Резолюция, гласувана от Европейския парламент след обсъждане във вторник гласи, че всички нови нови автомобили трябва да имат задължителни системи за интелигентно регулиране на скоростта, спазване на лентата и по-добра защита на пешеходците и велосипедистите;
„Системи за аварийно спиране и интелигентно регулиране на скоростта присъстват в много автомобили от висок клас, време е те да се въведат във всички нови коли“, приемат депутатите. Те са ангажирали ЕК да обмисли и хармонизира и ограничението на количеството алкохол в кръвта в ЕС.
Поводът е равносметката, че всяка година над 25 000 души загиват в пътни произшествия в ЕС, а стотици хиляди понасят наранявания. Около 90% от инцидентите се дължат на човешка грешка.
Много от катастрофите могат да бъдат избегнати с помощта на технологии, които вече са на пазара – автоматични системи за поддържане или забавяне на скоростта, спазване на пътната лента или идентифициране на пешеходци и велосипедисти, смятат депутатите. Днес тези технологии могат да бъдат открити в модели от висок клас, но поради очевидните им ползи те предлагат те да станат задължителни за всички нови коли.
„Дали като шофьори, пешеходци или велосипедисти, ние всички правим грешки. В тези случаи автоматичните системи за подпомагане са безмълвни втори пилоти, които ни помагат да избегнем инциденти“, заявява депутатът Дитер-Лебрехт Кох (ЕНП, Германия), подготвил текста на резолюцията.
Подобни системи стават все по-разпространени във всички ценови класове, не само сред най-скъпите коли. Въпреки това около три четвърти от новите автомобили не са оборудвани с нито една от тях, като основна причина е, че те струват допълнително пари.
Депутатите искат да се направи задължително внедряването само на системи, които вече са достъпни на пазара и са доказали ефективността си за безопасността. Пример за това е системата за аварийно спиране, разпознаваща пешеходци и велосипедисти.
„Всеки би трябвало да може да си купи такава кола. Точно чрез широкото им навлизане тези системи за подпомагане на водача ще станат по-евтини. Затова цената на колите няма да достигне тавана; те ще бъдат само малко по-скъпи“, казва г-н Кох.
Депутатите повдигат също идеята за налагане на пълна забрана в целия ЕС за консумация на алкохол за начинаещи и професионални водачи.
Резолюцията беше приета с 593 гласа „за“ срещу 39 „против“, 53 „въздържал се“.