Една законова липса, актуално установена и покрай разследването срещу Миню Стайков и други, е на път да се запълни. След напомняне на главния прокурор Сотир Цацаров, че нелегалното производство на цигари не е криминализирано у нас, управляващите дружно обещаха да поправят пропуска, а сега са внесли в парламентарното деловодство проект за промени в Наказателния кодекс (НК). Той обаче не е правителството, а на група депутати – обичайно тази превратна законодателна техника се обяснява с търсенето на бързина. Под конкретния проект подписите си са сложили фактори от групите на ГЕРБ и Обединени патриоти: Цветан Цветанов, Данаил Кирилов, Емил Димитров, Христиан Митев.
Какво се предлага в НК?
В чл. 234 се записва нова ал.2: Който произвежда или държи с цел разпространяване алкохол, алкохолни напитки или тютюневи изделия, без да притежава лиценз, удостоверение или регистрация, когато това се изисква с нормативен акт, се наказва с лишаване от свобода от една до десет години и глоба от двадесет хиляди до сто хиляди лева, както и с лишаване от права по чл. 37, ал.1, т. 7.
Както и нова ал. 4: Който в нарушение на установения ред изготвя, държи или укрива предмети, материали или оръдия, както и технически съоръжения, за които знае или предполага, че са послужили за изграждане на съоръжения за производство на алкохол, алкохолни напитки, тютюневи изделия, се наказва с лишаване от свобода до три години.
Досега за престъпления в НК бяха възведени продажбата или държането на акцизни стоки без бандерол, като в немаловажни случаи наказанието е от една до шест години затвор и глоба до 10-кратния размер на пазарната цена на продаваните стоки (чл. 234, ал.1 НК).
В мотивите си управляващите заявяват, че противодействието на стопанските престъпления винаги пряко или косвено е обвързано с мерките за справяне със сивата, черната и неформалната икономика в страната. Твърдят, че засиленият контрол от страна на НАП и митниците вече е довел до резултати и е намалил неотчетените акцизи и източването на ДДС, но са нужни и мерки за подобряване на негомата ефективност и доброволното спазване на нормативноустановените правила от страна на бизнеса и гражданите.
Във всички случаи, когато и ако поправките в НК станат факт, те ще действат занапред и няма да се разпростират върху заварените случаи.