Defakto.bg
Не трябва да сме първа инстанция по жалбите срещу актове на МС и на министри, заявява пленумът на върховния съд
Не само депутатите от управляващото мнозинство дейно се загрижиха за разтоварването на Върховния административен съд (ВАС) от дела. В края на годината, оказва се, самият ВАС остро е поставил въпроса за това пред Конституционния съд (КС).
Конкретно пленумът на ВАС е сезирал конституционните съдии с искане за тълкуване на чл. 125, ал.2 от основния закон. Текстът гласи: „Върховният административен съд се произнася по споровете за законността на актовете на Министерския съвет и на министрите, както и на други актове, посочени в закон“.
А зададеният на КС въпрос е: „Разпоредбата на чл. 125, ал. 2 от Конституцията на Република България, задължава ли Върховния административен съд да се произнася по спорове за законността на актовете на Министерския съвет и на министрите като първа инстанция?“
По искането е образувано конституционно дело № 13 за 2017 г., става ясно от прегледа на страницата на КС. В страницата на самия ВАС за това отправено от пленума му искане няма нито дума. Което е странно, необяснимо и дори тъжно. А възможните интерпретации са безброй, включително: нима ВАС дотолкова бяга от публичност, че не иска да информира и за важни за самия него стъпки и разчита някой, някак и отнякъде да научи за тях?!
Какво се заявява в искането?
Че през годините са се оформили две становища. Според едното Конституцията задължава ВАС да е и първа инстанция по делата срещу актовете на кабинета и министрите, като се цитира включително решение на КС от 1998 г., с което е обявена за противоконституционна норма от закона за реституцията, предвиждаща на първа инстанция мълчаливите откази на министрите да се обжалват пред окръжен съд.
Според второто становище ВАС може да е само касационна инстанция по делата срещу подобни актове (на МС и на министрите), като се цитират други две решения на КС – едното отново от 1998 г., другото от 2005 г., в които е казано, че Конституцията не урежда инстанционността на производствата, но затова пък безпрекословно ВКС и ВАС осъществяват върховен съдебен надзор върху актовете на съответните съдилища.
Становището на пленума на ВАС е в подкрепа на второто виждане – че трябва да са само касационна инстанция по делата срещу актовете на правителство и на министри.
„Актовете на Министерския съвет и министрите са включени в разпоредбата на чл. 125, ал. 2 от Конституцията на Република България, с цел да се гарантира, че актовете на най-висшите органи на изпълнителната власт задължително ще подлежат на съдебен контрол, тъй като липсата на подобна разпоредба би означавало, че със специален закон тези актове могат да бъдат изцяло изключени от приложното поле на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, което от своя страна би довело до нарушаване на принципа за всеобхватен съдебен контрол над административните актове, прогласен от Конституцията на Република България“, пишат върховните съдии до КС.
На свой ред, в последния работен ден за 2017-а на парламента, Данаил Кирилов и Християн Митев от управляващите внесоха същностни промени в Административнопроцесуалния кодекс, които на практика са си нова съдебна реформа. С тях се създава нов Централен административен съд, който, според прочита на не един и двама юристи и журналисти ще е новият съд на властта.
That’s a smart answer to a difuciflt question.