Безспорно Върховният административен съд е съдът, който се произнася за властническите актове на правителството и на министрите. И не само като касационна, но и като първа инстанция. Това реши единодушно, с 11 гласа „за“ Конституционният съд. Докладчик бе Стефка Стоева.
По искане на ВАС бе разтълкуван един изглеждащ ясен текст от основния закон – чл. 125, ал.2, който гласи: „Върховният административен съд се произнася по спорове за законността на актовете на Министерския съвет и на министрите, както и на други актове, посочени в закона“.
В края на миналата година пленумът на върховния съд сезира КС с въпроса дали цитираната разпоредба ги задължава да са и първа инстанция по въпросните дела. Сред мотивите за поисканото търкуване се сочеше включително, че ВАС е затрупан с дела и не може да осъществя основната си тълкувателна дейност. А междувременно депутатите от управляващите внесоха проект за промени в АПК, предвиждащи създаването на нов Централен административен съд, който да гледа на първа инстанция и „правителствените“ дела. Оттогава обаче инициативата заглъхна.

Какво конкретно отговаря Конституционният съд днес? КС казва:
„Разпоредбата на чл. 125, ал. 2, предложение първо от Конституцията задължава Върховния административен съд да се произнася като първа инстанция по спорове за законността на административните актове, издадени от Министерския съвет и от министрите при упражняване на конституционно възложените им функции и правомощия по ръководството и осъществяването на държавното управление„.
Това означава, че останалите актове на МС и на министрите могат да се разглеждат и от административните съдилища след промяна в закона, е прочитът на председателя на ВАС Георги Чолаков. Обичайно в тази връзка става дума за актовете, свързани с назначения, уволнения и подобни, подписвани от министрите.

В разпространен от пресслужбата на ВАС коментар на Георги Чолаков се казва:
„Решението на Конституционния съд дава възможност на законодателя да извърши промени в законодателството, касаещи подсъдността на делата. При такава промяна ще се доведе до по-бързо и качествено административно правораздаване в полза на гражданите – по-кратки срокове за насрочване и разглеждане на дела, по-нисък процент висящи дела, разтоварване на ВАС и по-равномерно натоварване на административните съдилища. След промяна на съответните процесуални закони съобразно тълкувателното решение на Конституционния съд, част от актовете на Министерски съвет и на останалите министри, които не са свързани с функционалната им компетентност, ще могат да бъдат обжалвани на първа инстанция пред административните съдилища”.
В съобщението на ВАС се заявява също, че е „от особена важност е да се постигне равномерно разпределение на натовареността на съдиите с цел постигане по-бързо и качеството административно правораздаване“.