Предложените промени в пакет „Мобилност“ предизвикват голямо разделение между шофьорите, заяви пред БНР председателят на Сдружението на българските професионални шофьори Красимир Костадинов.
„Масово се насажда страх, че ще останат без работа, ако приемат всички мерки, които са заложени в транспортния пакет и този страх ги принуждава да участват в протеста, в който предимно работодателите трябва да си разяснят какви да бъдат условията на труд. Това, което е най-съществено, според нас, е, че самите работодатели ги ограничават спедициите и логистиките, за които те работят“, обясни той.
По думите му шофьорите и техните работодатели имат различни позиции по отношение на промените, заложени в пакет „Мобилност“: „От доста години има тиха война между работници и работодатели, понеже, според нас, след като не може да се оправи нашето законодателство в полза на работниците, то се налага това да стане от ЕС. Ние подкрепяме част от предложените мерки от френския президент Еманюел Макрон. Ние също не искаме да има фалити на фирми, но няма как да подкрепим работодателите понеже, когато ние сме искали среща с тях, за да говорим за заплащания и услуга на труд, те винаги са отказвали, а сега, когато са пряко засегнати, надигат вой до небесата“, коментира пред националното радио Костадинов. Той поясни и кои са мерките, които професионалните шофьори одобряват и с кои не са съгласни: „По принцип не сме съгласни с мерките, които
налагат на шофьорите след три седмици работа да се прибират вкъщи, понеже, според нас, всеки един би трябвало да има право да решава за колко време да бъде командирован. По този начин се ограничават шофьорите. Съгласни сме и се надяваме тези мерки, които налагат за заплащането на съответната държава, в която се извършва транспорта, по минималните ставки на съответната държава – това би било нормално, понеже всички работят в Централна и Западна Европа. 99% от шофьорите са назначени на български трудови договори, на минимална работна заплата за страната, върху която ги осигуряват“.
Често се налагало на шофьорите да доплащат командировките си заради посочената минимална ставка от 27 евро на ден в Наредбата за командировките в чужбина, заяви Костадинов.
На 11 април т.г. посланиците на ЕС одобриха договорения от българското Председателство и Европейския парламент текст на директивата за командироване на работници в ЕС. Нейна цел е да гарантира справедливо заплащане и равноправи условия между командированите работниците и местните предприятия в приемащата страна, като се запазва принципиът за свободно движение на услуги. Директивата предвижда командированите да ползват същите права за възнаграждения като местните работници на приемащата дъражав членка, поясниха мотивите за нейното одобрение.
Една от конфликтните теми на директивата остана „транспортната схема”. Предложеният от ЕК пакет за „Мобилност“ предвижда шофьорите да се прибират до родното си място на всеки три седмици, след третия ден в страна от ЕС да получават според ставките в съответната държава, също така да нощуват в хотели, а не в кабините на камионите. Българските политици трябва внимателно да оценят действителното положение, защото командироващите дружества упражняват свободата на предоставяне на услуги на европейския пазар, но правят това чрез труда на командированите работници, чиито интересите не винаги съвпадат им с тези на работодателите.