Комисията завежда иск срещу държавата в Съда на ЕС заради липсата на гаранции, че тежките железопътни произшествия се разследват от независим орган
Европейската комисия настоятелно призова днес България да изпълни изцяло решението на Съда на ЕС от 5 април 2017 г., когато съдът установи, че нашата страна е нарушила задълженията си по директивата за качеството на въздуха.
Съдът отчете, че у нас не се спазват изискванията за пределно допустимите концентрации на фини прахови частици в атмосферния въздух и за свеждане до минимум на продължителността на времето на превишаване на стойностите. Макар да отбелязва, че е постигнат известен напредък, ЕК е обезпокоена от бавните промени и от липсата на съгласуван подход между властите за опазване на околната среда и другите служби на национално и местно равнище.
През май ЕК предприе политически действия, за да подпомогне усилията на държавите от ЕС за постигане на целите за качеството на въздуха. Действията по правоприлагане, които се предприемат, за да се помогне за осигуряването на чист въздух за всички европейци, са част от този по-широк политически подход, пише в съобщението.
България все още не е приела всички необходими мерки за подобряване. Страната е приела мерки чрез изменение на разпоредбите за движение по пътищата, включително за надзора на отпадъците от излезли от употреба превозни средства и техническите прегледи. Въпреки че това е стъпка в правилната посока, други мерки, които могат да допринесат за подобряване на качеството на въздуха, като например нови изисквания за съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите, използвани за битово отопление, все още са на етап планиране, отбелязва ЕК.
Ако България не предприеме необходимите действия и случаят отново бъде отнесен до Съда на ЕС, могат да бъдат наложени глоби. България разполага с два месеца, за да отговори на ЕК.
Директивата изисква от държавите членки да създадат разследващ орган, който в своята организация, юридическа структура и при вземането на решения е независим от железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите, възложени на разследващия орган. В това отношение България не е осигурила пълното транспониране и прилагане на директивата на национално равнище.
Според Директива 2004/49/ЕО всяка държава членка трябва да гарантира, че разследванията на произшествия и инциденти се извършват от постоянен орган, който включва най-малко един следовател, който е квалифициран да изпълнява функцията на отговорен следовател в случай на произшествие или инцидент.
Критериите за независимост на разследващия орган са строго определени, така че той да не е свързан с никой от стопанските субекти, работещи в сектора. Разследващият орган трябва да може самостоятелно да решава дали да се предприеме разследване на дадено железопътно произшествие или инцидент и да определя неговия обхват и процедурата, която трябва да се следва. Крайният срок за транспонирането на директивата изтече на 30 април 2006 г.
По съвпадение днес стана известно, че изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, главният финансист на компанията Филип Алексиев и третият член на Съвета на директорите – Велик Занчев са подали оставка. Това потвърди министърът на транспорта Росен Желязков пред Нова телевизия. В началото на ноември Желязков назначи пълен одит на държавните железници, като според информация в медиите причината са съмнения за злоупотреби на най-високо ръководно ниво.
Източник: БТА и Брюксел