Изглежда, че представителите на изпълнителната власт не разпознават в нормата на чл. 134 от Конституцията изключителната значимост, която законодателят придава на адвокатската професия, за да я обяви в Глава „Съдебна власт“ за независима, самоуправляваща се и най-важното – свободна. Систематичното място, което е отделено на адвокатурата в Конституцията, подчертава и невъзможността да се осъществява истинско правосъдие без адвокатска защита – факт, многократно подчертаван и в решенията на Конституционния съд. На този фон още първият прочит на проекта за изменение на Правилника за прилагане на закона за ДАНС убеждава, че неизбежен резултат от прилагането му ще е сриването на доверието на обществото в частния сектор и свободните професии, а в адвокатската професия ще заличи и последните признаци, че живеем в правова държава.
Член 51 от Правилника за прилагане на Закона за ДАНС и досега не предвиждаше агентите на прикритие да притежават необходимите образование и квалификации за длъжността на прикритие – достатъчно беше да са „държавни служители, преминали първоначална професионална подготовка и притежаващи разрешение за достъп до класифицирана информация”. Наред с това обаче те придобиват правата и задълженията не само на служители в ДАНС, но и правата по специалния закон за длъжността на прикритие. Това на практика означава, че ще стане възможно гражданите, които се нуждаят от правна защита, да бъдат „съветвани“ от служители на ДАНС, които са „легендирани“ като юристи и са им издадени съответни документи, за да бъдат вписани в някоя адвокатска колегия. Разбира се и занапред за службите би било най-удобно да търсят „служител на прикритие” сред вече вписаните адвокати, както това се прави от години по отношение на други професии в различни организации и юридически лица (чл. 55, ал. 2 от Правилника). Същността на проблема, който този проект поставя пред правосъдието днес, е дали ще допуснем гражданите да отиват при адвоката не с доверие в професионалния му интегритет, а с опасения, че може да попаднат на агент от службите. Отговорът на този изначален въпрос изобщо не зависи от това дали действително в адвокатурата са внедрени агенти на прикритие. Достатъчно е само гражданите да допускат, че това е възможно, за да бъде минирано доверието в правозащитните институции и в правосъдието изобщо. Когато сме в съдебната зала и защитаваме интересите на гражданите, и те, и ние помежду си трябва да вярваме, че се подчиняваме еднакво на Етичния кодекс и изпълняваме задълженията си по Закона за адвокатурата, без подозрение, че част от нас изпълняват възложена от изпълнителната власт задача.
В действащата уредба са налице ограничения и забрани за дейността на служители на прикритие- например дейност на прикритие в системата на МВР се осъществява в администрациите по чл. 36 от Закона за администрацията и в юридически лица, регистрирани по Търговския закон, с над 50 на сто държавно или общинско участие.. Не може да се осъществява дейност на прикритие в органите на законодателната и съдебната власт, в Конституционния съд, в администрациите на Народното събрание, Президента на републиката и Министерството на отбраната, в Българската армия, в службите за сигурност, както и в организациите, регистрирани по Закона за политическите партии според наредбата, публикувана в ДВ, бр. 85 от 3 ноември 2015. Три години по-късно, вече в системата на ДАНС, се търси приложение на агентурата и в държавната, и в частната сфера. ,Катастрофата във върховенството на правото ще стане неизбежна, ако не се противопоставим по начин, който да изключи адвокатската професия като възможно агентурно прикритие.
Защото не може да се осъществява правосъдие с адвокатура, проядена от агентура.
Адвокат Емилия Недева е експерт в неправителствената организация „Асоциация за европейска интеграция и права на човека“ в Пловдив. Участвала е в много работни групи към Министерството на правосъдието по изготвяне на законови промени, включително по последните големи промени в Закона за СРС през 2013 г., НПК и НК.
Недева е адвокат от кариерата с 30-годишен юридически стаж. Чела е лекции в Центъра за обучение на адвокати „Кръстю Цончев“ от създаването му.
От 2003 до 2010 г. е вицепрезидент за България на Международния адвокатски съюз със седалище в Париж (UIA). От 2013 до 2015 г. е член на българската делегация в Европейския съвет на адвокатурите и правните общества (CCBE).
Адвокат Емилия Недева стана инициатор за създаването на отделен празник на адвоката.
Въпросът е, дали съответният адвокат не руши националната сигурност? Въпросът е в добросъвестността на гражданина, клиент на адвоката? Въпросът е, дали няма сговор между адвокат и клиент на националната сигурност?
Няма, какво да се притесняват адвокатите, освен ако вършат недостойни постъпки. Разузунаване е имало и ще има.
Адвокатът и гражданина са длъжни да бъдат добросъвестни лица. Адвокатът полага клетва: „Заклевам се да изпълнявам добросъвестно задълженията си като адвокат в съответствие с Конституцията, законите на Република България и морала, да бъда достоен за необходимите за професията доверие и уважение и чрез поведението си при нейното упражняване и в обществото да проявявам уважение към съда и органите на властта, да защитавам с всички допустими от закона средства правата и законните интереси на моите доверители и подзащитни и да не издавам тайните им. Заклех се.“
Любопитно ми е от колко места ще бъде осигуряван прикрития и какви възнаграждения ще получава.