. При разследването са били назначени и изготвени десетки експертизи – съдебномедицински, съдебнопсихиатрични, за установяване на средни и тежки телесни повреди, токсикологична, за алкохол и наркотични вещества, химическа, пожаротехническа, компютърна, на железопътния път, техниката и скоростта на движение на композицията, която е извлечена като информация от черните кутии на влака. В разследването са участвали 13 следователи от Националната следствена служба.
Димитър Михнев е с мярка за неотклонение „парична гаранция“ 10 000 лева, а Радослав Петков с „подписка“. Наложена им е забрана за напускане на страната.
Предстои Окръжният съд в Шумен да насрочи разглеждането на делото.“
P.S.. Каквито и кадрови „игри“ да се разиграват, дано не са докоснали този случай. Пораженията са много, болката – голяма!