Кадровици настояха за ясни критерии за разпределение, отложиха въпроса за 8 районни съдилища
Разпределението на новите автомобили за нуждите на съдебната власт разпали спорове на пленума на ВСС днес. Въпросът бе разискван след приключването на обществената поръчка, за която Де факто няколко пъти писа. А дебатът не бе за автомобилите на самия съвет – 13 на брой, с кожен бежов салон, а за останалите 37 от поръчката, които по задание би трябвало да са за „нуждите на органи на съдебната власт“. Днес стана ясно, че те ще отидат само по съдилища. Но кои?
Обществената поръчка за общо 50 автомобила бе спечелена от „Еуратек Ауто“ ООД измежду трима кандидати, като останалите двама бяха дисквалифицирани. Така 13-те нови коли на ВСС ще са Шкода Супърб Стайл, а останалите 37 – Шкода Октавия, съответно с по-малко екстри (включително без кожения салон в беж).
Днес трябваше да се разпределят шкодите Октавия, а представляващият ВСС Боян Магдалинчев докладва за постъпили общо „39 или 42 искания от органи на съдебната власт“. Кои са те, не бе обявено. Разбра се обаче, че първо са удовлетворени постъпилите искания от апелативни съдилища, после от окръжни и административни и накрая – от районните съдилища, като с предимство са се ползвали онези, чиито седалища са в областните центрове.
„Идеята е да се дадат на съдилищата, които имат реална нужда“, обяви Магдалинчев. Каза и че ще бъдат освободени и сегашните автомобили на ВСС – 12 фолксвагена Пасат. Сиреч – че „нуждаещите се“ ще получат и амортизирания автопарк на съвета (амортизацията бе изтъквана като основание за новите коли на ВСС).
И започна суматоха – по списък, неизвестен за наблюдаващите заседанието. Той си и остана неизвестен.
Въпросите
Боряна Димитрова първо уточни, че автомобилът, предвиден за Окръжен съд-Бургас ще отиде в ОС-Ямбол, защото бургазлии имали относително нова Шкода Супърб и искали да го запазят. По същество обаче Димитрова постави важни въпроси.
„Съгласна съм автомобили да се дадат на апелативните, окръжните и административните съдилища, доколкото в задълженията им влизат и посещения на региони и т.н. Нямам нищо против и автомобили за големите РС, но не мога да си обясня защо ще даваме на РС-Никопол, обосновал искането с превозване на магистрати и служители до работните им места. Ако това е критерият, трябва да дадем автомобили на всички отдалечени РС – Малко Търново, Царево и други. Нещо повече – магистратите вече плащат сами за придвижването си, при назначаването им те не са били питани дали искат да отидат точно в този съд, както се прави сега. В едно от исканията пишеше, че автомобилът ще се използва за разнасяне на призовки, ако е така – пак трябва да променим списъка. На един РС-Несебър, който е поискал два мотоциклета, трябва да дадем автомобил, там е изникнал най-големият вилен район. А и направените искания не обвързват съвета, ако ще преценяваме необходимост, трябва да преценяваме за малките РС“. Затова Боряна Димитрова предложи да се отделят „спорните“ от „безспорните“ съдилища и разпределението при тях да се прецизира.
Като „безспорни“ очевидно минават всички подадени заявки на апелативни, окръжни и административни съдилища. В тази графа попаднаха и районните съдилища в областните градове.
„Процедурата върви повече от година, то се прописа в медиите. Как да преценим всичко, ако нямаме направено искане?“, вмъкна Боян Магдалинчев.
Атанаска Дишева бе категорична: трябва да има ясни критерии за разпределение на служебните автомобили. „Обръщам ви внимание на РС-Котел, където има двама съдии. какъв е критерият да предоставим там, а да не предоставим в много други? Ако имаме изградена политика на кой съд, за какви цели и ползване ще предоставяме автомобил, исканията вероятно ще са много повече„. Прикани и да се направи преглед: ще се ползват ли служебните автомобили за возене на административните ръководители от дома им до местоработата, или ще са за служебни цели, за разнасяне на призовки и т.н. В тази връзка Дишева посочи, че в Административен съд – София-град има над 70 съдии и маса разнасяни дела между тях и ВАС и на този съд трябва да се предоставят два, а не един нов автомобил, както е предвидено.
Магдалинчев уточни, че в АССГ ще отиде и един от старите фолквагени на съвета.
А Боряна Димитрова призова „да не оставяме усещането, че това са автомобили за административните ръководители, от много години това не се практикува, забранено е с изрични решения“. (А дали не се ползват?!)
„Хич не обичам популистки приказки, спор няма, че колите са нуждите на съдилищата“, заключи Магдалинчев.
В крайна сметка кадровиците отложиха предоставянето на нови автомобили на предварително одобрените районни съдилища в Лом, Панагюрище, Никопол, Червен бряг, Чепеларе, Нови пазар, Котел и Девня.
Това бе наличната публична информация часове наред – и преди, и след заседанието на ВСС.
Накрая на сайта на съвета все пак бе публикуван списъкът на съдилищата, които със сигурност ще получат нови автомобили.
Списъкът на „щастливците“
С решението от днес, по един автомобил се предоставя на СГС, СРС, Окръжен съд – Ямбол, Районен съд – Варна, Районен съд – Велико Търново, Районен съд – Габрово, Районен съд – Плевен, Окръжен съд – Пловдив, Районен съд – Пловдив, Окръжен съд – Разград, Районен съд – Сливен, Районен съд – Добрич, Окръжен съд – Търговище, Окръжен съд – Шумен, Военен съд – Сливен, апелативните съдилища в София, Бургас и Варна, Административен съд София-област, Административен съд София-град, Административен съд – Варна, Административен съд –Видин, Административен съд – Пловдив, Административен съд – Разград, Административен съд – Русе, Административен съд – Хасково, Административен съд – Шумен и Националният институт на правосъдието.