Очаква се парламентът да разгледа на първо четене промени в Закона за обществените поръчки. Промените имат за цел да преодолеят тенденциозното и неоснователно обжалване на обществени поръчки, се казва в законопроекта. Предвидена е промяна в чл. 198, ал 3, която понастоящем дава право на всеки заинтересован кандидат или участник да обжалва решението за класиране на участниците в конкурса.
Изрично е посочено носенето на отговорност, когато е налице злоупотреба с правото на обжалване.
Проектът създава нова разпоредба (чл.196а), според която: „Участващите в производството страни и техните представители са длъжни да упражняват предоставените им процесуални права добросъвестно.Отговорността за вреди при недобросъвестно им упражняване се реализира по общия исков ред”.
В мотивите се казва още, че: „Търсенето на отговорността може да се реализира след приключване на обжалването, по общия исков ред. Разпоредбата е аналогична на тази по чл. 3 от ГПК. Предложена е систематично в началото на главата за обжалването, за да се прилага към производството пред двата органа“.
Въвеждат се и множество нови изисквания към реквизитите и съдържанието на жалбата, които сега целят да забавят обществената поръчка.
„В част от тези случаи от жалбите или от изхода на производството пред КЗК е видно, че единственият резултат, който се постига е значително забавяне във времето на провеждането на процедурите и съответно възлагането на поръчките. При тях се пораждат основателни съмнения за злоупотреба с правото на обжалване. Това би могло да доведе до реално увреждане интересите на възложителя от своевременно изпълнение на договорите и усвояването на средства от европейските фондове“, е записано в мотивите на законопроекта.
Според промените процедурата ще спира едва след образуване на производството пред КЗК. Така се преодоляват нередовните жалби, при които процедурите спират принудително за около 15-20 дни, докато евентуално КЗК образува производство. Очаква се значително да намалеят случаите на неоснователно спрени процедури, тъй като по обща статистика тези жалби са около 1/3 от всички подавани“, пише още в мотивите.
Предлага се още промяна в чл. 205, ал. 7, според която производството във Върховния административен съд срещу определенията на КЗК по допускане на предварително изпълнение е касационно. Освен това изрично се урежда и прилагане на документи за представителната власт на жалбоподателя, когато жалбата се подава чрез представител.
10 часа, проектът е приет
Мнозинството в парламента прие на първо четене промените в Закона за обществените поръчки, с които, както посочихме, се ограничава възможността за обжалване на поръчките пред съда.
За“ законопроекта гласуваха 93 народни представители, „против“ – 20 и „въздържали се“ – 42.
От ДПС гласуваха „въздържали се“, а от БСП не подкрепиха промените. Хамид Хамид обясни опасенията на ДПС. „ За“ сме да решим този проблем веднъж завинаги, но, решавайки проблема с част от фирмите, които злоупотребяват с правото на обжалване, посягаме на огромен брой фирми, които наистина смятат, че имат аргументи да обжалват една поръчка, но този текст ще ги възпре от страх заради разправа срещу тях, впоследствие да обжалват“.
От БСП смятат, че ще се засилят злоупотребите с обществените поръчки. Филип Попов посочи,че БСП няма как да подкрепи законопроекта в този му вид, защото предложенията в него не са нормални за една правова държава и няма да се приемат добре от европейските институции. Според него се разбира желанието на вносителите да се осигури още една „бърза писта“ по поръчките, но тази възможност би следвало да е балансирана. По думите му от една страна от ГЕРБ са осигурили „бърза писта“ в АПК в лицето на специализиран съд, който да гледа подобни дела, а в този закон управляващите ограничават възможността за обжалване на обществени поръчки. „Ние няма да подкрепим този законопроект. Разбираме желанието за по-бърза възможност да се случват тези обществени поръчки, но вие на практика ограничавате възможността за обжалване и прекратявате това от страх от някаква отговорност“, заяви Попов.
От ГЕРБ заявиха, че всеки, който оспорва, трябва да докаже, че може да бъде реален изпълнител на поръчката. В подкрепа се обяви и Христиан Митев от „Обединените патриоти“.
„ Нещо повече, аз смятам, че с тези промени на практика се премахва един доста доходен бизнес, който съществува в момента – на платени жалбоподатели. Единствената им цел е да изнудват останалите участници в процедурата по обществени поръчки“.
Промените задължат още жалбоподателите да доказват, че могат да бъдат реален изпълнител на поръчката.