Държавният глава: Призовавам институциите да се отнесат отговорно към Въоръжените сили и сигурността на гражданите
През последната година обстановката около нас не стана по-спокойна. На заседанието бяха обсъдени актуалните заплахи, състоянието на въоръжениете сили и необходимите мерки за укрепване на отбранителните сили. Това каза президентът Румен Радев след заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност.
„За една година армията намаля с близо 1000 човека, старата техника остаря с още 1 година, а нова не бе придобита, обстановката около нас не стана по-спокойна“.
„Не е овладян процесът на напускане на военнослужещи, а предприетите мерки не могат да дадат бърз резултат. Остава открит въпросът за способността на въоръжените сили да изпълнят ангажиментите си в пълен обем“, допълни президентът.
Ето цялото изказване на президента след заседанието на КСНС:
Уважаеми дами и господа,
Днес се проведе Консултативен съвет за национална сигурност /КСНС/ на тема „Актуални рискове и заплахи за националната сигурност на Република България. Състояние на Въоръжените сили. Необходими мерки“.
Както виждате, тази тема е почти същата като на проведения КСНС преди една година. Какви са промените за тази една година:
Българската армия намаля с близо хиляда човека, старата техника остаря с още една година, а нова не бе придобита. Обстановката около нас не стана по-спокойна и затова благодаря на членовете на КСНС за активното участие и за конструктивните дебати днес.
Консултативният съвет за национална сигурност обсъди актуалните рискове и заплахи за националната сигурност на Република България, състоянието на Въоръжените ни сили и необходимите мерки за укрепване на отбранителните способности.
Членовете на Съвета се обединиха около позицията, че съществените промени в геополитическата среда, отличаващи се с особена динамика в последно време, изправят националната сигурност на Република България пред нови предизвикателства.
Актуалната външна среда на сигурност е особено динамична и се характеризира с геополитически промени, предизвикателства пред международния правов ред, засилване ролята на недържавни субекти с помощта на нови и деструктивни технологии, хибридни действия и кибер-атаки, демографски и климатични промени, нарастващ недостиг на ресурси, които са в основата на вътрешни и международни конфликти и миграционни потоци.
Неразрешените кризи с геополитическа значимост, процесите на дестабилизация в Черноморския регион и Източното Средиземноморие, нарастващата геополитическа конкуренция в региона на Западните Балкани, международният тероризъм, миграционният натиск, конфликтите в Близкия Изток и Азия, продължават да излагат на риск националната ни сигурност, сигурността в целия регион, а и в евроатлантическата зона като цяло. Развиват се паралелни процеси на съперничество и сътрудничество.
Разгледани бяха и тенденциите в областта на превъоръжаването и модернизацията на Въоръжените сили на страните в региона. Същите заделят значителни финансови средства за осигуряване на програмите за превъоръжаване и модернизация на армиите си, като същите са в процес на ускорено изпълнение.
В рамките на заседанието бе анализирано състоянието на Въоръжените сили на Република България и способността им за изпълнение на поставени задачи по мисия „Отбрана“.
Констатирано бе, че Българската армия изпълнява част от задачите си по посочената мисия в ограничен обем основно поради неокомплектованост с личен състав и остаряла бойна техника.
Не е овладян напълно процесът по напускане на военнослужещи от Въоръжените сили, а предприетите мерки не могат да дадат бърз резултат.
Забавянето на проектите за модернизация лишава Въоръжените сили от съвременни способности, адекватни на заплахите, и съвместимост със съюзниците. Това забавяне ще доведе до влагане на финансови средства в морално остаряла техника, несъвместима със стандартите на НАТО.
Остава открит въпросът за способността на Въоръжените сили да изпълнят поетите съгласно чл.3 от Вашингтонския договор ангажименти в пълен обем.
Членовете на Съвета се обединиха около мнението, че са необходими неотложни мерки, гарантиращи повишаване на отбранителните способности чрез ускоряване на процесите на модернизация, поддръжка на наличната техника и осигуряване на бойната подготовка.
Изграждането на способности означава и ясна, дългосрочна политика по отношение на хората в отбраната.
Необходими са своевременни действия за пресичане на тревожния отлив от Въоръжените сили, за тяхното окомплектоване, за издигане на социалния статус на военнослужещите и цивилните служители и престижа на военната професия.
Подчертана бе необходимостта от силна обществена и политическа подкрепа и изпълнени конкретни мероприятия за преодоляване на недостига от способности на Въоръжените сили при изпълнение на задачите по различните мисии.
Членовете на КСНС се обединиха около следните предложения към изпълнителната и законодателната власт.
И преди да ги изчета дословно искам само да отбележа, че в хода на дискусиите бе установено разминаване между „Средносрочната бюджетна прогноза за периода 2019 – 2021 г.“, приета вчера и „Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 % от БВП до 2024 г.“.
В тази връзка приехме и тази специална точка:
- Приехме да се актуализират Средносрочната бюджетна прогноза за 2019-2021 година, в съответствие с поетите ангажименти за повишаване на разходите за отбрана на 2% от БВП до 2024 година в срок до октомври 2018 година. Ако това не стане, продължаваме да излагаме на риск и без това тревожната тенденция за отлив от Въоръжените сили. Тази актуализация и съгласието на правителството да я разгледа е важно условие за бъдещето на Въоръжените ни сили.
2 Втора точка – разглеждане на плановете на Министерството на отбраната за преодоляване на недостига на личен състав и набелязване на мерки в срок до септември 2018 година.
- Трето – ускоряване на процесите по внасяне на проектите за инвестиционен разход и тяхното съгласуване от МС с приемане от НС до юни 2018 година.
- Четвърто – разработване на финансово осигурен план за възстановяване на техниката и въоръжението.
- Необходимо е осъвременяване на Закона за вероизповеданията, което да гарантира защита на традиционните български вероизповедания, ангажиране на държавата и недопускане радикализация на религиозна основа.
Призовавам институциите да се отнесат отговорно към проблемите на Въоръжените сили и към сигурността на българските граждани, призовавам за делово и отговорно отношение към нашите съюзници. Виждате, обстановката е такава, че времето за обещания и декларации изтече. Дела трябват! Благодаря за вниманието!“
Цветан Цветанов: Румен Радев подготвя излизане на България от Европейския съюз и НАТО
Това заяви след близо 5-часовото заседание на Съвета т.нар. втори човек в България Цветанов Цветанов, който по мнението на наблюдатели отново неуспешно е опитал поредна интрига срещу президента. Цветанов заяви: „Много бих искал президентската институция да представи становището, около което дискутирахме доста дълго време. Ако го видите, ще се убедите, че само трябваше да излезем пред вас и да кажем, че започват стъпки за излизане от ЕС и НАТО“. Допълни, че въпросните чернови били събрани от администрацията след бурната реакция на участниците в заседанието. „Аз реагирах най-бурно и президентът разбра, че имаме огромен проблем, ако излезем пред вас и говорим така“, каза той.
Опровержение на президентството: Манипулативно!
Във връзка с манипулативните твърдения на председателя на Парламентарната група на ПП ГЕРБ Цветан Цветанов, че първоначалното предложение на президентската институция за становище на КСНС представлява документ, който „ако го видите, ще се убедите, че само трябваше да излезем пред вас и да кажем, че започват стъпки за излизане от ЕС и НАТО“, Прессекретариатът на държавния глава предостави на медиите пълния текст на първоначалното предложение за позиция на КСНС, направено от страна на президентската институция.
Пълния текст може да прочетете тук.