Работна група под егидата на Екатерина Захариева, като вицепремиер по правосъдната реформа, ще изготвя предложения за промени в Закона за административните нарушения и наказания. Новите правила ще бъдат въведени след широки предварителни консултации със заинтересованите институции.
Промените са насочени и към въвеждане в административното производство на понятията „маловажен случай“, „повторно нарушение“, „системно нарушение“, а целта е да спре практиката по противоречивото им прилагане и стопиране на административно наказателни производства при явни нарушения.
Работната група ще обсъжда още и мерки за ускоряване на производството по налагане на административни наказания и изпълнението им, както и възможностите сключване на споразумение с по-ниска санкция, разписана в закона. Това ще обхваща случаите, когато нарушението е признато от извършителя и не се оспорва пред съда.
Предстоящо е избистрянето на критериите за сключване на споразумение , но от сега е ясно, че към него няма да се пристъпва, ако нарушението е застрашило животът или здравето на хората или околната среда. Както и ако нарушителят вече е наказван със санкция от същия вид, включително и когато са прилагани принудителни административни мерки за последната година. Със споразумение ще се разминават и нарушители, чието поведение е предизвикало обществено възмущение.
В тримесечен срок трябва да се разпише и концепция за създаването на централизиран регистър на административно наказателните производства, включително съдържанието, поддържането, вписването на постановления в него.
Това са част от мерките за намаляване на корупционния риск при налагане на административни наказания, които правителството е одобрило в сряда. Като слаби места в завареното законодателство се сочат например, съществуването на няколко контролни органа за едно и също нарушение, без ясни или с припокриващи се пълномощия; неясни текстове, които позволяват различни преценки дали е извършено нарушение; необосновано широки диапазони между минималния и максималния размер на санкциите, които дават възможности за субективизъм при определяне на наказанието и т. н.
И още: В шестмесечен срок министрите и председателите на държавните агенции ще изготвят анализ на административно-наказателните разпоредби на законите, за чието изпълнение отговарят пряко или чрез второстепенните си разпоредители. Въз основа на него ще се подготвят предложения за законодателни промени. Независимите комисии и еднолични органи, създадени със закон, също ще бъдат поканени да направят такъв анализ.
Идентифицираните принципни слабости в нормативната уредба ще бъдат изпратени и на общинските съвети, за да ги подпомогнат при приемането на наредби, които уреждат административните нарушения и наказания.