Пътната полиция от днес вече ще глобява шофьорите, които са с невалидни застраховки „Гражданска отговорност“ от компанията „Олимпик“ и нямат нови. След кризата с фалита на застарохвателното дружество, МВР даде петдневен гратисен срок, който изтече и настъпи времето за приложението на закона.
На санкции ще са подложени само за водачите, които извършват нарушение на пътя. Ако автомобилът не e в движение, не е нужно да има нова застраховка. Според Закона за движение по пътищата при липса на застраховка се отнема шофьорската книжка, а колата се спира от движение до представянето на документ за платена полица.
Налага се и парична глоба от от 250 лева за физическо лице и 2000 лв. за юридическо лице или за едноличен търговец. При повторно нарушение наказанието е съответно 800 и 4000 лева. Лице, което не е собственик и управлява МПС без валидна застраховка, се наказва с глоба 400 лева. При повторно нарушение наказанието е 800 лева.
След фалита на кипърския застраховател „Олимпик“ без валидни застраховки останаха около 200 хил. водачи с полици от техния български клон.
По рано пред БНР адвокат Георги Вълков от Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при катастрофи коментира, че изтича времето на гратисния период и КАТ ще започне да прилага закона. „Гратисният период беше даден извън закона, тъй като по закон такъв няма и никъде не е формиран“, напомни юристът. Той разказа, че проучванията, които са направили в Асоциацията по повод запитвания на застраховани в „Олимпик“, не са обнадеждаващи:„ Според кипърското законодателство, отговорност се носи само за коли, регистрирани в Кипър. Не се носи отговорност за автомобили, които са регистрирани в чужда държава и с чужди регистрационни номера“.
Адвокатът посъветва клиентите на „Олимпик“ да предявят претенциите си към ликвидатора на компанията, а не да чакат съдебното решение през септември. Гаранционния фонд на Кипър не покрива щети под 500 евро, допълни юристът и уточни, че за застраховките „Каско“ няма кой да носи отговорност, тъй като са доброволни, а не задължителни“.
Според Вълков, „най-лесният път, който може да бъда извървян, е да има законодателни промени в нашето законодателство, да бъде изменен Кодексът за застраховане и Гаранционният фонд в България да носи отговорността за плащане, когато фалира клон на чужда застрахователна компания. Тогава най-бързо ще бъдат обезщетени хората и най-бързо могат да си получат парите, защото “ „Олимпик“ са плащали вноски в нашия Гаранционен фонд за всяка една издадена полица по Гражданска отговорност, нашият фонд има ресурса да покрие тези щети“.