Намалиха делата, които ще гледа Върховинят административен съд
Непроизнасянето в срок се смята за мълчаливо съгласие да се издаде акт със съдържанието, поискано от заявителя – около този нов текст се обедини мнозинството в правната комисия при разглеждането на мащабния проект за промени в Административнопроцесуалния кодекс (АПК) за второ четене.
В момента в АПК за мълчаливото съгласие има само един текст: „Непроизнасянето в срок се смята за мълчаливо съгласие в случаите и при условията, предвидени в специални закони“ (чл. 58, ал.4). Подобни режими са предвидени в няколко закона, но на практика „мълчаливото съгласие“ не работи, бе констатирано от комисията. В същото време допълненията предизвикаха много дебати. А председателят на ВАС Георги Чолаков предложи режимът да бъде оставен, както досега и всички уточнения да се правят в специалните закони. Не се прие.
„Мълчаливото съгласие“ е въведено, за да принуди администрацията да се произнася по отправените до нея искания за издаване на индивидуални административни актове. Последицата от него е, че поисканият акт се смята за издаден.
Духовете в комисията обаче възбудиха въпросите как и по какъв ред се удостоверява мълчаливото съгласие, атакува ли се, от кого и пред кого. Съпроводено с особена загриженост за правата на трети страни, както и за това въпросният „мълчалив“ административен орган да научи, че поисканият му акт се смята за издаден и евентуално да може да го оспорва.
В крайна сметка – засега – към пленарна зала потеглят следните добавки:
В случаите, предвидени в специални закони, непроизнасянето в срок се смята за мълчаливо съгласие да се издаде акт със съдържанието, поискано от заявителя. С индивидуалния административен акт, изразен чрез мълчаливо съгласие, не може да се създават задължения за лица, различни от заявителя. Съдържанието на мълчаливото съгласие се установява като идентично със съдържанието на подаденото искане и то се посочва в декларацията на заявителя до органа. Редът и условията за удостоверяване и обжалване на мълчаливото съгласие се уреждат в специалните закони.
Разтоварват ВАС от дела
По-късно следобяд правната комисия продължи с обсъждането на промените в АПК.
За второ четене в проекта се записват нови правила за делата, подсъдни като първа инстанция на Върховния административен съд. Аргументът е тълкувателното решение на КС, в което се казва че по силата на основния закон ВАС е задължителна първа инстанция по актовете на кабинета, премиера и министрите, с които се упражнява държавната власт.
Така правната комисия одобри текстове, според които подсъдни на ВАС като първа инстанция са оспорванията срещу подзаконовите нормативни актове на МС, министър-председателя, заместник министър-председателите и министрите. И още – когато тези органи са делегирали правомощията си на длъжностни лица или органи, издадените от тях по делегация административни актове се оспорват пред съответния административен съд.
Изцяло пред ВАС, както и досега, ще се развиват производствата срещу актовете на ВСС, както и на БНБ при осъществяването на контролни и регулаторни функции.
С единодушие депутатите подкрепиха и друго изменение, което представителите на ВАС нарекоха историческо. Народните представители одобриха текст, предложен от депутати от БСП, според който обжалването на индивидуалните административни актове ще се разглеждат от административния съд по постоянния адрес или седалището на жалбоподателя. В момента в закона има допълнително условие – ако в съответния град има териториално поделение на административния орган, издал акта. Сега това условие отпада.
В същност – нищо ново. Пак се препраща към специалните закони вместо да се въведе задължителна обща клауза, с изключения в специалните закони/ т.е. точно обратното на сегашното правно положение / Само така ще се накара огромната бюрократична машина, която е в тежест на държавата и гражданите да заработи.