Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с обезопасителни колани и видеорегистратор – това стана на второ четене на Закона за пътищата, с преходните разпоредби на който промениха Закона за автомобилните превози.
Според промените превозните средства от категории D1, D1Е, D или DE се задължават да се оборудват с видеорегистратор и обезопасителни колани. Новите задължения са скрепени и със сериозни наказания – глоба или с имуществена санкция от 3000 лв. ще се наказва лице, което разпореди или допусне превози на пътници с моторно превозно средство, за което се изисква да е оборудвано с обезопасителни колани и то не е оборудвано или не е спазен установеният ред за това.
Със същата санкция се наказва и онзи, който разпореди или допусне извършването на превози на пътници с моторно превозно средство, за което се изисква да е оборудвано с видеорегистратор и то не е оборудвано. Наказва се с глоба или с имуществена санкция 1500 лв. превозвач, който не спазва изискванията за съхранение на записите от видеорегистраторите на моторните превозни средства. Посочено е също, че пътниците и водачът на вече оборудваните с обезопасителни колани и да използват обезопасителни колани в превозните средства, които са оборудвани с такива.
Промяната не важи за специализирани превози до 30 км.
Според Станислав Иванов от ГЕРБ, едва хиляда автобуса трябва технически да бъдат преоборудвани.
„Автобусите са девет хиляди, но като махнем всички, които са закупени от Министерство на образованието и науката, които са в градски транспорт и са произведени след 99-а година, немски автобуси – ще останат не повече от хиляда автобуса, които ще се наложи може би типово да бъдат изпитвани и да бъдат одобрени“.
Георги Свиленски от БСП предупреждава, че в закона се залагат объркващи текстове и малките общини ще останат без автобусен транспорт: „Казваме, че всички автобуси трябва да имат колани. Това се записва в Закона за движение по пътищата и не допускаме регистрация на автобус без колани. Просто не може да бъде регистриран в България автобус без колани“.
Рамадан Аталай от ДПС заяви, че не се знае кой ще контролира водачите, дали са поставили коланите и какъв ще бъде типа на видеорегистраторите.
Вчера депутатите окончателно приеха въвеждането на електронните винетки за леките автомобили и тол такса за камионите, на база изминато разстояние.