Мотивите и целите на регулатора са останали неясни за гражданите
Петчленен състав на Върховния административен съд е отменил окончателно правила на КЕВР в частта им, която касае определянето на потреблението на електроенергия за битови и фирмени потребители в случаите, при които има повредени или липсващи електромери.
„С решение № 13691 от 8 ноември т.г. по адм. дело № 4785 от 2018 г. беше потвърдено решение на тричленен състав на ВАС от 1 февруари 2018 г. Петчленният състав смята, че разпоредбите са незаконосъобразни и следва да бъдат отменени. Отчетени са нарушения на основните принципи на чл. 4, чл. 8 и чл. 12 от Административно-процесуалния кодекс – за законност, равенство, достъпност, публичност и прозрачност“л съобщиха от ВАС.
Става дума за правото на КЕВР едностранно да коригира сметките за ток при повреда, липсващ електромер или неточни, според тях, данни. Нормата бе атакувана от Върховната административна прокуратура, през февруари 3-членен състав на ВАС я отмени заради нарушения на основни правила в административното производство и неизпълнение на основни изисквания, сред които предварително публично обсъждане. Конкретно бяха отменени чл.48, чл.49, чл.50 и чл.51 от Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, приети през 2013 г. от тогавашната ДКЕВР.
Сега това решение е окончателно потвърдено от петчленка на съда. Председател на състава и докладчик е зам.-шефът на ВАС Мариника Чернева.
От КЕВР са искали отмяна на решението на първата инстанция на ВАС, прокуратурата е била на обратното мнение – решението е правилно и обосновано.
Спорните текстове от правилата (единствените, останали да действат) регламентират именно измерването на тока при неправомерно присъединяване към мрежата, „нагласяване“ на данните или при повредени електромери и преизчисляването на сметките.
Тричленният състав на Върховния административен съд е бил прав – преди приемането на правилата, на страницата на ДКЕВР е бил публикуван проект без задължителните мотиви или доклад. А те трябва да обясняват на гражданите защо се въвеждат правилата, какво целят, очакваните резултати от прилагането им, най-вече финансови, както и дали съответстват на правото на ЕС. Такъв доклад обаче няма, постановява последната инстанция.
И още:
„Спазването на тези изисквания обезпечава формиране волята на приемащия акта орган при регулация на конкретните обществени отношения, при съобразяване с относимите обстоятелства след известяване на проекта и мотивите, съответно доклада към него на всички заинтересовани лица. В настоящия случай тези правила са нарушени. Предвид изложеното, като е пристъпила към приемане на ПИКЕЕ, при липсата на мотиви, Комисията е процедирала при допуснато съществено нарушение на чл.28, ал.3 ЗНА (в релевантната редакция, посочена по-горе).
Неизпълнението на разписаните процедурни правила е от категорията на съществените нарушения, тъй като посочените разпоредби се явяват гаранция за формиране волята на съответния приемащ нормативния административен акт орган, при съобразяване на основните принципи на чл. 4, чл. 8 и чл. 12 АПК – за законност, равенство и достъпност, публичност и прозрачност и тези по чл. 26, ал. 1 ЗНА (в приложимата посочена по – горе редакция). Констатираните и посочени по – горе нарушения са съществени и представляват основание за отмяна на ПИКЕЕ в обжалваната част.
По изложените съображения, обжалваното решение на тричленният състав на ВАС, Четвърто отделение, следва да бъде потвърдено“.