

В сряда омбудсманът Мая Манолова внася иск във Върховната административна прокуратура срещу решенията на Комисията за водно и енергийно регулиране за поскъпване цените на тока и парното от 1 юли 2018 г.
На предстоящата среща със заместник-главния прокурор и ръководител на Върховна административната прокуратура Ася Петрова, Манолова ще обоснове, че средното повишение с 2,03% на цената на електрическата енергия за потребителите на регулирания пазар за новия ценови период и на топлинната енергия със 7,33%, е незаконно. Тя смята, че КЕВР прилага избирателно правилата – когато цените на природния газ на международните пазари намаляват, регулаторът не занижава сметките на потребителите.
“Гражданите имат само едно право- да плащат, без да могат да влияят върху цените, чува се само гласът на енергийните дружества”, смята Манолова.
Омбудсманът няма самостоятелни правомощия да атакува решенията на КЕВР и затова се обръща към административната прокуратура, която има право да внесе въпроса в съда.
Макар, че искането е мотивирано с правата на гражданите, сложните съдебни процедури не обещават бързо решение на въпроса. През 2017 г. и в началото на 2018 година прокуратурата оспори в съда тогавашните нови цени на водата и топлоенергията, но окончателното решението още е в плен на съдебните инстанции.
Във вторник КС отхвърли искането на Манолова срещу Закона за енергетиката, с което тя настояваше потребителите да получат право да оспорват решенията на КЕВР за повишаване на цените на тока, водата и природния газ. Тя атакува чл. 36а, ал. 2 от Закона за енергетиката, който определя тези решения на КЕВР като индивидуални административни актове, а това, според Манолова, ограничава конституционното право на гражданите за достъп до съдебна защита, когато са нарушени или застрашени техни права и законни интереси.
Съдът обаче обяви, че решенията на КЕВР са индивидуални административни актове и обикновените потребители нямат правен интерес да ги оспорват. Регулаторният орган е този, който защитава обществения интерес срещу доставчиците, а ако този орган не си върши работата – има ред за носене на отговорност, смятат съдиите.
И занапред само доставчиците на тези услуги ще могат да обжалват актовете на регулатора – следва от решението на КС. Манолова продължава да се надява на законодателни промени, които ще позволят на потребителите да оспорват решенията на регулатора.