Главният прокурор и държавният глава атакуваха разпоредби от Закона за частната охранителна дейност пред КС
Закона за В един ден с почти идентични мотиви, но с разлика от няколко часа, главният прокурор Сотир Цацаров и президентът Румен Радев оспориха пред КС като абдикация на държавата от задължението й по Конституция да опазва обществения ред и сигурността на гражданите. Има опасност гражданите да бъдат поставени в зависимост от частни субекти, казва Цацаров, няма изискване за политически неутралитет и задължение за частните охранители да се ръководят само от закона, сочи Радев.
Най-напред, главният прокурор Сотир Цацаров поиска от Конституционния съд да обяви за противоконституционни пет разпоредби от Закона за частната охранителна дейност, като противоречащи на Конституцията. Това са разпоредбите на чл. 5 ал. 1 т. 6, чл. 27, чл. 28 и чл. 29 от закона, ( обн., ДВ, бр.10 от 30.01.2018 г.), които регламентират правото на кметовете да сключват договори за частна охранителна дейност в урбанизираните територии, но в противоречие с принципите на правовата държава, казва главният прокурор.
Законът трябва да влезе в сила на 31 март и предвижда,че за охраната на урбанизирани територии кметовете могат да се сключват договори за охрана с частни субекти. В петъчния парламентарен контрол вътрешният министър Валентин Радев заяви, че под тази форма ще бъдат ползвани бивши служители на МВР.
Със закона за „частното“ МВР, както бе наречен ЗЧОД, за първи в чл. 5 ал. 1 т. 6, е въведена като нов вид охранителна дейност охраната на урбанизирана територия. Според п. 1 т. 5 от Допълнителната разпоредба на ЗЧОД, тя представлява селищната територия, обхваната от границите на населеното място или селищното образувание /строителните му граници/, определени с устройствен план, без да се включва землището. Уредбата, свързана с охраната на урбанизирани територии, се съдържа в раздел VI от ЗЧОД – чл. 27, чл. 28 и чл. 29 и регламентира същността и начина на осъществяване, сключването на договори за охрана и обособяване на екипи за реализирането на тази охрана.
Като основен аргумент в искането на Цацаров е очертано становището, че опазването на обществения ред, който включва и защитата от престъпни посегателства спрямо гражданите и техните имущества, е конституционен и законов ангажимент на МС и МВР.
Според главния прокурор законът не създава „ясна и безспорна регулация и обективно ограничава възможността на държавни органи по Конституция, съобразно техните законови задължения , да гарантират обществения ред“. Обвинител номер едно се обявява и против допуснатата от закона „непропорционална и недопустима зависимост на поддържането на обществения ред в населените места от преценката и активността на частно правни субекти, а не от предвидените по Конституция и съответните закони държавни органи“.
Главният прокурор счита, че с въвеждане на частна дейност за охрана на урбанизирани територии се нарушава конституционно предвидената компетентност на Министерския съвет, уредена в чл. 105 ал. 2 от Конституцията – да осигурява обществения ред. Наред с това недопустимо се прехвърлят правомощия на държавата, реализирани от МС и конкретно от Министерството на вътрешните работи по опазване на обществения ред и националната сигурност, като тези правомощия се възлагат на търговци. Предвидената в чл. 28 ЗЧОД възможност за сключване на договор за охрана на урбанизирана територия от страна на кмета на общината ще постави гражданите в положение на зависимост от неговата воля дали, доколко и чрез кого да се осъществява частна охранителна дейност в съответното населено място. Това на практика обективно ограничава възможността на държавните органи по Конституция, съобразно техните законови задължения, да гарантират обществения ред.
Допълнителни усложнения биха могли да се очакват, ако гражданите реализират правото си сами да договарят извършването на различни видове частна охранителна дейност, свързани с личната им неприкосновеност и неприкосновеността на тяхното имущество, намиращи се в обхвата на същата урбанизирана територия. Още повече и сега съществува възможност по ЗМВР да се изграждат звена „Общинска полиция“ за опазване на обществения ред, охраната на обекти и т.н. /чл. 94 ЗМВР/, които функционират при ясна законова уредба.
В искането се сочи още, че с атакуваните разпоредби на законово ниво се позволява неограничено въздействие от страна на частни охранители върху живота в населените места, независимо дали се касае за извършване на действия, засягащи личния живот и имущество, упражняването на политически права, икономически дейности или други. Създава се непропорционална /и затова недопустима/ зависимост на поддържането на обществения ред в населените места от преценката и активността на частно правни субекти, а не от предвидените по Конституция и съответните закони държавни органи, пише в искането.
По искането на Цацаров Конституционният съд образува дело №5, а съдия докладчик е Мариана Карагьозова.
Президентът: Държавата няма право да абдикира от сигурността на гражданите!
По-късно, президентът Румен Радев също сезира Конституционния съд с искане за установяване на противоконституционност на пет текста от Закона за частната охранителна дейност, както и на разпоредбата, която регламентира охраната на урбанизирани територии като вид частна охранителна дейност.
В мотивите си президентът посочва, че общественият ред е ценност, която крепи целостта на обществото и дейностите по опазването му трябва да съответстват на нормите на Конституцията и законите, а те поверяват опазването му върху определени органи на публичната власт. „Държавата няма право да абдикира от грижата за сигурността и спокойствието на хората в населените места, вкл. в т.нар. урбанизирани територии. Възможността, която дава ЧЗОД на търговски дружества да извършват действия по охрана на урбанизирани територии, по същество е отказ от страна на държавата чрез нейните изпълнителни органи да осъществява възложените функции по охрана на обществения ред“, посочва Румен Радев в искането си до Конституционния съд.
Конституцията натоварва с функции за осигуряването на общественото спокойствие и обществената безопасност изрично Министерския съвет и областния управител, а осигуряването на обществения ред е част от ръководенето и осъществяването на вътрешната политика на страната, напомня държавният глава.
Президентът посочва още, че в обновения ЗЧОД не е поставено изискване служителите, които се грижат за опазването на обществения ред, независимо от длъжността, която заемат, да са политически неутрални и да се ръководят единствено от закона. Такова изискване въвеждат чл. 116, ал. 1 от Конституцията, чл. 9 ал. 1 от Закона за политическите партии и чл. 146, ал. 3 от Закона за МВР. „Министерството на вътрешните работи е строго йерархична структура с присъщата й субординация, отчетност и контрол. Поверяването на функции по опазване на обществения ред на частноправни субекти, спрямо които са неприложими посочените принципи, поражда риск при осъществяване на тази дейност“, посочва също държавният глава в мотивите си.
По искането на президента КС образува дело №6 отново със съдия докладчик Мариана Карагьозова. Очаква се двете дела да бъдат обединени в едно със същия съдия докладчик.